Call of Duty: Ghosts - multiplayer részletek

Rombolható pályák, új fegyverek, személyre szabható osztagok és női katonák -- ezt kínálja a Call of Duty: Ghosts multiplayer módja.

Az évek során akkorára duzzadt a Call of Duty, hogy a játék multiplayer módjának leleplezése egy valóságos, nagybetű eseménnyé változott. Az Activision és az Infinity Ward idén már kibérelt egy nagy színpadot, óriási kivetítőket állítottak fel, valamint az egészet élőben közvetítették, amellett, hogy a helyszínre egy rakás újságírót is meghívtak. Egyszóval nagy feneket kerítettek az egésznek, bár ez nem meglepő, a kiadó ugyanis minden bizonnyal úgy gondolja, hogy az éves rekordeladások miatt ennyi igazán kijár.

Az idén novemberben megjelenő Call of Duty: Ghosts kapta tehát az eddigi legnagyobb felhajtást, hiszen a fejlesztők közel egy órán keresztül ecsetelték azt, hogy mi várható a játék fő módozatában, a multiplayerben -- itt a történetről nem volt szó, ahogy arról sem, hogy milyen bravúrokat értek el az ezeréves motorral, csak a lényegre koncentráltak, a multiplayerre, ami mindenkit érdekel.

Az én katonám, az én osztagom

A Call of Duty: Ghosts egyik nagyon kihangsúlyozott lehetősége az, hogy a katonánk szinte minden porcikáját személyre szabhatjuk. Az arcvonásoktól kezdve a ruházatáig mintegy 2000 ponton változtathatunk a fizimiskáján, sőt az egyenlőség jegyében immáron női karaktert is készíthetünk, amire eddig még nem volt példa a sorozat fennállása során.

A karakterünk alakíthatósága azonban nem csak a kinézetére terjed ki, hanem a felszerelésére is, aminek elemeit nem lineáris módon fogjuk feloldani, hanem úgy ahogy szeretnénk. Ezt a multiplayer meccsek során szorgalmasan gyűjtögetett pontokkal tesszük majd meg, amiket felhasználva úgymond soron kívül tehetjük rá a kezünket az egyik új fegyverre, vagy éppen perkre. Például, ha már nagyon fenjük a fogunkat az új mesterlövészfegyverek egyikére, akkor nem kell mást tennünk, mint összegyűjteni a kellő mennyiségű pontot, és már használhatjuk is.

Felmerül persze a kérdés, hogy mégis hogyan lehet pontokat szerezni. Nos, erre a válasz pofonegyszerű: eredményes multiplayer meccseket kell vívni, vagy egymagunkban, vagy az új osztagunkkal karöltve, merthogy már csapatunk is lesz. A Call of Duty: Ghosts egyik nagy újdonsága az osztagok felállításának lehetősége, melyben kilenc virtuális katona kaphat helyet, akiket természetesen maximálisan személyre szabhatunk, akárcsak a fő karakterünket, illetve ők is fejlődnek.

Egységben az erő

A csapatok megjelenésével egyidőben egy sor ehhez kapcsolódó játékmód is bemutatkozott a Squads mód gyűjtőnév alatt. Ez szólista, multiplayer és kooperatív lehetőségeket takar, melyek mind az osztagunkra alapoznak. Az egyik ilyen a Wargames, amiben a csapatunk öt tagjával harcolunk a gép által irányított másik osztaggal; a Squad vs Squad két játékost állít szembe egymással, akiket a gépi irányítású osztaguk segít; a Safeguard egy négyfős kooperatív mód, amiben a hullámokban támadó ellenfelektől kell megvédeni magunkat, s végül ott van még a Squad Assault, ami hat főt tud befogadni, s gyakorlatilag a multiplayer élmény szimulálja, hiszen az osztagunk öt tagját irányító cimboráinkkal egy másik, éppen offline játékos embereit próbáljuk elgyepálni.

Az osztagok egyébként akkor is tevékenyek, mikor mi éppen nem vagyunk a gép közelében, így mindig gyűjtik a tapasztalati pontokat, amit aztán persze az embereink és magunk fejlesztésére használhatunk fel, egy ponton pedig arra, hogy elérjük a prestige szintet -- mivel tízfős társaságról van szó, tízszer érhetjük el ezt.

A csapatunkra koncentráló játékmódok mellett azért a hagyományosnak tekinthető multiplayer is bővült, mégpedig két új játékmóddal. A Search and Rescue a jól ismert S&D új variációja, amiben a fő célunk nyilván az, hogy kicsináljuk a másik csapat játékosait, ám csak akkor marad a földön az adott katona, ha megszerezzük a halála után elejtett dögcéduláját is -- ha ezt az egyik csapattársa szerzi meg, akkor az illető feltámad, mintha mi sem történt volna.

A másik új játékmód a Cranked, melyet tagadhatatlanul a Felpörgetve című filmek inspiráltak, ebben ugyanis az történik, hogy ha megölünk egy másik játékost, extra sebességre teszünk szert, ám egyúttal beindul egy óra is, ami ha lejár, felrobbanunk. A célunk az, hogy minden egyes meggyilkolt katonával visszaállítsuk ezt az órát, s lehetőleg minél több killt halmozzunk fel, mielőtt valaki le nem kapcsol minket.

Új lehetőségek

A multiplayer játékmenet az alapjait tekintve változatlan maradt, ellenben sok-sok új lehetőség mutatkozik be. Az egyik ilyen az, hogy a pályák immáron dinamikusan változnak, s noha nem kell egy Battlefield-szerű rombolhatóságra számítani, arra azért ezek, a pálya kialakítását módosító események mindenképpen jók lesznek, hogy felkavarják az adott meccs menetét, s kiugrasszanak a helyükről néhány szemtelen kempert.

A részben rombolható pályák mellett új killstreak jutalmak is bemutatkoznak, mégpedig összesen 20, a gyűlölt Death Streaks rendszer pedig eltűnik. Az új jutalmak egyike, hogy irányíthatunk egy Juggernautot, a pálya felett köröző helikopterből mesterlövészfegyverrel tizedelhetjük a másik csapatot, egy gránáttal felszerelt robotrepülőt vezérelhetünk, illetve a szólistamód kutyája, Riley elkísérhet minket, aki morgással jelzi, ha valaki közel van hozzánk, az ellenséges játékosokat pedig automatikusan megtámadja. A csapat célja az volt az új killstreak jutalmakkal, hogy ne valahonnan a magasból mérjünk csapást, hanem lehetőleg minél közelebb legyünk az áldozatunkhoz, mikor egy-egy ilyen extra fegyvert használunk.

A Call of Duty: Ghosts továbbá összesen 30 darab új fegyvert tartalmaz, ami 80 százalékos fejlődés a Modern Warfare 3-hoz képest -- legalábbis a fejlesztést vezető Mark Rubin elmondása szerint.

Szezonbérlet

A Call of Duty: Ghosts összesen 14 multiplayer térképpel együtt jelenik meg, később azonban újabb arénák fognak érkezni, melyekre egy csomagban, várhatóan kedvezményesen is rátehetjük majd a kezünket a Season Pass formájában. Ez 50 dollárba kerül, s jó hír, hogy ha az Xbox 360-ra vesszük meg, s később úgy döntünk, hogy Xbox One konzolon akarjuk folytatni a játékot, akkor a profilunkkal együtt a Season Pass is átkerül az új gépre -- nyilván PS3-ról PS4-re is működik ez a metódus.

Elite, klánok és rossz hírek

Visszatér a Call of Duty Elite, mégpedig mélyen integrálva a játékba, s táblagépről, illetve okostelefonról is kezelhető lesz. Az applikáció elsősorban az elvárt funkciókat hozza (például részletes áttekintés a statisztikánkról) és személyre szabhatóságot is biztosít, mindezeknél azonban fontosabb, hogy a Call of Duty Elite élen jár majd abban, hogy segítse a klánokat, ugyanis ez fontos pont a Call of Duty: Ghosts működésében.

A Clan Wars játékmód rivális klánokat ereszt egymásnak, a Call of Duty Elite pedig külön követi az itt mutatott teljesítményt, csapatbeszélgetést biztosít és a meghívásokat is kezeli, sőt külön tapasztalati pontokat jegyez, amivel a klánunkat fejleszthetjük.

Azonban nem minden fenékig tejföl a játékkal kapcsolatban. Az ismertető után nem sokkal megtudtuk azt, hogy a csapat még nem döntött arról, hogy a Black Ops 2-ben látott közvetítési lehetőség visszatérjen-e, ezen felül még a dedikált szerverek kérdése sem tisztázott, pedig ebből korábban már volt balhé, illetve érdemes megjegyezni, hogy cross-platform multiplayer nem lesz a két konzolgeneráció játékosai között, részben technikai limitációk, részben pedig fejlesztői megfontolás miatt.

Az eddig látottak alapján azt kell mondani, hogy jól fest a Call of Duty: Ghosts, bár ehhez hozzá kell tenni, hogy semmiképpen sem forradalmi változásról van szó, csak éppen elég olyan újítás érkezik, ami a rajongók igényeit kielégítheti, hisz nem szabad nagyon felkavarni az eddig nyerő formulát -- más kérdés viszont az, hogy az erős, bizonyos körökben sokkal népszerűbb Battlefield 4-gyel szemben ennyi elég lesz-e, elvégre a Ghosts előrendelési adatai idén csökkenést mutatnak a korábbi epizódokhoz képest. Érdekes lesz az ősz.

Call of Duty: Ghosts -- Megjelenés: 2013. november 5. -- Gépigény: nem ismert