Nemrég megnéztük, hogy az idei év mi mindent hozott a játékiparban és most ideje elgondolkodni azon, hogy mi vár ránk 2026-ban! Ha nem csúszik tovább, akkor biztos, hogy a Grand Theft Auto 6 le fogja tarolni az egész piacot és olyan új mérföldkövet állít fel az open-world játékok műfaján belül, ami hivatkozási alap lesz az összes jövőbeli cím fejlesztésekor. Azok is pontosan tudják, hogy a GTA 6 megjelenése történelmi jelentőségű lesz, akik egyébként egyáltalán nem foglalkoznak a játékipar változásaival vagy szimplán csak az aktuális EA Sports FC-vel játszanak minden évben. Persze benne van a levegőben, hogy a GTA 6 el lesz tolva egészen 2027 elejére – én úgy gondolom, hogy egy ilyen nagy játék esetében ha ezt meglépi a Rockstar, akkor még nem fognak megcsappanni az előrendelések. Érdemes lesz figyelni, hogy 2026 közepe tájékán vajon kiadják-e a pletykált harmadik előzetest (Trailer 3), vagy mindössze néhány képpel és információ-morzsákkal tartják életben a hype-ot. Annyi biztos, hogy immár két éve várjuk a GTA 6 megjelenését, és ha eljön, akkor 100%, hogy alapjaiban fogja megreformálni az egész játékipart, de legfőképp az open-world műfajt.
Mi minden várható még jövőre? A mesterséges intelligencia például biztosan szintet fog lépni. Az AI szerepe a játékiparban tovább mélyül 2026-ban is és ezt a folyamatot most már semmi sem állíthatja meg. Az AI-alapú tartalomgenerálás, például procedurális világépítés vagy dinamikus történetszálak, már nem csak kísérleti fázisban vannak jelen: egyre több stúdió használja az AI-t arra, hogy játékaik fejlesztési idejét csökkentse, és a játékosok számára személyre szabott élményeket kínáljon. Ezzel párhuzamosan a Technavio adatai alapján az AI-játékpiac gyorsan bővül: a nem generatív, de AI-alapú játékmechanikák (például az adaptív nehézség vagy viselkedésmodellezés) egyre elterjedtebbek. A Precedence Research pedig azt jósolja, hogy a mesterséges intelligencia segítségével készített játékok piaca hosszú távon folyamatosan növekedni fog, hiszen az AI sokkal realistább, élőbb játékélményt tesz lehetővé, jóval kevesebb pénzből. Ugyanakkor nem szűnnek meg az aggályok sem.
Az AI túlzott használata kreatív homogenitást idézhet elő: ha minden stúdió ugyanazokat az algoritmusokat használja, a játékvilág sokszínűsége csorbulhat, ráadásul az etikai kérdések sem tűnnek el – a szerzői jog, az adatvédelem és a generált tartalom felelőssége továbbra is komoly viták tárgya. A mesterséges intelligencia már most olyasmi, amit a legtöbb nagy kiadó nemhogy elítél, de egyenesen vadászzák a szakembereket és szervezik be őket a fejlesztői folyamatokba. Már most, 2025-ben eljött az az időszak, amikor az AI által generált tartalmak képesek olyan tökéletes módon illeszkedni egy adott játék világába, hogy fel sem tűnik az emberek többségének, hogy ezeket nem ember alkotta. 2026-ban ez vélhetően még jobban el fog terjedni a kisebb stúdióknál is.
A Futuresource jelentése jelzi, hogy bár a szoftveres játékeladások továbbra is nőnek, a digitális és előfizetéses modellek dominanciája egyre erőteljesebb. Magyarul hiába drágult (elég jelentősen) az Xbox Game Pass és hiába kritizálják az emberek már évek óta a PlayStation Plus havi játékkínálatát, ezek az előfizetéses modellek továbbra is roppant népszerűek. A fizikai kiadások viszont már idén is épphogy képesek voltak a felszínen maradni, 2026-ban viszont erőteljesen benne van a pakliban, hogy végleg eltűnnek a lemezes játékok. Egy ideje már megszokottá vált, hogy maguk a fizikai kiadások sem tartalmaznak lemezt (csupán egy letöltő-kódot a tokban), sőt, olyasmivel is találkozhattatok, hogy a lemezen mindössze néhány száz MB adat volt, a konkrét játékot pedig a netről töltötte le a rendszer. Sajnos a legtöbb kiadó szemében a fizikai kiadás csak felesleges pénzkidobás. Az emberek sokkal előbb csapnak le az általuk nagyon várt játékokra digitális formában, hiszen az rögtön letölthető és játszható, nem kell várni a futárra vagy bajlódni a lemez(ek) kivételével és berakásával. Régóta zajlik már ez a folyamat, de 2026 vízválasztó lehet a digitális formátum egyeduralmának előretörésében és a lemezes kiadások korszakának végében.
Ha a játékipar az elmúlt években gyorsan változott, akkor 2026-ban kétszeres sebességre fog kapcsolni és mi ezt az első sorból nézhetjük végig. A mesterséges intelligencia nemcsak eszközzé, hanem a játékélmény szerves részévé válik, ráadásul lassan már tényleg ott tartunk, hogy komplett játékokat is elő fog tudni állítani. Érdekesség, hogy Elon Musk játékfejlesztő stúdiója, az xAI már dolgozik is egy ilyen projekten és csak idő kérdése, hogy ezt több csapat is átvegye. Gondoljatok bele, akár egyedül, különösebb fejlesztési ismeretek nélkül összeállít nektek az AI egy komplett, rövidke (mondjuk másfél órás) alkotást, egyedi textúrákkal, karakterekkel és minden mással. Manapság is számos példát láthatunk arra, hogy valaki AI-képekkel promózza a játékát a Steamen (vagy akár a PlayStation Store-ban, ahol el is szaporodtak az AI slop gagyiságok), szóval ha az EGÉSZET megcsinálná helyette az AI, akkor szinte biztos, hogy élne a lehetőséggel. Ezzel minimális belefektetett munkával is szépen lehetne kaszálni, pláne ha a kedvező 5-10 EURO árkategóriába lövi be a kész terméket. Nem biztos, hogy ez egy pozitív irány, de az fix, hogy kereslet lenne rá. Ettől függetlenül lesz nekünk egy 007 First Light, egy Resident Evil Requiem, sőt, a Marvel's Wolverine, a Fable és a Marvel 1943: Rise of Hydra is jövőre érkeznek – persze a GTA 6 mellett. Egészen biztos, hogy ezek mind remek játékok lesznek, de ahogy idén, úgy jövőre is érdemes lesz figyelni az indie csapatokat, hiszen ki tudja, mikor születik még egy olyan zseniális cucc, mint a Clair Obscur: Expedition 33 vagy a The Alters. Sanszos, hogy valamikor 2026-ban végre bejelentik már az új PlayStation és Xbox konzolokat is, valamint kicsit jobban felpörög a handheld-piac.
Persze ezek egyelőre csak találgatások, de arra mérget vehettek, hogy a mesterséges intelligencia és a GTA 6 le fogják uralni a 2026-os évet. Előbbi nemcsak a fejlesztési folyamatokat könnyíti meg, hanem konkrétan eszközzé válik az egyszerű, hétköznapi halandók számára is, hogy alkothassanak vele komplett játékokat, a GTA 6 pedig akkorát fog robbanni, hogy az még a Holdról is látszik. Sokkal izgalmasabb év áll tehát előttünk – csak győzzük nyomon követni az eseményeket!
Borítókép forrása: Михаил Поленок (depositphotos)