Amikor Edward Norton skinheadnek állt – 25 éves az Amerikai história X

Skinhead-filmből kevés jutott el az átlag emberekhez, de ami igen, az elég emlékezetes. Ha másért nem, hát az útpadkára harapós jelenete miatt mindenképpen.

Pedig Russel Crowe is úgy kezdte az ipart, hogy még mielőtt gladiátorkodott vagy a vadnyugaton lövöldözött volna, bőrfejűnek állt egy elég durva filmben (Romper Stomper). Sőt, ugye a Harry Potterrel világhírűvé vált Daniel Radcliffe is kellemetlen társaságba keveredett a 2016-os Imperiumban. És akkor 2015 egyik legjobb és legdurvább horrorfilmjéről, a naturalisztikus Green Roomról még nem is beszéltünk. De van egy skinheades mozifilm, amit a legtöbben talán ismernek, és amiben a két Edward, avagy Furlong (Terminator 2) és Norton (Harcosok klubja) nyújt remek alakítást, miközben a Vakáció-szériából ismert Beverly D’Angelo a háttérből asszisztál nekik. És hogy mindezt hogyan vezényelte le a klipekről (Soul Asylum: Runaway Train vagy Johnny Cash) ismert Tony Kaye? Nos, nem éppen nyugodt és kiegyensúlyozott keretek között.

Átlagos fehér család

Derek (Edward Norton) teljesen kifordult magából, mióta édesapja meghalt, ráadásul a szélsőségekkel teli útjára öccsét, Danny-t is magával rángatja. Aztán, mikor az idősebbik fiú a nyílt utcán végez ki egy rabláson rajtakapott afroamerikait, nemcsak börtönbe kerül, de nézeteivel is meghasonul. Azonban lehet, hogy korábban olyan mélyre ásott, olyan mélyre rángatta magával a családját is, hogy évekkel később már hiába próbálkozik, hiába szeretné rendezni a múltját, mert az így is, úgy is utoléri.

pcguru-szuletesnap-film-amerikai-historia-x-edward-furlong-edward-norton-rasszizmus-skinhead-antiszemitizmus-drama-beverly-dangelo-4.jpg

(Képek: Port.hu)

És valahol talán ez volt a múltat fekete-fehér, a jelent pedig színesben bemutató film egyik koncepciója is, hogy előbb-utóbb megfizetünk a tetteinkért, miközben az Amerikai história X néha már-már propagandának érződik közel 2 órás játékideje alatt. Mégsem egységes, mégis vannak benne éppen olyan zsigerig hatoló, mint amennyire hiteltelennek tűnő jelenetek, amiknek köszönhetően talán még emberibb, még zseniálisabb a végeredmény, pedig sok hercehurca övezte a végső vágást. Abszolút egyetértünk az alap mondanivalójával és megrökönyödünk Derek és társai szélsőséges megnyilvánulásain, de a film egyik legerősebb jelenetében, mikor egy családi ebédnél kikel, olyan tabuként kezelt témák is szóba kerülnek, amiknek egy része viszont igazságtartalommal rendelkezik. A film bemutatja a fehér árja erőszakosságát és még az intelligensebb réteg mögött álló primitívséget is, mégis, a megbocsájtás és bűnbocsánat eszközével az ellenségnek kikiáltott oldalt sikerül felvértezni, míg a másik az állatias bosszúvágyat választja. Rengeteg kérdés felmerül az emberben, mire a néhol talán zsákutcába tartó, nem túl egységes, de végig érdekes film végére ér.

pcguru-szuletesnap-film-amerikai-historia-x-edward-furlong-edward-norton-rasszizmus-skinhead-antiszemitizmus-drama-beverly-dangelo-5.jpg

A skinhead mozgalom ugye eredetileg Angliából indult, a munkásosztályból, szinte együtt a punk mozgalommal, amivel rengeteg hasonlóságot mutat, csak éppen idővel szélsőségesebb irányba fordult, ráatalálva a bevándorlók elleni harag kiaknázására. A harag kiaknázására, ennek pedig leginkább a haragos és lézengő fiatalok a célpontjai, akik mindenért, mindenképp hibáztatni akarnak valakit, a határokat pedig folyton feszegetik. Ezt a mozifilm is ragyogóan bemutatja, de mint említettem, néhol már propagandaszerűen, ami egy-egy esetben egyértelműen érződik, miközben egyébként azt a tézist igyekszik erősíteni, miszerint a rasszizmus nem vele születik az emberrel, hanem tanulja élete során, és ebben a tanulási folyamatban kulcsfontosságú a család. 

pcguru-szuletesnap-film-amerikai-historia-x-edward-furlong-edward-norton-rasszizmus-skinhead-antiszemitizmus-drama-beverly-dangelo-6.jpg

A rendezéshez egyébként először Dennis Hoppert keresték meg, de mivel ő nemet mondott, a forgatókönyv a klipekről ismert Tony Kaye-hez került, aki a szerződést egy zsinagógában, a rabbija előtt írta alá, ezzel spirituális szempontból erősítve az alkotás folyamatát. A főszerep terén is volt némi változás, mivel először Joaquin Phoenix kapta volna Derek szerepét, és csak miután ő nemet mondott, merült fel Edward Norton, aki viszont nagy lelkesedéssel ugrott bele a projektbe, még a fizetését is a felére csökkentve, közben teljesen kigyúrva magát. A nagy öröm azonban nem tartott ki a film végéig. A két Edward ugyanis annyit változtatott a forgatókönyvön, hogy a direktornál végül úgy kihúzták a gyufát, hogy majdnem lelépett. Sőt, a végén Edward Norton újravágta a filmet (közel fél órával megnövelve a hosszát), ami Kaye-nél teljesen kiverte a biztosítékot, még a nevét is le akarta vetetni, továbbá a Directors' Guild of America-t is beperelte, mivel annak szabályai akadályozták abban, hogy teljesen eltűntesse a nevét a filmből, amit a mai napig befejezetlennek tart.

Ez persze egy olyan konfliktus, amibe nem látunk bele jobban, nem is voltunk ott, avagy felesleges volna állást foglalni, az azonban biztos, hogy az Amerikai história X így is beírta magát a történelembe, és a mai napig egy érdekes, erős dráma, ami komoly mondanivalóval bír, egy-egy eleme pedig ma is aktuális. Akár még attól függetlenül is, hogy a szakadék melyik oldaláról nézzük. És emiatt nem lehet elvitatni az érdemeit. Akármennyire is megvannak a hibái, összességében egy kihagyhatatlan alkotás, amit éppen úgy kötelező megnézni, mint pl. a Trainspottingot, a Harcosok klubját, a Donnie Darko-t, vagy akár a Romper Stompert. Boldog születésnapot!