Egyáltalán nem nevezhető újdonságnak a közösség által pénzelt projektek ötlete. Az első ilyen, a Kickstarter ugyanis 2009-ben pattant ki Perry Chen, Yancey Strickler és Charles Adler fejéből. Az elképzelés ugyebár az, hogy erre az oldalra feltöltünk egy érdekes projektet, leírjuk, hogy miről szól, majd megmondjuk, hogy mennyi pénzt szeretnénk, s mit adunk az adományokért cserében. Ha az ötlet megtetszik az embereknek, és pénzt is adnak a határidő lejárta előtt, a projekt elkészül, az érintett felek pedig boldogak lehetnek. Az idea nagyon jó, a Time magazin 2010-ben nem véletlenül nevezte az év a legjobb új ötletének -- ám ahhoz, hogy az ilyesfajta finanszírozás bekerüljön a köztudatba, 2012-ig kellett várnunk. A Double Fine ekkor határozott úgy, hogy az óvatos kiadókat megkerülve a rajongókon keresztül érik el a céljukat -- az eredmény azonban még őket is meglepte. A kívánt összeg villámgyorsan összejött a csapat új játékára, sőt annak többszörösét is összehozták az idő lejárta előtt, ám ami a legfontosabb: bebizonyították a világnak, hogy így is lehet finanszírozni a játékokat. Az átütő siker óta nagyon sok hasonló projekt született, melyek közül most az öt legérdekesebbet szedtem össze.
5. Double Fine Adventure
Ha a legérdekesebb játékosok pénzéből tető alá hozott projektekről van szó, egyszerűen nem mehetünk el a Double Fine új ötlete mellett, már csak azért sem, hiszen ez indította be ezt az egész őrületet, ami nélkül az alábbiakban felsorolt játékok, és az egyéb, a játékvilághoz köthető termékek (konzolok és perifériák egyaránt) nem jöhettek volna létre. Nagy kár azonban, hogy a csapat teljes és totális titokban készíti a művet, amiről nem sok, de még egy kép sem szivárgott ki, pedig már mindannyian nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy a kalandjátékok nagyapái épp min dolgoznak.
Pontosan a nagy titkolózás miatt nem kerülhetett feljebb a listámban a Double Fine Adventure. Persze azt nagyon jól tudom, hogy a csapat tele van érdekes és szórakoztató ötletekkel (elég csak megnézni a nemrégiben megjelent The Cave-et), s most, hogy nem kell egy nagy kiadó füttyére táncolniuk, Tim Schafer és Ron Gilbert párosának közreműködésével a lehetőségek szinte végtelenek, ám ameddig a stúdió meg nem szólal, nem tudok nagyon izgatott lenni.

A Double Fine 400 ezer dollárt kért, de 3,3 milliót kapott
4. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards HD
A 2009-es, találóan elnevezett Leisure Suit Larry: Box Office Bust óriási bukása után senki sem gondolta volna azt, hogy a 80-as években fénykorát élt sorozat egyszer visszatérhet -- a klasszikusok rajongóinak szeme azonban tavaly felcsillant. Ekkor történt az, hogy a játék kitalálója, Al Lowe volt csapatát összeverbuválva egy új cég alatt próbálta tető alá hozni a ma már őskövületnek számító első rész felújított változatát, s noha első nekifutásra ez nem sikerült, Kickstarteren már célba értek, még ha kasszát nem is robbantottak úgy, mint a lista többi tagja.
A Replay Gamesben Al Lowe-on kívül számos olyan alak található meg, akiknek annak idején a Sierra Games keretében komolyabb köze volt a kalandjátékokhoz, de minimum több éves tapasztalattal rendelkeznek a fejlesztés valamilyen területén. A stábban többek között Josh Mandelt, Sabine Duvallt és Leslie Balfourt találjuk, akik mind Lowe munkatársai voltak egy bizonyos ponton, így attól azt hiszem, nem kell tartanunk, hogy egy amatőr banda fércmunkáját kapjuk a pénzünkért.
És, hogy mégis mire számíthatunk? Nos, egyrészt mivel az eredeti játék 1987 derekán jelent meg, teljes mértékben átdolgozott látványvilágot fogunk kapni, megfelelve a kor elvárásainak, de a lehető legnagyobb mértékben igazodva az eredeti műhöz. A humor tehát érintetlen marad, sőt kibővül, ugyanis minden karakter teljes szinkront kap, ezen felül pedig a játékmechanizmusokat kipofozzák, hogy ne csak kényelmesek legyenek, hanem hordozható készülékeken is működjenek. Egy teljes, minden részletre kiterjedő renoválásról van tehát szó, aminek elsősorban az öreg motorosok örülhetnek, de talán a játékosok új generációja is vet majd egy pillantást a kész termékre.

Ha minden jól megy, akkor áprilisban már megjelenik a játék
3. Project Eternity
Az Obsidian Entertainment az Interplay Productions istállójába tartozó Black Isle Studios megrogyása után alakult meg 2003-ban; a cég fontosabb pozícióit betöltő, tehetséges tagjai volt munkahelyük számos problémáját felejtve tiszta lappal kívánták folytatni a karrierjüket. Természetesen testhez állóan maradtak a szerepjátékok világánál: a jobb munkáik közé tartozik a Knights of the Old Republic II, a Neverwinter Nights 2 és a Fallout: New Vegas.
A folytatások és mellékszálak mellett azonban úgy látszik, a csapat szeretett volna egy kicsit visszatérni a gyökerekhez, amire bizonyíték az, hogy készségesen besegítenek a Wasteland 2 munkálataiba -- na meg az, hogy egy saját, szintén a régi szép időket idéző projektet is útjára indítottak. Ez a Project Eternity nevet kapta, s egy teljesen egyedi, nem meglévő, már ismert licencre alapuló játék lesz, ellentétben az eddigi szinte összes munkájukkal.
A feladatuk nem egyszerű, hiszen a nulláról indulva egy új világot kell megálmodniuk, annak egy meggyőző történetet kanyarintaniuk, és szereplőkkel megtölteniük. Ezen felül még egy szabályrendszert is készíteni kell, ám ebben szerencsére segítséget nyújt az, hogy a fejlesztők korábbi munkái közt a Baldur's Gate- és az Icewind Dale-sorozatot találjuk, ezekre a kipróbált és szeretett rendszerekre pedig nyugodtan lehet alapozni a játékmechanizmusokat -- az érdeklődők ennek a két említett programnak a szellemiségében készült csapatalapú szerepjátékra számíthatnak egy gazdagon megépített, szabadon bejárható világgal.

A fejlesztők hivatalos oldalán a rendszeres frissítéseknek köszönhetően betekinthetünk a kulisszák mögé
2. Wasteland 2
Az eredeti Fallout elődjének is tekinthető Wasteland nagyon hosszú idő után, gyakorlatilag a sírból feltámadva tért vissza a Kickstarter-láznak köszönhetően. Az ötlettel a híres tervező, az Interplay Productions alapítója, jelenleg a szintén semmiből saját kézzel felhúzott inXile Entertainment vezetője, Brian Fargo állt elő, aki nagyon szerette volna feltámasztani a karrierjének kezdetén, még a 80-as évek derekán készült Wasteland IP-t.
Ahhoz persze, hogy egy ilyen ötletet meg lehessen valósítani, szóba sem jöhetett az, hogy valamelyik nagy kiadó támogassa őket; csak a Kickstarter volt a járható út. A csapat mindösszesen 900 ezer dollárt szeretett volna, ám a régi időket idéző klasszikus szerepjátékokra a vártnál nagyobb a kereslet, hiszen, mire a számláló lejárt, közel hárommillió dollár csücsült a számlájukon, s találtak egy partnert is, aki segíteni tud nekik. Ez a társ az Obsidian Entertainment.
A két, tapasztalt öreg motorosokból álló csapat (az Obsidiant az egykori Black Isle Studios tagjai alapították, nekik pedig ugyebár többek között az Planescape-sorozatot és a Fallout 2-t köszönhetjük) egy igazi, az eredetihez maximálisan hű folytatást kíván készíteni. Marad tehát az izometrikus nézet és a körökre osztott harcrendszer, illetve ismét hét központi karakterrel kerülhetünk majd közelebbi kapcsolatba, miközben a nukleáris katasztrófa után romokban hagyott, mutánsoktól és banditáktól hemzsegő világon vágunk keresztül.

A teljesség kedvéért a Wasteland 2 mellé a fejlesztők bedobják az eredeti játékot is
1. Star Citizen
Chris Roberts sokáig, közel egy évtizeden át kerülte eredeti foglalkozását, vagyis a játékfejlesztést, hogy egyéb projektekkel foglalkozzon. Távolléte során azért nem ment messze a szórakoztatóipartól, de pár megvalósulatlanul maradt ötlet és váltakozó sikereket elért filmek után (többek között gyártásvezetői szerepkörben köze volt a Fegyvernepper és A fiók című filmekhez) a szíve végül csak visszahúzta a játékfejlesztéshez -- és nem is akármilyen projekthez látott hozzá.
Roberts 2011-ben alapította meg az új cégét, a Cloud Imperium Games Corporation, majd egy év múlva be is jelentette: következő játéka az 1990-ben elindult, az ő keze munkáját dicsérő Wing Commander-széria hagyatékára építkezik. A címe Star Citizen lett, s az a cél hogy az eddigi próbálkozásokat beárnyékoló, óriási univerzumot alkossanak meg, melyben a vadászpilóták az urak.
A játékra való gyűjtés során a csapat a saját oldala mellett a Kickstartert is bevetette: a portálon csupán félmillió dollárt kértek, de a zárásra több mint kétmillió gyűlt össze, ami a hivatalos oldalon jelenleg is zajló gyűjtéssel együtt már nyolcmillió dollárra rúg. Ebből már igazán valóra lehet váltani az álmot, mely első sorban egy részletes, sok-sok küldetéssel megtömött szólista módból, óriási világból, kooperatív lehetőségből és egy robosztus multiplayer módból áll. Arról nem is beszélve, hogy gyönyörű, a gépeinket alaposan megizzasztó grafikát fogunk kapni, illetve egy versenyképes MI-n is dolgoznak, hogy az egyes pilóták egyéniséggel rendelkezzenek, s tanuljanak harc közben. Minden adott tehát ahhoz, hogy a Wing Commander szerelmesei otthon érezhessék magukat a Star Citizen világában.

Chris Roberts szerint a jelenlegi konzolok nagyon gyengék a játékhoz, sőt a következő generáció gépei sem bírnak majd vele
Amint látható, a közösségi finanszírozás egyik legnagyobb érdeme, hogy lehetőséget biztosított arra, hogy a szakma nagy öregei új életet leheljenek a régi sorozataikba; egy megfelelő platform és a közösség hozzájárulása nélkül egyik felsorolt program sem kaphatott volna zöld utat. De nem csak a nagy figuráknak ad teret a Kickstarter és az ehhez hasonló megoldások, hanem a kezdő csapatoknak is, akiknek így már nagyobb esélyük van arra, hogy valóra váltsák álmaikat. Én tehát támogatom az ötletet, és azt kívánom, hogy minél több így finanszírozott játék lásson napvilágot -- de kíváncsi vagyok arra, hogy te, kedves olvasó, hogyan vélekedsz erről. Szerintetek életképes mindez, vagy csak egy múlandó divat? Te támogattál már egy projektet? És ha igen, mit? Várom a válaszokat!