Dungeons & Dragons Online: 10 napos próba Nem hiszem, hogy túl sok embernek kellene bemutatni a Dungeons & Dragons szabályrendszert, röviden a D&D-t. A D20 (vagyis húszoldalú kocka) alapú szabályzat azóta hódít számítógépeken, mióta azok kaphatóak; legendájukról évekig lehetne gépelni, hiszen egészen 1975-ig kell visszarepülni az időben: dnd címmel ekkor jelent meg PLATO platformra az első kaland, de az igazi sikerig jóval tovább kell menni: a Pool of Radiance '88-ban varázsolt el mindenkit, az Eye of the Beholder '90-ben hódított, a zseniális stratégiába oltott rendszer pedig a Strongholdban (nem a Firefly-féle, hanem a '93-as DOS-os) csúcsosodott ki. De modern kori klasszikusokért sem kell messzire menni: az RPG-k másodvirágzását elindító Baldur's Gate, a rendhagyó és utánozhatatlan Planescape: Torment, és a konzolos hack 'n' slashek egyik úttörőjének számító Baldur's Gate: Dark Alliance mind és mind a D&D-nek köszönheti létét. Na már most különös, hogy bár a franchise gyakorlatilag egyidős a számítógépekkel, az MMORPG piacra nagyon nyögvenyelősen verekedte fel magát: egészen 2006 februárjáig kellett várni, amikor is a Turbine végre piacra dobta művét -- ennek pedig bizony már három esztendeje...

Nem tudni, hogy a kirobbanó sikernek mi állta útját. Az első dolog, amire gyanakodni lehet, az a felhasznált világ. Bevált területek helyett -- mint a Forgotten Realms, a Dark Sun, vagy éppenséggel a Ravenloft -- egy kizárólag a Wizards (a D&D jogtulajdonosa) birtokában levő területet, az elég fattyúnak tűnő Eberront használták fel. A második a gépigény lehet: akkor, amikor még a meglehetősen elavultan festő World of Warcraftra se volt a népnek megfelelő számítógépe, a D&D Online elképesztően jól festő grafikával és ehhez méltó igénnyel jelentkezett. Aztán van még valami -- valami, amelyet talán a hardcore játékosok közé tartozó olvasóink zöme nem is hibának tekintene...

Dungeons & Dragons Online: 10 napos próba A D&D Online ugyanis sok tekintetben szakított a klasszikus MMO-szabvánnyal. Bár valós idejű harcot ültettek a lelkébe, szinte tökéletesen adoptálták a papíros-ceruzás rendszert, annak összes kellékével, így például az útvesztőkkel és az elképesztően hangulatos, de bizony csapatmunkára kötelező taktikus mészárlásokkal. Az eredmény elrémisztette a stílussal ismerkedőket, illetve a veteránokat, viszont egy vékony réteg számára bizony soha nem látott élményt, új ízt vitt a már unalomig ismert, és az Ultima Online óta folyamatosan felhasznált sablonok levesébe. Ha úgy érzed, neked is ki kellene próbálnod a Turbine egyik legegyedibb játékát -- amely ötleteinek zöme sajnos nem került bele a Lord of the Rings Online változatába -- most itt az alkalom: tíz napig ingyen és bérmentve tesztelheted egy trial keretében, hogy mitől is döglik a D&D légy. De vigyázz, magas a THAC0-ja!