Akik kicsit is tudják, hogy miről van szó, valószínűleg egy emberként kurjantották most Besenyei Péter nevét a gépek előtt ülve. A jelenleg 60 éves műrepülő világbajnok pilóta 2015-ben vonult vissza, de 2003-ban ő nyerte összetettben az első kiírását az Air Race sorozatnak. Nemsokára mi is átrepülhetünk a Lánchíd alatt, hogy megkezdjük azt a körülbelül másfél hajmeresztő percet, amit a Dunán felállított pálya teljesítése megkíván. Próbáljátok visszaidézni egy-egy Budapesten megrendezett futam képeit magatokban, hogy ezek a profi pilóták milyen könnyedén esnek túl a feladaton, egymástól csupán századmásodpercekre végezve a tabellán. Na, ezt most felejtsétek is el, mert ehhez a játékhoz nem árt felkötni azt a bizonyos alsóneműt! Ja, és semmiképpen se egyétek degeszre magatokat előtte!

SMOKE ON

 A Slightly Mad Studios valamilyen szinten már bizonyított szárazföldön, a Project CARS idén kapta meg a Game of the Year változatát, amelyben az összes letölthető tartalom helyet kapott. Az már tavaly tudható volt, hogy a levegőbe is felemelkednek, de egészen idén nyárig nem láttunk sokat egy traileren kívül. Most viszont bárki feljelentkezhet a bétatesztre ezen a weboldalon, így mi is kipróbáltuk a jelenlegi állapotot.

A Red Bull Air Race kívülről nem tűnhet olyan nehéznek, de nem csak annyiból áll, hogy felfújható pilonok (oszlopok) között kell átrepülni. Számít a repülési magasság, a repülőgép saját tengelye körüli helyzete, valamint persze az elért időeredmény is.

Kezdjük azzal, hogy a játék nagyon szép, természetesen rögtön a budapesti pályán teszteltem le a grafikai megvalósítását. Hirtelen eléggé el kell gondolkodnom, hogy melyik játékban szerepel az Országház ilyen részletesen lemodellezve, természetesen nem modként, hanem hivatalos tartalomként. Az osztrákoknál található spielbergi Formula 1-es versenypálya is zavarba ejtően részletes, pedig csak azért van megcsinálva, hogy repkedjünk felette és a környező falvak felett. A Grand Canyonban tűzött pálya a világ legzseniálisabb dolgai közé került számomra, egyszerűen csodálatos, amit odavarázsolnak a szervezők. Ebből következik, hogy a programban is nagyon izgalmas és szép. A jelenleg négy helyszínt magában foglaló béta még Abu Dhabi-t tartalmazza, ami csakúgy, mint hazánkban, a víz felett kerül megrendezésre.

DRÁKÓI SZIGOR

Rátérnék kicsit a játékmenetre, amely a fokozatosságon alapul, teljesen jogosan. Először egy Sparrow típusú kisgéppel kerülünk közelebbi kapcsolatban, ezen esünk át az oktatómód kihívásain. Megtanuljuk, hogy melyik kapuknál mi a teendő, mely pilonok között kell vízszintes illetve „késrepülés” (oldalazva) pozícióban áthaladni. Megvallom az őszintét, hogy én annak is örültem, ha a megfelelő állást eltaláltam, de az időbüntetéseket nagyon nehéz elkerülni. Hol túl magasan, túl alacsonyan, esetleg emelkedve vagy a magasságomat csökkentve repültem meg a feladatot. Ezek mind a szabályokkal ütköző esetek, nem is beszélve a kaputévesztésről, ugyanis ezért jár a legnagyobb időbüntetés. Az „Awesome Gate” és „Perfect Gate” feliratokért nagyon sokat kell ám dolgozni.

A fejlődési rendszer úgy néz ki, hogy különböző pilótalicenszeket kell megszereznünk, ehhez teljesítenünk kell az adott képesítéshez rendelt kihívásokat. Amatőr szinten meg kell csinálnunk 10 hibátlan kaput, két hibátlan sikánt, és legalább egy percig hibátlanul kell követnünk a kijelölt repülési útvonalat. Ez a vonal a lehető legnagyobb segítségünk, mert ember legyen a talpán, aki nélküle memorizálja a pályát és az időnként szükséges megfordulások korrekt menetért. Az egyre fejlettebb sportrepülők beszerzéséhez tehát nem elég, ha megvan rá a megfelelő pénzmennyiség, traktorvezetői igazolványra nem fogjátok megkapni akkor sem, ha kétszer annyival állítotok be a kereskedőhöz.

Fejleszthető a hangár is, az újonc kalyibától kezdődően a rejtélyes nevű „Hangar 7” elnevezésű komplexumig. Ahogy a repülőgépek zsíros dollárezrekért szerezhetőek meg, a garázsfejlesztéseknél egy bizonyos gyémántot láttam fizetőeszközként. Csak remélni tudom, hogy ezek esetleg a beépített teljesítmények kioldásáért kaphatóak majd meg, és nem egy mikrotranzakciós rendszer alapjait kezdi kirajzolni. Külön furcsaság az is, hogy saját közösségi felülete van a játéknak, barátlistával, megosztási funkciókkal és üzenetküldési lehetőséggel. Úgy gondolom, hogy a Steam közönségcsalogatóbb felület lehetne, a legnagyobb vásárlóbázisú áruházba nagyobb lenne a program létjogosultsága. Ez persze nem biztos, hogy így fog maradni, jelenleg ez a helyzet, de erről meggyőződhettek, ha mentek pár karikát vele Ti is.

TORTA KRÉM NÉLKÜL

Ismeritek a közmondást – Bétáról jót, vagy semmit! – de én mégis kifejezném aggályaimat. A fejlesztők tervei között szerepel, hogy kiszolgálják az átlagfelhasználókat és a profikat is egyszerre. A bétaverzió három nehézségi fokozatot tartalmaz, amelyek között az a nagy igazság, hogy szinte semmi különbséget nem éreztem. Talán profi nehézség mellet agresszívabb légáramlatokba tudtam beleszaladni, leginkább a szép öblös hurkok megformálása alatt, de a repülés más elemeire nem igazán volt hatással a beállítás. Gyakorlatilag teljesen mindegy mit csinálunk, ugyanolyan marha nehéz hibátlan kört futni.

Három játékmód áll rendelkezésre, a random online felhasználókkal (egyszerre akár 12 fővel) való versengés, a szóló játék és a naptári esemény, ami a valóságban zajló vagy közeledő futam teljesítését jelenti. A cél az, hogy mi végezzünk az összes játékos közül a legjobb helyen a kihívás időtartama alatt. Itt jött a képbe a kölcsönrepülő használata, ami a Sparrow-nál lényegesen mozgékonyabb vasat jelent, de korántsem a legjobbat. Amit itt tapasztaltunk az egyik kedves barátommal, az leírhatatlan. A rosszullét határára tudtam jutni körülbelül 1 perc leforgása alatt. Közrejátszott ebben a nem jól megválasztott kameranézet is (a játékban van belső nézet is), de az is, hogy egyszerűen irreális gyors volt a két szint közötti váltás. A tanulság az, hogy amíg nem spóroltok magatoknak fokozatosan egy jobb gépre, addig hanyagoljátok az effajta szereplést, mert nagyon el tudja venni a kedvet a további játéktól.

Az irányításhoz erősen ajánlott a botkormány, sokkal könnyebb vele egyenesben tartani a gépet, mint akár kontrollerrel vagy billentyűzettel. Ezen sokat segíthet, ha a végleges verzióban több vezetési segédletet kapunk majd. Továbbá hangulatos lenne egy ilyen futam lefolyását attól kezdve leszimulálni, hogy felszállunk a kijelölt repülőtéren, és elrepülünk szépen a pályához. Ha ez eseményindító videóként kerül be, azzal sem leszek olyan elégedetlen, mint a mostani „csapjunk a lecsóba” modellel.

Kezdetnek legyen elég ennyi, aki nem hiszi, járjon utána, vagyis próbálja ki maga is a legfrissebb buildet. Ha magamat nézem, akkor az én elszántságom lehetséges, hogy nem lenne elég a ranglista első helyére való felkúszásig. Mi az oka? Ez a játék  bizony piszkosul nehéznek tűnik!

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!