A 30 évvel ezelőtt alapított Volition egy elég nagy múltú stúdió. Az Embracer Group 2018 februárjában vásárolta meg őket, majd a Saints Row reboot tavalyi bukása után a Gearboxhoz kerültek. A tagok nemrég tweetelni kezdtek a "teljes stúdióbezárásról", majd nem sokkal később a vállalat közleményt adott ki, amelyben azt írta, hogy az új tulajdonos azonnal hatállyal bezáratta a Volition-t, a munkatársak jövője pedig innentől fogva kérdésessé vált. Állítólag az érintettek közül néhányan a Gearboxon vagy az Embracer Group többi részlegén belül találnak majd új állást. De honnét indult minden? Mike Kulas és Matt Toschlog 1993 júniusában alapította a céget Parallax Software néven és első játékuk a Descent volt. Kulas és Toschlog később úgy döntöttek, hogy kettéválasztják a céget: Toschlog megalapította az Outrage Entertainmentet, Kulas pedig a Parallaxnál maradt, amely 1996 novemberében nevet váltott, és Volition-ként futott tovább. Elkészültek a FreeSpace-játékok (az Interplay Entertainment gondozásában), majd 2000-ben felvásárolta őket a THQ.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ez egy gyümölcsöző kapcsolatnak bizonyult, ugyanis a Red Faction már náluk készülhetett el 2001-ben. Több folytatást is kapott és igen népszerűvé vált a játékosok körében, azonban az igazán nagy durranás 2006-ban jött el. Ekkor jelent meg ugyanis – kizárólag Xbox 360-ra – a Saints Row, amely lényegében megmutatta, hogy van még igény a GTA-klón játékokra, és nem kell feltétlenül a Rockstarnak állnia egy sandbox, gengszteres/autótolvajos játék mögött ahhoz, hogy az igazán szórakoztató legyen. A fejlesztés 2003-ban kezdődött, akkor még Bling Bling munkacímmel és kizárólag PS2-re. 2005-ben jelentették be, hogy a Saints Row Xbox-exkluzív lesz, ami azért is volt nagy hír, mert akkortájt még nem lehetett találni open-world sandbox-játékot a konzolra. Erősen a büdzsé fölé lőttek, ugyanis a 8-9 millió dolláros költségvetés sokszorosát forgatták bele a fejlesztésbe, de a terv működött. Még annak ellenére is, hogy az Xbox 360-hoz mellékelt dokumentáció hiányos volt, és a végleges hardveres specifikációkat nem ismerték. Bár az első Saints Row szinte teljes egészében nélkülözte a humort és csak Xbox 360-ra jelent meg, a játékosok imádták.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Naná, hogy ebből egyenes ágon következett, hogy jöhetett a folytatás! A Saints Row 2 a Volition által fejlesztett, GTA-trónkövetelő Saints Row folytatása lett, amiben a történet ott vette fel a cselekmény fonalát, ahol az első rész abbamaradt. Visszatértünk Stillwater városába, hogy bosszút álljunk azokon, akik elárultak minket az első részben. A folytatás sokkal inkább sandbox-orientált volt és jobban átitatta a humor, ami az első játékból szinte teljes mértékben hiányzott. A három évvel később (2011-ben) kijött Saints Row: The Third-öt sokan a mai napig a legjobb Saints-játéknak tartják, szóval nem is csoda, hogy megkapta a maga Remastered kiadását. A játékmenetet leegyszerűsítették, felhasználóbarátabbá tették, a humort viszont feljebb csavarták. Ebben már a Third Street Saints mindent elért, amit lehetett és igazi celebként szeretnének érvényesülni. A Saints Row: The Third szakított a széria addigi történetvezetésével, és rögtön egy nagy hatalmú bandavezér feladatait kaptuk, vagyis nem kellett több pitiáner szállítós és fuvarozós küldetéseket csinálnunk. Ennél egy jóval nagyobb célunk volt: a város elfoglalása. Persze a Saints Row: The Third-től sem kellett többet várni obszcén szórakoztatásnál. A Saints-banda tagjai a játékos vezetésével a szabadon bejárható város területeit vehették birtokba, miközben nevetséges küldetéseket oldottak meg. Hősünket teljes egészében testre szabhattuk, mi dönthettünk neme és öltözködési stílusa felől, korábban soha nem látott szabadságot megismerve.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Saints Row 4 fejlesztése közben a THQ – 2012 decemberében – csődöt jelentett. Az ezt követő eljárás során a Volition-t és a Saints Row szellemi tulajdonát (IP) eladták a Koch Mediának (ma Plaion), és a vállalat a Deep Silver kiadójának részévé vált. A Saints Row 4 története szerint a Third Street Saints banda vezetőjét (tehát bennünket) az Amerikai Egyesült Államok elnökévé választották, ám a hatalmát nem élvezheti sokáig, ugyanis egy idegen faj megtámadja a Földet, és a banda tagjait Steelport egy virtuális változatában ejti csapdába. Innen ki kell szabadulniuk és megmenteniük a teljes világot, természetesen a nagy feladat teljesítése közben az előző részben megszokottá vált őrült szituációkhoz hasonló helyzetekbe keveredve, de ezúttal az idegen kütyük miatt nagyobb arzenállal és több lehetőséggel az oldalunkon. A játék nem volt rossz, de már nem szólt olyan nagyot, mint a harmadik felvonás, Gat Out of Hell DLC ide, Agents of Mayhem spinoff oda.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Aztán bejelentették, hogy jön a reboot. Emlékszem, még annak idején zárt ajtók mögött is megnézhettem a Saints Row tavalyi részét, ami után a Volition csapatától lehetett kérdezni és ők készségesen, poénkodva válaszoltak. Egy nagyon kedves, barátságos, összeszokott csapatként álltak előttünk és talán ők sem gondolták volna, hogy a reboot mennyire a földbe fog állni. Hiába próbálták kipofozni, patchelni és DLC-ket kiadni hozzá, a Saints Row elérte, hogy a játékosok elveszítették a bizalmukat a Volition-ben. A stúdiót 2022 novemberében a Deep Silver átadta a Gearbox Entertainmentnek, majd később, 2023. augusztus 31-én, az Embracer Groupon belüli nagyobb átszervezés részeként a 30 éves múltra visszatekintő Volition-t azonnali hatállyal, végleg bezárták. Vélhetően a jogok idővel más csapathoz kerülnek, mindenesetre szomorú, hogy 20 évig saját gyermekükként tekinthettek a szériára, azonban most végleg elvették tőlük. Hogy mi lesz a Saints Row sorsa, azt még nem tudjuk. De talán egyszer sikerül visszaállítani a régi varázsát.