Itt az új Carmack-motor!San Franciscóban zajlik az Apple fejlesztői konferenciája, a WWDC 2007. A cég elnöke, Steve Jobs teljesen váratlanul bejelentett egy meglepetésvendéget: John Carmackot! A tervezőzseni nem sokat lacafacázott, egyből lesokkolta a népet egy demóval, plusz új alkotása néhány részletével. „Az elmúlt években az id titokban egy next-gen technológián és játékon dolgozott. Ez az első alkalom, hogy bármit is nyilvánosság elé tárunk belőle.” – kezdte mondókáját Carmack. A technológia neve: id Tech 5 (ez egyébként az új, játékcímektől független nomenklatúra, tessék megjegyezni: a Tech 2 a Quake2, a Tech 3 a Quake 3, a Tech 4 a Doom 3 motor új elnevezése!), és rögtön egy rövid demonstrációt is elindított (ebből láthattok itt pár képernyőfotót), melyhez a következő magyarázatot fűzte: „Amit itt látunk, egy teljes világ, egyedi textúrákkal. A pályát 20 GB (igen, húsz gigabájt!) textúra fedi. Be lehet menni, körülnézni a világban, megváltoztatni mondjuk a hegycsúcsok színét, vagy belevésni a nevünket a sziklákba. A felszínen bármit meg lehet változtatni úgy, hogy az nem befolyásolja magát a játékot.”

Itt az új Carmack-motor!A bejelentéshez kiadott sajtóközleményből azt is megtudtuk, hogy a Tech 5 új renderelő technológiát alkalmaz, mely „gyakorlatilag megszünteti a textúramemória korlátokat, melyeket eddig kényszerűségből a művészeknek és tervezőknek fel kellett állítaniuk, és lehetővé teszi a játék teljes világának egyedi, pixelszintű testre szabását, mely virtuálisan végtelen vizuális hűséget biztosít”. A motor egy „erős új eszközkészlettel van ellátva”, mellyel gyorsan és hatékonyan lehet dolgozni, és amely „hatalmas, a látóhatárig teljesen egyedi külső terek, és soha nem látott, művészi részletességű belső környezetek megjelenítését támogatja”. Természetesen teljes, következő generációs multiplatform technológiáról beszélünk, azaz Mac, PC, PS3, XBox 360 támogatásról.

A Tech 5 részletesen az E3-on fog bemutatkozni, Sasáék tehát reményeink szerint bővebb anyaggal fognak majd szolgálni róla. A motor először a már említett új id Soft cím alatt fog dolgozni, mely ugyebár egy teljesen új franchise lesz, azaz nem kapcsolódik egyetlen eddigi id-univerzumhoz sem. Az biztos, hogy újabb sikertermékre van kilátás, bár a piac mára sokkal keményebb, mint a korábbi időkben, rengeteg kiváló engine kapható már, de Carmack azért mindig meg tudta lepni a világot valami döbbenetes agyszüleménnyel, ami aztán sztenderddé vált – tény, hogy az általa kreált motorok hajtotta játékok összbevétele már túllépte az egymilliárd dollárt...