Para-Péntek 13, avagy három kevésbé ismert csemege a horror rajongóinak!

Három olyan filmet hoztam el ma nektek, amiket talán kevesen ismernek, viszont mindenképp érdemes lehet rájuk nézni.

Az előző rész tartalmából

Aki régebb óta követi már az oldalt, az tisztában lehet vele, hogy nagyon odavagyok a horror műfajért. Legyen szó filmekről, játékokról vagy bármi egyébről, engem azonnal meg lehet venni akármivel, ami kapcsolódik a horrorhoz. Ez azzal jár, hogy nagykanállal fogyasztom természetesen a horrorfilmeket is, amiknek többsége még évek múltán sem jut el nemhogy a hazai mozikba, de DVD vagy Blu-ray kiadásba sem. Éppen ezért arra gondoltam, elindítom a Para-Péntek rovatot, amiben rendre három olyan horrorfilmet mutatok be nektek, amiket nem biztos, hogy ismertek, viszont a műfaj rajongóinak érdemes lehet rájuk nézni – kezdjük is a heti csemegékkel!

The Power (2021)

1973, Kelet-Anglia. A bányászok sztrájkja miatt minden este sötétségbe borul a környék a hosszabb-rövidebb ideig tartó áramkimaradások által. Val (Rose Williams) épp első napját kezdi meg nővérként az East London Royal Infirmary kórházban, és egész szépen megy is neki a beilleszkedés, azonban egy dolgot semmiképp sem szeretne vállalni: az éjszakai műszakot. Egy gyerekkori trauma miatt halálosan fél a sötétben, és mindez egy olyan hellyel kombinálva, ahol naponta halnak meg emberek, nem túl csábító. Balszerencséjére a főnővér egy apró figyelmetlenség miatt mégis beosztja éjszakásnak, és innentől jönnek az izgalmak.

f93473c6-a1af-47bf-82bc-8caaac2d2c53.jpeg

(Forrás: Addicted to Media)

A kórházat ugyanis kísértet járja. Bár a The Power főként jumpscare-ijesztgetésekre épít, megvan a maga nyomasztó, klausztrofób hangulata, ugyanis a majdnem teljesen üres kórház az éjszaka folyamán új borzalmakat tartogat. A jókora épületben nagyon könnyű eltévedni, és ha emellett még egy bosszúálló kísértet, illetve a tragikus múlt is kínozza az embert, ott biztosra lehet venni, hogy hamar elszabadul a rettegés - és erre nem is kell sokat várni!

The Banishing (2020)

1938-ban járunk. Marianne (Jessica Brown Findlay) épp kislányával, Adelaide-el költözik vidékre férjéhez egy hatalmas házba (fun fact: a Borley Rectory névre keresztelt építmény valóban létezett, és a Wikipedia szerint manapság is csak úgy hivatkoznak rá, hogy "the most haunted house in England", vagyis a leginkább kísértetjárta ház Angliában). Beköltözés után Adelaide furcsa képzeletbeli barátokról kezd el mesélni, Marianne pedig igyekszik szorosabbra fűzni kapcsolatát férjével, aki mellesleg a helyi tiszteletes is egyben. Sötét erők munkálkodnak a háttérben, hiszen a ház borzalmas titkokat rejteget és erre egy helyi futóbolond (a Mission Impossible filmekből ideszabadult Sean Harris) minduntalan fel is hívja a család figyelmét, azonban az egyház által kiküldött megbízott (John Lynch) köti az ebet a karóhoz, hogy márpedig a házat semmilyen körülmények között nem szabad elhagyni. És mi van akkor, ha a hely kísértetjárta? Marianne élete napról-napra egyre nyugtalanítóbbá válik, amint elkezdi megismerni a ház múltját.

screen-shot-2021-04-15-at-95123-am.png

(Forrás Bloody-Disgusting)

Gótikus-horrorból nem vagyunk elárasztva manapság, szóval érdemes megbecsülni azt a keveset is, amit egyáltalán kapunk. A The Banishing pedig pont ilyesmi: néhol a Más világ, néhol a Fekete ruhás nő juthat róla eszünkbe, de igyekszik megállni a saját lábán - ez többé-kevésbé sikerül is neki. A színészek nagyon jók, még a mellékszereplők is nagyszerűek, és a díszletek is abszolút korhűek. Szerencsére nincs béna CGI, ellenben van egy-két igen látványos trükkfelvétel, amiknél még én is elismerően bólogattam. A forgatóköny viszont a film második felére szinte teljesen szétesik, és ami működött volna regényként, az itt mozgóképen hamar elvérzik. Ennek ellenére aki kedveli ezt a műfajt, az egy késő délutáni vagy esti programnak bőven beidőzítheti a The Banishing-et, mert megfelelő hangulat mellett (mondjuk ha épp szakad kinn az eső) egészen kellemes tud lenni a horror-faktort tekintve is.

Saint Maud (2019)

Maud (Morfydd Clark) betegápolóként szegődik el egy vagyonos, de már halálán lévő egykori táncművésznőhöz (Jennifer Ehle), majd munkakapcsolatuk hamar barátsággá alakul. A zárkózott, egy múltban történt borzalmas esemény miatt megtört, ám önmagát a hitben és Isten szeretetében meglelő Maud a fejébe veszi, hogy elhozza az asszony számára a megváltást. Régóta vártam már ezt a filmet, de teljesen másra számítottam. A Saint Maud ugyanis a mentális zavarokról, tévképzetekről és az eltorzult valóságról szól. Arról, hogy egy lelkileg súlyosan sérült, fiatal lány miként érzékeli Isten jelenlétét maga körül, kialakított világához pedig foggal-körömmel ragaszkodik. Zseniális a film kettőssége: mi a képzelet és mi a valóság?

sm016r-1616449521.jpg

(Forrás: SPIN)

Ahogy Maud elméje egyre inkább megbomlik, úgy láthat a néző is különféle jelenéseket, transzcendens élményeket, azonban ezek után rendre visszarántanak bennünket a rideg valóságba. A legutolsó képkockáig fennmarad ez a kettősség, és emiatt annyira kegyetlen a Saind Maud. Mégis, hogyan lehetne pálcát törni valaki felett, aki a saját tévképzetei szerint érzékeli a valóságot? 2019 (egyik) legjobb horrorfilmjéről van szó, úgyhogy nem érdemes kihagyni!

Köszi a figyelmet, a jövő héten ismét jövök három filmmel!