Frank Herbert Dűnéjéről valószínűleg még az is hallott, aki amúgy nem szívleli a sci-fi zsánerét: ezek a regények napjainkra már a popkultúra szerves részévé váltak, ráadásul Denis Villeneuve rendezésében még idén befut melléjük egy grandiózus filmadaptáció is. Ha pedig a nemrég debütált, remek trailert látva te sem tudod, mivel üsd el az időd a december 17-én esedékes premierig, akkor van egy jó hírünk: a Dűnéből több játék is készült, melyekkel lekötheted magad a következő pár hétre, egyben pedig alaposan meg is ismerkedhetsz ezzel a varázslatos (bár kicsit sivatagos) sci-fi világgal.

dune-jatekok-01.jpg

Dune

  • Megjelenés éve: 1992
  • Fejlesztő: Cryo
  • Kiadó: Virgin Games

A Dűne első, egyszerűen csak Dune néven futó adaptációja még 1992-ben debütált MS-DOS-ra és Amigára, a David Lynch-féle 1984-es film feldolgozásaként. Játékosként az első két Dűne könyvben igen fontos szerepet betöltő Paul Atreidest irányíthattuk, feladatunk pedig az volt, hogy Arrakis bolygójáról kihajítsuk a nagy rivális Harkonnen ház minden becses tagját, miközben a Fűszer kitermelés folytonosságára is figyelünk, valamint a katonai és gazdasági egyensúlyt is fenntartjuk a planétán.

Mindezt pedig egy igen érdekes hibrid játékmenettel érhettük el: Paul Atreidest irányítva nagyjából úgy barangolhattunk a bolygón, mint egy dungeon crawlerben, különféle döntéseket meghozva és lineáris sztoriszálakat követve, míg embereinket és a Fűszer kitermelését egy, a 4X játékokra hajazó rendszer keretein belül kezelhettük. Ez a kettősség pedig a jelek szerint mindent vitt, hiszen a Dune nagy kritikai siker lett, és a pénztáraknál is jól teljesített: csak az első héten 20 ezer példány talált belőle gazdára, ami akkoriban nagyon jó teljesítménynek számított.

Dune 2: The Building of a Dynasty

  • Megjelenés éve: 1992
  • Fejlesztő: Westwood Studios
  • Kiadó: Virgin Games

A Dune komoly sikere után nem meglepő, hogy villámgyorsan elkészült a folytatás is, azonban nem épp hétköznapi körülmények között. A Cryo játékának fejlesztését ugyanis menet közben leállították, ezért pedig a kiadó Virgin Games a Westwood Studioshoz fordult, mely azonnal le is csapott a licencre. Később persze kiderült, hogy a Dune fejlesztése igazából nem állt le, és a Virgin Games meg is jelentette a Cryo játékát, ez azonban nem tudott megálljt parancsolni a Westwood embereinek, akik 1992 decemberében piacra dobták a Dune 2-őt, egyben pedig feltalálták az RTS zsánerét.

A Dune 2-ben összesen három nemesi ház, az Atreides, a Harkonnen és az Ordos közül az egyiket irányítva kellett a lehető legtöbb Fűszert kibányásznunk, miközben ellenlábasainkat is kordában tartottuk. Érdekesség, hogy ebben a játékban bukkantak fel először az RTS zsáner olyan, később alapvetőnek tekintett elemei, mint a bázisépítés, az egyedi egységeket felvonultató frakciók vagy a nyersanyag-gyűjtögetés. Ezek az újítások pedig a játékosoknak is bejöttek, a Dune 2 ugyanis hatalmas kritikai és anyagi siker lett, egy csapásra kiszorítva a reflektorfényből jobb sorsa érdemes elődjét.

Dune 2000

  • Megjelenés éve: 1998
  • Fejlesztő: Westwood Studios
  • Kiadó: Virgin Games (PC), EA (PS1)

Miután a Dune 2 minden tekintetben jobban teljesített, mint elődje, nem is lehetett kérdés, hogy az IP marad a Westwoodnál, míg a Cryo először csak más adaptációkon kezdett dolgozni, 1996-ban viszont már teljesen függetlenítette magát a Virgin Gamestől. A fejlesztők ezúttal azonban már nem siettek úgy a munkával, mint az első két rész esetében, így a harmadik Dűne-játékra egészen 1998-ig kellett várni, ekkor jelent meg ugyanis a Dune 2000.

Alapjait tekintve a Dune 2000 a Dune 2 feljavított verziójának tekinthető, melyben ugyanúgy három nemesi ház (Atreides, Harkonnen, Ordos) egyikét irányítva kell fűszert bányásznunk, ezúttal azonban szebb grafikával. Emellett az is fontos újításnak mondható hogy a játék alatt a Red Alert motorjához hasonló technika dübörgött, így például már lehetőségünk volt egynél több egységet is kiválasztani egyszerre, szemben a Dune 2-vel. Mindez a kritikusok szemében nem bizonyult nagy újdonságnak, a játékosok azonban így is imádták a folytatást, sokaknak valószínűleg a mai napig ott szerepel gyermekkoruk kedvenc címei között.

Emperor: Battle for Dune

  • Megjelenés éve: 2001
  • Fejlesztő: Westwood Studios
  • Kiadó: EA

A Dune 2 és a Dune 2000 kedvező fogadtatása után a Westwood Studios természetesen egy harmadik játék elkészítésébe is belevágott, ezúttal pedig nem szöszmötölt olyan sokáig, mint az előző program esetében. Így végül 2001-ben befutott a Dune 2000 közvetlen folytatása, az Emperor: Battle for Dune, melyet a sorozatot eddig gondozó Virgin Games helyett már az az EA adott ki, aki a Dune 2000 PS1-es verzióját is megjelentette anno. A játék sztorija a Dune 2000 kampányát vitte tovább, és ismét arra a három nemesi házra fókuszált, akikről a Westwood első két Dűne adaptációja is szólt.

A játékmenet javarészt a klasszikus RTS mechanikákat használta, az egyes pályák közti jeleneteket pedig a Westwoodra amúgy is jellemző élőszereplős átvezetőkkel oldották meg a fejlesztők. Az a recept azonban, ami a ’90-es években nem egy legendás RTS-t (például a Command & Conquert, csak hogy egyet mondjunk) eredményezett, 2001-ben már kevésnek bizonyult: a kritikusok, bár nem döngölték a földbe a játékot, nem is igazán dicsérték azt, inkább csak elkönyvelték egy újabb Westwood-féle stratégiának, és tovább is léptek rajta a játékiparral együtt.

Frank Herbert’s Dune

  • Megjelenés éve: 2001
  • Fejlesztő: Widescreen Gaames
  • Kiadó: Cryo Interactive (EU), DreamCatcher (Amerika)

Az Emperor: Battle for Dune nem túl szívélyes fogadtatása után a Westwood Studios nem kísérletezett tovább az IP-vel, ez azonban nem mondható el az első játékot jegyző Cryo Interactive-ról. A stúdió az 1992-es Dune sikerének hatására a ’90-es években nemzetközi csapattá duzzadt, viszont további alkotásaik enyhén szólva sem sikerültek acélosra, így 2001-ben már komoly anyagi gondokkal küszködtek, mikor piacra dobták a Syfy Dűne-minisorozatának játékadaptációját, Frank Herbert’s Dune címen.

A Frank Herbert’s Dune egy 3D-s kalandjáték, aminek főhőse Paul Atreides, akinek el kell nyernie Arrakis bennszülött törzseinek bizalmát, és bosszút kell állnia Harkonnen bárón, aki lemészárolta a teljes Atreides családot. Érdekesség, hogy az öt Dűne-adaptáció közül ez hasonlított leginkább az eredeti regényre, ennyi azonban kevésnek bizonyult a sikerhez: a Frank Herbert’s Dune ugyanis hatalmasat bukott a pénztáraknál, nem sokkal később pedig a Cryo is bedőlt, így következő játékuk, az online 3D-s RTS-nek tervezett Dune Generations már sosem készülhetett el.

És mit hoz a jövő?

Legyen Dűne akármilyen ismert és népszerű IP, a Frank Herbert’s Dune bukása és a Dune Generations elkaszálása a jelek szerint sokáig elvette mind a kiadók, mind a fejlesztők kedvét attól, hogy az adaptálásán gondolkodjanak, eltekintve néhány kifejezetten ambiciózus modtól, mint amilyen például a Civilization IV-hez kiadott Dune Wars volt. Ez a trend tavaly azonban megtört, ekkor ugyanis a Herbert Properties LLC, a Legendary Entertainment és a Funcom (a Conan Exiles fejlesztői) nem is egy, hanem mindjárt három Dűne-játék készítéséről állapodtak meg.

Erről a három játékról egyelőre igen keveset tudunk, azonban az már biztosnak mondható, hogy az egyik egy túlélésre kihegyezett MMO lesz, amit a Funcom saját szavaival élve úgy kell elképzelni, mint a Conan Exiles ambiciózusabb és robosztusabb verzióját a Dűne univerzumába helyezve, ami a napjainkban egyre divatosabb "játék, mint szolgáltatás" üzletmodellt követi. A megjelenés sajnos csak pár év múlva esedékes, de aggodalomra semmi ok: mint a fenti lista is mutatja, addig is bőven van mivel játszani, ha az ember elmerülne egy kicsit Arrakis sivatagában.