Játékos szempontból finoman szólva katasztrofális volt az Xbox One első bemutatója: tévé, sport, tévé és még egy kis sport volt a téma, a legvégére furcsán beszúrva egy testesebb Call of Duty bemutató. A helyzetet aztán csak rontották a leleplezést követő hírek, melyek szerint egyáltalán nem lesz egyszerű csak úgy játszani, hiszen naponta legalább egyszer az internetre kell kapcsolódnunk, a használt játékok pedig csak egy körülményes folyamat során juthatnak el egyik játékostól a másikig. Egyszóval nem túl pozitív a konzol megítélése -- legalábbis az internetes körökben, ugyanis negatív visszhang ide vagy oda, az Amazon információi szerint a jóval kedveltebb PlayStation 4-gyel fej-fej mellett van az előrendelési listákon, sőt pár százalékkal meg is előzi a nagy riválist. Ez persze még önmagában nem perdöntő, ahogy az első bemutató sem -- az E3 viszont már annál inkább, ugyanis itt már valami egészen komolyat kell villantania a cégnek ahhoz, hogy a szkeptikusokat is a saját oldalára fordítsa, ne csak az elkötelezett fanokat. Lássuk hát, hogy sikerült-e ez!
Azt már az elején le kell szögezni, hogy a Microsoft nem vesztegette az időt, s az ígéretüknek megfelelően csak a játékokra koncentráltak, tényleg csak minimális időt szánva magára a konzolra.
Xbox 360
A műsort az Xbox 360-nal kezdték, ami mától egy felfrissített formában kerül újra a boltokba. A konzol kicsinyített formában, az Xbox One-hoz hasonló kinézetben lesz kapható -- 200 dollár a 4 GB-os modell, 300 dollár a 250 GB-os, s szintén 300 dollár a 4 GB-os, Kinecttel egybecsomagolt változat.

A másik fontos dolog a Xbox 360-nal kapcsolatban, illetve magával az Xbox Live szolgáltatással, hogy az Arany tagságunk immáron többet ér, mint csak a multiplayer mód és az egyéb alkalmazások elérése: havonta két játékot ingyenesen letölthetünk az Xbox One novemberi megjelenéséig. Elsőként a Halo 3 és az Assassin’s Creed II lesz elérhető.
A konzol ezenkívül három teljesen új játékot kap az elkövetkező egy évben. Az első és talán legfontosabb az, hogy a World of Tanks az X360-hoz igazított formában még ezen a nyáron megjelenik, természetesen ingyenesen játszható modellben. Továbbá a platformra jövő márciusban érkezik a Dark Souls II, illetve egy aranyos oldalnézetes platformjátékot is kapunk, Max: The Curse of Brotherhood néven, melyben a véletlen folytán egy alternatív világba űzött testvérünket kell megmentenünk a pálya különböző módon történő átalakításával.
Xbox One
A show főszereplője természetesen az Xbox One volt, azon belül pedig az arra érkező játékok; a bemutatót rögtön, bármiféle kommentár nélkül a Metal Gear Solid V: The Phantom Pain első, lenyűgöző játékmenet-videójával nyitották. Ebben egy nyílt világban a teljesen és totálisan a kedve szerint operáló Snake-et láthatjuk, valamint egy rövid, egyelőre zavaros ízelítőt is kaptunk abból, hogy milyen lesz a történet és annak szereplői.
Az Xbox One másik nagy húzócíme a Forza Motorsport 5, mely minden eddiginél részletesebb látványvilág megteremtését teszi lehetővé, ám nem ez a fő célja a fejlesztőcsapatnak. A Turn 10 igyekszik odafigyelni a részletekre, ennek központi eleme pedig a mesterséges intelligencia, ami tőlünk tanul, s akkor is versenyzik, ha nem vagyunk a gép közelében. Az elsőre képtelennek tűnő funkciót a felhő teszi lehetővé, mely folyamatosan gyűjti az adatokat, tanul és fejlődik, hogy soha, egyetlen pillanatra se legyen unalmas a küzdelem az offline versenyek során.
A műsor során újra bemutatkozott a Ryse, a Crytek római korban játszódó akcióprogramja. Sokan még biztosan emlékeznek arra, hogy ez a cím annak idején egy Kinect-exkluzív játékként tűnt fel a színen, ám szerencsére időközben ez megváltozott, s egy hagyományos programot kapunk, amihez nem kell a kezünket idétlenül lóbálunk -- a hab a tortán pedig az, hogy a játék egyszerűen remekül néz ki.
Elsősorban a régi motorosoknak címezve a Microsoft végre valahára bejelentette a Killer Instinct folytatását, ami első ránézésére pontosan azt kínálja, mint az eredeti, tehát a jól ismert őrült karaktereket és még őrültek kombókat. A másik kevéssé részletezett játék a Minecraft Xbox One-ra írt változta, amiről annyit sikerült megtudni, hogy a PC-s verzióhoz közeli, nagyobb világot és még több lehetőséget kapunk. Jön továbbá a SWERY (Deadly Premonition) új epizodikus játéka, a D4, melyről a címén kívül semmit nem tudni.
A sajtótájékoztatóból jelentős időt fordítottak a frissen bejelentett Dead Rising 3-ra, mely a konzol másik nagy húzócíme lesz. A folytatásban Los Angeles városának egy jókora szeglete a helyszín, ahol az egyik túlélőt megtestesítve próbálunk biztonságba jutni. Ahogy az várható volt, a játék nagyon szép, de a lényeg sokkal inkább az, hogy az elődökhöz hasonlóan a képernyő csordultig megtelt zombikkal és egyéb dinamikus elemekkel, amelyek együttese a következő generációban is igyekszik elkápráztatni minket.
Az összefoglalónak még nincs vége, a lapozás után vár még rátok a Quantum Break, a Battlefield 4, a Witcher 3 és egy sor másik izgalmas játék bemutatója!
Az Xbox One sajtókonferenciáján láthattuk mozgás közben először a Remedy friss játékát, a Quantum Breaket. A játék központi szereplője egy nem teljesen átlagos ember, aki egy balul elsült tudományos kísérlet túlélője. A kísérlet megbolygatta a természet rendjét, azt okozva, hogy az idő többek között megáll vagy éppen visszafele mozog -- a feladatunk az, hogy utánajárjunk, mi is történt pontosan. A szokatlan nyomozáshoz több szálon keresztül kapcsolódik majd az élőszereplős sorozat, ami a játékélményünk függvényében igazítja a történetet, de hogy hogyan, azt még ne kérdezzétek.
Mivel ezúttal nem volt Call of Duty, a DICE és a Battlefield 4 lépett színre, s bár nem nagyon akart elindulni a prezentáció (nagy blama volt, hogy lefagyott a szoftver, amit egy darabig döbbenettel nézett mindenki), azért mégis csak kaptunk matériát, amitől tátva maradhatott a szánk. A svédek pár perc, 60 fps mellett futó játékmentet mutattak. Megtudtuk továbbá azt is, hogy a játék első letölthető tartalma először az Xbox One-ra fog megjelenni.
Maradva az akciónál és a lövöldözésénél, az Insomniac Games bejelentette első Xbox One-exkluzív játékát. A címe Sunset Overdrive, és egy rajzfilmszerű stílust képviselő játékkal állunk szemben, amiből ugyan játékmenetet még nem láthattunk, de az már tudjuk, hogy gyors, folyton változó élményre lehet számítani, amit a közösség formál.
A másik érdekes új játék a Project Spark, ami egy újszerű, bár nem teljesen a hardcore rétegnek célzott élményt kínál. Játékosokként a teljes játékvilágot a kényünkre-kedvünkre módosíthatjuk, s ezt részben a SmartGlass, részben pedig a Kinect teszi lehetővé: ezek együttműködve szabad utat adnak a kreativitásunknak, bármit is akarjunk csinálni.
Apropó SmartGlass: a kisegítő, táblagépeken futó alkalmazás már szinte mindenre jó. Példaképpen láthattuk, hogyan követi azt, ahogyan haladunk a játékban, illetve megtudtuk, hogy ezzel játék közben multiplayer meccseket állíthatunk fel, s összevethetjük másokkal a statisztikánkat. Mindez egyetlen gombnyomásra van tőlünk -- akárcsak az a lehetőség, hogy a meccseinket közvetítsük. Igen, a Microsoft is támogatja a játékunk közvetítését, s még mielőtt azt mondanátok, hogy ezzel a Sonyt koppintották, halkan megsúgom, hogy nem a PlayStation 4-gyel találták fel a spanyolviaszt.
Senki sem lepődött meg, de jó volt látni a színpadon a The Witcher 3: Wild Huntot, ami most már teljesen biztosan meg fog jelenni a konzolra -- ehhez a hírhez egy videó is dukált, aminek az a pikantériája, hogy a játék motorjával készült, s így végre mozgás közben is láthattuk a várva várt folytatást.
A show végéhez érve megtudtuk, hogy jön a Panzer Dragoon szellemi folytatása, a Crimson Dragon, aztán egy név nélküli, de természetesen Xbox One-exkluzív játékon dolgozik a Black Tusk Studios, mely a rövid kedvcsináló alapján ugyan izgalmasnak tűnik, de ameddig többet meg nem tudunk, nagyon izgatottak nem lehetünk. Ugyanez a helyzet a független Capy (Superbrothers: Sword & Sworcery) által jegyzett Below című alkotással is.
Természetesen nem lett volna igazi Xbox sajtókonferencia, ha nincs Halo. Ez elválaszthatatlan kelléke minden ilyen bemutatónak, s noha a napokban már lelepleztek egy új tagot a franchise-ban, kellett egy igazi húzónév. Ez a next-gen, furcsamód számozás nélküli Halo, mely továbbgördíti Master Chief kalandjait, aki a kedvcsináló tanulsága szerint eléggé megviselt állapotban van a Halo 4 eseményeit követően -- ez mondjuk nem is csoda...
A show utolsó bemutatója a Respawn Entertainment bemutatkozó játéka volt. A címet már tudjuk, Titanfall, s nagyjából azzal is tisztában voltunk már egy ideje, hogy óriási lépegetők lesznek az egyébként javarészt hagyományos lövöldözés fontos elemei, de végre mozgás közben is láthattuk a tavasszal esedékes drágaságot. Ez is Xbox One-exkluzív.
A rossz hír
Őszintén szólva a Microsoft, ha nem is teljes mértékben, de jóvátette a konzol első bemutatóját, egy olyan, kifejezetten erős felhozatalt mutatva be, ami láttán már senki sem gondolhatja azt, hogy csak a tévére meg a multimédiára koncentrálnak. Van azonban egy nagyobb probléma, s ez nem más, mint a konzol ára. Az előzetes becslések úgy szóltak, hogy az Xbox One drágább lesz mint 400 dollár, ami amolyan lélektani határnak felel meg sok vásárló szemében -- 400 dollár sok pénz, főleg a negatívumok hallatán, de azt hiszem, a következő bekezdés után sokan azt kívánják, hogy bárcsak 400 dollár lenne a gép.
A Microsoft közölte: az Xbox One 500 dolláros (Európában 500 eurós) árcédulával kerül a boltokba, mégpedig idén novemberben. Aki tehát erre nevez be, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia, bár teljes mértékben még nem tudjuk megmondani, mennyire jó vagy éppen rossz ez az árazás, ugyanis ehhez tudnunk kellene a PlayStation 4 árát is. Mindenesetre rizikós döntés ennyiért kínálni a konzolt. Ti mit gondoltok?