Túlélős, építgetős-menedzselős udvarlós játék, de nem a The Sims-féle könnyed koktélozós fajtából, hanem  sötét középkorból, méghozzá a korábban a The Witcher 3 és Dead Island, Green Hell mögött álló fejlesztőktől, Unreal 4 motorral. Mindenki halandó, és halnak is az emberek, de ha ügyes vagy és tiszta, ékesszavú és derekas gazdaságot kiépítő, akkor lesz feleséged, gyereked, tető a ház felett, majd szép temetésed. Meg egy fiad, ha szerencsés vagy, akivel folytatod a játékot. Mi kell még?

Bevallom, ritkán szoktam mások streamelt játékát nézegetni, de mivel a Medieval Dynasty játszható beta változata csak valamikor az év vége előtt érkezik meg hozzám, így maradt az interjúzós-kérdezgetős bambulás a fejlesztőkkel. Mit mondjak, jól szórakoztam, hiszen amikor kiderül, hogy mondjuk, az életerőhöz és az éhségérzethez hasonlóan van büdösségmérő a játékban (Stink Bar, komolyan), akkor azért ott vidám a szombat délután: HA nem mosakszol rendszeresen, akkor bezony szagos leszel, a kellemetlenebbik fajtából, és máris ugrott a családalapítás. Márpedig éppenhogy férfiként kezded a játékot, és van a legjobb esetben is 42 esztendőd arra, hogy legyen egy nagykorú fiad, akivel folytathatod dinasztiád építését. Egy év, a rendes váltakozó évszakokkal és ennek következményeivel (változó nyersanyag-kínálat, több vagy kevesebb étel, másképp viselkedő falusiak) 24 „igazi” percnyi játékidőt jelent majd. Ezt jól ki kell használni: a demó videója óta tudom, hogy este kell például lerakni a nyúlcsapdákat, hogy reggelre (talán) kinyúlt tappancsosok legyenek benne. Ez pedig ehető húst (ha nem sütöd meg a tűzön, akkor nyersen befalva 20 százalék az esélye az ételmérgezésnek: én szóltam) és feldolgozható-elcserélhető bőrt jelent. Azt is tudom, hogy az erdei bogyókat összeszedve az éhséged mellett a szomjad is olthatod, de a gomba, na, az száraz egy kaja. 

Az alapszitu nem túl komplikált: ott állsz a faluszélen, egyedül és 18 évesen, ez nem egy nyerő szitu, lássuk be.  Ehhez képest baromi gyorsan be kellene csajozni, úgy családalapításilag. Oké, de először is nem kellene éhen- és szomjan halnod, kellene valami fedél a fejed fölé, és mondjuk, dolgozni sem ártana. Mindehhez van egy kezdetben 4x2 kilométeres bejátszható terület, mindenféle terepviszonyokkal (ami sokféle nyersanyagot jelent), egy aprócska faluval (ami menedéket és questeket jelent), váltakozó évszakokkal, sötétben támadó farkasokkal és medvékkel, ételmérgezéssel, miegymás. Azért könnyítésnek megérkezik Raimund, az öreg paraszt, aki a szárnyai alá vesz minket. Említettem már, hogy a középkorban nem volt egyszerű az életed, ha nem arisztokratának születtél? Nem? Majd rájössz.

Azt értkeltem a bemutatóban, hogy ügyeltek a koherens világépítésre és -üzemeltetésre, ha szabad így fogalmaznom. Ha már az elmúlásod, mint főszereplőé, elkerülhetetlen, akkor mással is így van ez: nem meglepő, ha fogynak a falubeli öregek és néha a fiatalok is, de cserébe bőségesen születnek az új generáció nehéz sorsú szántóvetői is. Emellett ügyeltek arra is, hogy a kivágott fa nem nő újra a játék alatt: hülyén is nézne ki, ha egy 50 éves fenyőt egy év alatt pótolni lehetne. A bokrok azonban néhány év alatt visszanőhetnek, meg mondjuk, a tetőfedéshez szükséges nád vagy sás is (mittudomén melyik, Békásmegyeren nőttem fel, panelben, nekem ugyanúgy néznek ki… ). 

Szóval szépen, az életben maradásra vigyázva kell fejlesztgetni karaktered jellemét, vonzerejét és persze gazdagságát. Ehhez számos küldetést kell végrehajtani, technológiai fejlesztésekkel pepecselni, házat, kovácsműhelyt, farmot, fonót, ezt-azt építeni. S ha már illatos, okos és gazdag vagy, na akkor jöhet a feleség és a gyerek – és a rövid, de boldog öregkort lezáró Nagy Kaszás. Ebben segítenek vagy hátráltatnak a további falubeli karakterek is, hiszen mint minden „rendes” középkori kistelepülésen, az élet és a halál közötti keskeny határvonalat a közösség megtartó és segítő, de egyben gúzsba is kötő ereje jelenti. Itt sincs másképp, ha nem működsz együtt a falubeliekkel, véged. Igaz, ha helyesen igazgatjuk a Sors fonalát és megfelelően segítünk a helyieknek, akkor a település is jelentős fejlődésnek indulhat. A gazdagabb lakók pedig gazdagabb jutalmat adnak a feladatok végrehajtásánál, úgyhogy érdemes jófiúként viselkedni. 

S ha fiad születik, akkor mehet a játék tovább. Természetesen a gondos és szorgalmas apa után az ő élete könnyebb lesz, de sokat kell tanulnia ahhoz, hogy a nyomdokaidba léphessen. Ehhez a tanulás a kulcs: el kell vinned vadászni, földet művelni, fúrni-faragni, hogy ezzel is skilleket szedjen össze, mielőtt megvénülsz. Komoly dolog ám a gyereknevelés, mesélik. S ha okosan adod át a tudást és a családi vagyont, akkor néhány generáció alatt egészen magasra is lehet emelkedni. Kíváncsi vagyok, mi lesz majd a Medieval Dynasty elérhető, legmagasabb státusza. Istenem, annyira szeretném látni I. (Jóképű) Trau bölcs uralkodását népe felett…