Az öt legjobb mod

A PC-s játékosok körében nagy kultúrája van a modifikációk készítésének, hiszen egy jó fejlesztői készlet segítségével óriási szaktudás nélkül is kellemes variációkat lehet készíteni, vagy éppen kiegészíteni az alapanyagot, olyan funkciókkal, amikre az eredeti fejlesztők nem gondoltak, vagy egyszerűen nem volt idejük. Ezeket az alkotásokat általában egy kis létszámú, nagyon lelkes csapat készíti el, akik időt és energiát nem spórolva váltják valóra álmukat, s ha elég jó a kitalált program, abból nem csak jól fizető állás lehet, hanem a játék hivatalos kiadása, sőt egy egész játékstílus megteremtése. A mostani listámban tehát a leginkább kiemelkedő modifikációkkal ismerkedhetünk meg.

5. RED ORCHESTRA: COMBINED ARMS

A Make Something Unreal kiváló alkalom arra, hogy az ügyes modderek megcsillogtassák a tudásukat, az évek során pedig több érdekes alkotás is született. Az egyik legjobb a Tripwire Interactive által megálmodott Red Orchestra: Combined Arms volt, mely a Medal of Honor: Allied Assaulthoz, illetve a Soldier of Fortune II-höz használt id Tech 3 motorra támaszkodva kezdte meg pályafutását, a végleges formáját azonban Unreal Engine 2.5 alatt érte el.

Az amerikai csapat a második világháború keleti frontját ültette a képernyőinkre, ám olyan realitással, amit máshol nem igen láthattunk. Célkereszt például nem volt a képernyőn, a töltényeink számát fejben kellett követnünk, s egyetlen találat a halálunkhoz vezethetett. Ez a kemény megközelítés maga köré vonzotta az érdeklődőket, a mod pedig meg is nyerte a 2005-ös Make Something Unreal versenyt főnyereményét, tehát 50.000 dollárt készpénzben, és egy ingyenes Unreal Engine 2.5-ös, illetve egy Unreal Engine 3-as licencet, amit kedvük szerint használhattak fel.

A győzelem után a csapat 2006-ban alaposan felturbózva kiadta az alkotásukat Red Orchestra: Ostfront 41-45 néven, majd 2009-ban, a szintén egy módból kinőtt Killing Floort dobták piacra, aztán 2011-ben elkészítették a Red Orchestra folytatását, jelenleg pedig a második világháború csendes-óceáni hadszínterét bemutató Rising Stormon munkálkodnak. Mindez azonban nem válhatott volna valóra, ha a Red Orchestra: Combined Arms nem sikerül ilyen jól, vagyis egy jó mod képes megadni a kellő lökést ahhoz, hogy egy cég virágzásba kezdjen.

Az öt legjobb mod
A sorozat a való életben, a második világháború alatt Németországban, a megszállt Európában és a Szovjetunióban működött Vörös Zenekar (Red Orchestra) ellenálló szervezet alapján kapta a nevét.

4.TEAM FORTRESS

Annak idején a kihagyhatatlan Orange Box keretében szinte mindenkihez eljutott a Team Fortress 2, melyet azóta már bárki ingyenesen letölthet. A program a fennállása során rengeteg változáson esett át, melyek frissen tartották a programot, ezzel biztosítva azt, hogy még most is aktív legyen a közösség. Ennek a rajongói tábornak a gyökerei azonban sokkal mélyebbre nyúlnak, mint azt gondolnánk, hiszen az eredeti Team Fortress 1996-ban, egy Quake modifikációként látta meg a napvilágot.

A fejlesztést egy három fős csapat végezte, akik kifejezetten addiktív, kaszt alapú játékot hoztak össze. Itt mindenkinek meg volt a maga erőssége és gyengéje, s így csak egymás segítve lehetett győzelemhez jutni. Ez az elképzelés sokak tetszését elnyerte, köztük a Valve Software-ét is, akik felkarolták a fejlesztőket. A cég gondozásában 1999-ben jelent meg lemezes formában a Team Fortress a Half-Life-ban használt, módosított Quake motorra támaszkodva, majd 2007-ben, immáron a Source motort használva a hivatalos folytatás is elkészült, ami azóta is rendszeres frissítésekben részesül.

Természetesen a folytatásra való várakozás közben az emberek nem malmozással töltötték az időt, hanem vagy az eredeti TF-fel játszottak (még most is találni működő szervert), vagy újabb változatokat találtak ki. Ékes példája a közösség kitartásának és szenvedélyének, hogy a közel 10 éves szünet alatt többek között az Unreal Tournament 2003, a Wolfenstein: Enemy Territory, a Quake III Arena és az Aliens versus Predator 2 alá is elkészítették a kis kedvencük egy változatát, némileg alakított játékmenettel.

A Team Fortress a halálból jött vissza, és most sikeresebb, mint valaha -- az persze vitatható, hogy az egyes frissítések mennyire voltak jók, de az nem, hogy a játékosok még most is imádják a programot, a Valve pedig ezt nagyon jó érzékkel vette észre. A cégnek egyébként is szokása lecsapni a jó modokra.

Az öt legjobb mod
A Team Fortress 2-höz eddig 22 nagyobb frissítés jelent meg, alaposan átalakítva és kibővítve a játékot.

3. BLACK MESA

A Half-Life sorozatnak óriási rajongói tábora van, ami nem is csoda, hiszen a Valve 1998-ban egy korszakalkotó játékot tett le az asztalra, amivel mindenkinek játszania kell. Az eredeti alkotás különösebb gond nélkül, pár kattintás útján most is működésre bírható, s a fiatal játékosok megtapasztalhatják, milyen is volt az akkor még totál ismeretlen Gordon Freeman bőrébe bújni. Az idő azonban nem volt kegyes a játékhoz, s a kopottas grafika, illetve a kezdetleges karaktermodellek elijeszthetik az embereket -- itt jön képbe a Black Mesa.

A legendás első rész teljes feldolgozását 2004-ben jelentette be a rajongókból álló csapat, akik a kezdetekben még szépen haladtak a munkálatokkal, ám 2008 környékén elkezdődtek a nehézségek, s tudatosult bennük, hogy talán túl nagy fába vágták a fejszéjüket. A helyzeten nem segített, hogy akkoriban kiadtak egy rendkívül pofás videót arról, hogyan is fog kinézni a játék, ami csak azt eredményezte, hogy az addig eléggé türelmes rajongók elkezdték a fülüket rágni, hogy mikor lesznek már kész.

Hosszú hónapok teltek el anélkül, hogy bármit is hallottunk volna a játékról, majd végül 2012 szeptemberében a végéhez értek a munkálatok, de csak a játék első felé kaphattuk meg, a Xen dimenzióban játszódó pályákat ugyanis teljesen átdolgozzák a srácok -- azt persze még nem mondták, hogy ezzel mikorra lesznek készen, de tudunk várni.

Az öt legjobb mod
A mod azért készült el, mert a csapat tagjai nem voltak megelégedve a Half-Life: Source-szal.

2. DEFENSE OF THE ANCIENTS

A DotA nagyon hosszú utat tett meg a sikerig, s rengeteg változáson esett át. A közösség ügyesebb tagjai formálták, építették és szépítették a programot, mely végül egy új, sok ezer embert lekötő játékstílust teremtett meg a maga szépségével és problémáival.

A mod egy, a StarCrafthoz készült, kevéssé sikeres, de ígéretes Aeon of Strife néven megjelent alkotásig eredetezhető vissza, az igazi fejlődés azonban a WarCraft III-mal és annak robosztus pályaszerkesztőjével kezdődött meg. Az első változat 2003-ban jelent meg, mégpedig az Eul nevet használó játékosnak köszönhetően; ő volt az, aki meglátta a potenciált az Aeon of Strife-ban, s Defense of the Ancients néven kiadta annak javított és kiegészített változatát, mely hamar tömegeket vonzott maga köré. A mod fejlesztése egészen a The Frozen Throne és annak még jobb pályakészítőjéig folyt, amikor is Eul átadta a stafétát a közösségnek. A DotA-ból ekkor több változat is készült, a legnépszerűbb azonban a Guinsoo által megalkotott DotA Allstars volt, mely az eredeti kiadás legjobb elemeit, hőseit és játékmechanizmusait tartalmazta, illetve komoly javításokat hozott a karakterek optimalizációja terén.

Guinsoo 2005-ig nagyon aktívan gondozta az Allstarst, majd távozott, s helyét IceFrog vette át, aki tovább csiszolta a játékmenetet, még tovább növelve a mod népszerűségét -- ekkoriban azonban sokaknál világossá vált, hogy a formulának terjeszkednie kell. Rövidesen felütötték a fejüket a hasonló játékok, melyek közül mindenképpen ki kell emelni a League of Legendset, mely Guinsoo közreműködésével készült el, és a DotA 2-t, mely IceFrog vezénylésével jelenleg is formálódik a Valve berkeiben.

Az eredeti Defense of the Ancientsből kialakult MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) stílus az évek során egy elfogadott, új módja lett a szórakozásnak, ami előtt nagy jövő áll, ám a sikert beárnyékolják a belső viszályok. Nem is olyan rég IceFrogot volt munkatársa azzal vádolta, hogy titokban a konkurens Heroes of Newerthen dolgozott, a Valve pedig a Blizzarddal ment perre a DotA név miatt, ami végül bíróságon kívül az előbbi javára zárult le.


A BassHunter egyik népszerűbb száma a Vi sitter i Ventrilo och spelar DotA címet kapta, ami durva fordításban ezt jelenti: Fent vagyunk Ventrilón, és a DotA-val játszunk.

1. COUNTER-STRIKE

Minden játékos valamilyen formában kapcsolatba került a Counter-Strike-kal; van, aki csak hallott a legendás modról, néhányan csak pár kört játszottak vele, a nagy többség viszont sok tucat órát nyüstölte a programot, melyet túlzások nélkül nevezhetünk a leginkább meghatározó, megkerülhetetlen modnak.

A játék fejlesztését egy aprócska, négy fős csapat kezdte meg a 90-es évek legvégén, a munkájuk pedig nagyon hamar beírta magát a történelemkönyvekbe. Az első béta változat 1999-ben jelent meg, majd a gyors ütemben érkező, egyre több funkciót, pályákat és érdekességeket tartalmazó verziófrissítéseknek köszönhetően rohamosan növekedett a játék népszerűsége -- annyi ember csődült Jess Cliffe és csapatának gyermeke köré, hogy a Valve is felfigyelt a dologra.

A Half-Life alapjaira épülő mod 2003-ban, négy év szorgos fejlesztés után érte el az 1.6-os, sokak által legjobbnak tartott verzióját. Ekkor a játék már a Valve oltalmazó szárnyai alatt terjeszkedhetett, a csapat stabil munkát kapott a cégnél, s ez volt az egyik első játék, ami a Steam rendszerében jelenhetett meg, ami együtt járt azzal, hogy komoly támogatásban részesült a közönség. Noha eget rengető változások egyik patch útján sem érkeztek, emiatt senki sem panaszkodott, a játék ugyanis úgy volt jó, ahogy van.


Brazíliában 2008-ban a bíróság betiltotta a Counter-Strike forgalmazását a közbiztonság védelmének érdekében. A tiltás 2009-ben feloldották.

Máig ez az egyik legnépszerűbb program a PC-s játékosok körében, ami rendszeresen előkerül az informatika órákon, a koleszokban és persze a pénzdíjas bajnokságokon, ezen felül pedig a kora ellenére a Counter-Strike még mindig előkelő helyen szerepel a Steam legnépszerűbb játékainak listájában, csúcsidőben akár 50.000 játékost is lekötve. Kevés olyan mod van, ami ugyanezt elmondhatná magáról, főleg azt, hogy egy egész franchise-t szült.

Ezek mellett természetesen nem szabad megfeledkezni a kisebb modifikációkról sem. A FIFA-hoz például fáradhatatlanul gyártják az emberek a mezeket, a labdákat és cipőket, a Portal 2-hoz tucatjával jelennek meg a jobbnál jobb tesztkamrák, és még lehetne sorolni, de a lényeg az, hogy a PC-s játékipar fontos mozgatórugója a modder-közösség, akik kreativitásukkal új életet tudnak lehetni a játékokba, vagy csak egyszerűen drasztikusan kitolják annak élettartamát -- mindezt pedig ingyen. Neked mi a kedvenc modod?