Az id Software fejlesztői megint arról beszéltek, hogy végül miért nem ragaszkodtak a Doom 4 eredeti terveihez. A Noclip csatornáján egy friss videóban Kevin Cloud, az id Software egyik designere szólalt meg a témával kapcsolatban, aki ráadásul számos fontos kreatív kérdésről hozott döntést a játék fejlesztése során, így nem áll távol tőle ez a kérdéskör.

Szerinte a Doom 4 nem érződött igazán Doomnak, sem történetében, sem a játék egészét tekintve. Az általuk kikövezett, új irányt járva már nem érezték úgy, hogy egy igazán erős Doom fog születni a negyedik epizód fejlesztésének végén, és úgy gondolták, hogy a széria rajongói sem ezt a játékot szeretnék. A Doom 4 egyik alappillére az volt, hogy elérje azt, hogy a játékos elkezdjen kötődni a program által lefektetett világhoz, továbbá az azt benépesítő lakókhoz.

Marty Stratton (producer) elismerte azt, hogy a játéknak volt egyfajta „Call of Doom” érzete, vagyis túlságosan hasonlított a Doom-játékoktól teljesen elütő Call of Duty-játékokhoz. Sokkal több átvezető volt benne annál, mint amennyit a sorozatban korábban megszoktunk, továbbá a (földön játszódó) történet, és a karakterek szerepe is hangsúlyosabb volt, mint az elődökben. A Doom 4 egy egészen más megközelítést képviselt a sorozat régebbi tagjaival szemben.

Stratton szerint a Doom 4-ben hihetetlen értékek rejlettek, de nem keltett Doomtól elvárt összhatást. A játék korai szakasza javarészt a fedezékek megfelelő használatából, és a zombikkal való küzdelemből állt. Elmondása szerint ez egy önmagából kifordult, de újdonsággal teli Doom volt, filmszerű hatással és rengeteg előre megírt eseménnyel. Hugo Martin kreatív igazgató véleménye alapján a játék fantasztikus és egyúttal reális is volt, mivel a pokol démonai által elkövetett megszállás, világunkra gyakorolt globális hatásait is bemutatta.

2014-ben a csapat már beszélt a játék törléséről, akkor stúdió igazgatója (Tim Willits) azt nyilatkozta, hogy a negyedik epizódból hiányzott a szenvedély által hagyott nyom, és a lélek. Ez nem azt jelenti, hogy a program művészeti oldala, vagy programozói megvalósítása lenne rossz, hanem minden játéknak van lelke, egy megfoghatatlan kisugárzása, egyénisége. A Rage-nek is volt, a Doom 4-nek viszont nem. Hiányzott belőle az a bizonyos, id Software szellemisége által hagyott különleges, megfogalmazhatatlan lenyomat, amit a cég többi játéka magán hordozott. A játék 2013-as törlése után a fejlesztés előröl kezdődött, melynek eredménye az idén megismert Doom lett.