Kíváncsi vagyok arra, hogy volt-e olyan ember a Capcomnál, aki akárcsak feltételezte, hogy a Resident Evil 2 olyan sikeres lesz, hogy szereplői több későbbi epizódban, valamint animációs és élőszereplős filmben is feltűnnek, valamint a játék két évtizeddel később egy remake-et is megél? Valószínűleg a válasz egy szép kövér nem. De így alakult, mi több, sokan még most, 25 évvel a megjelenése után is az egyik legjobb Resident Evil-játékként gondolnak vissza rá, méghozzá nem ok nélkül.

Gyors folytatás

A Capcom egy hónappal az első Resident Evil megjelenése után, 1996-ban vágott bele a második rész elkészítésébe, ám az még közel sem az a játék volt, ami 1998-ban napvilágot látott. A később Resident Evil 1.5-ként elhíresült változat történetben ugyan már szerepelt Leon, a kezdő zsaru, és a helyszín is a zombiktól hemzsegő Raccoon City volt, ám akadt néhány szignifikáns különbség.

Az akkori változatban az Umbrella nem kapott szerepet, mivel az már bezárt az illegális kísérletek miatt. Claire helyett pedig egy főiskolás motorversenyzőt, Elza Walkert irányíthattunk volna, aki nyaralni érkezett szülővárosába. Leon és Elza sosem találkozott a sztori folyamán, ellenben mindkettejüknek volt két segítője. A rend ifjú őrét egy kollégája, Marvin Branagh és egy Linda nevű tudós segítette, míg Elzát a sors Sherry Birkinnel és egy John nevű civillel hozta össze. Sherry és Marvin végül a végleges játékban is szerepet kaptak, míg Lindából Ada Wong, Johnból pedig a fegyverboltos Robert Kendo lett.

Emellett további túlélők is előkerültek volna, például Leon főnöke, Roy. A rendőrség sem volt olyan rusztikus, sokkal modernebb és realisztikus dizájnnal bírt. A zenéket és az előre renderelt háttereket is dinamikusabbra tervezték, vagyis reagáltak volna a játék eseményeire. Leon és Elza esetében pedig olyan különleges eszközöket terveztek, mint a védőruhák, amik nemcsak ellenállóbbá tették őket, de segítségükkel több tárgyat is magukkal cipelhettek. A látvány is ambiciózusabb lett volna, például a szörnyek magasabb poligonszámmal rendelkeztek, és a játszható karakterek külsején nyomott hagytak volna a bekapott támadások.

A Resident Evil 1.5 60-80 százaléka kész volt három hónappal a megjelenés előtt, de maga a program valahogy nem működött. Mikami Sindzsi producer úgy érezte, hogy az egyes játékelemek önmagukban jók, de nem akarnak összeállni egységes egésszé. És arra is rájöttek, hogy az 1997-es májusára tervezett megjelenésig nem fogják tudni elérni a kívánt minőséget. Ez pedig megpecsételte a Resident Evil 1.5 sorsát.

Reboot a megjelenés előtt

A játék készítését felügyelő Okamoto Josiki ekkor hozta a fedélzetre Szugimura Noboru profi forgatókönyvírót, hogy dolgozza át a történetet, mivel Okamoto szerint Mikami eredeti sztorija túlságosan végleges volt – ami nem csoda, mivel a producer a második résszel le akarta zárni a Resident Evil történetét. A Capcom ezzel szemben egy univerzumot szeretett volna az IP köré építeni.

Szugimura egy akciódúsabb történetet kanyarított az alapkoncepció köré, és Elzát lecserélte a testvérét kereső Claire Redfieldre, hogy ezzel teremtsen kapcsolatot az első résszel. Közben a Resident Evil 2 fejlesztési költségei kezdtek túlságosan is megemelkedni, és a Capcom nem kevesebb, mint kétmillió eladott példányra számított, hogy ezt kompenzálni tudja. Szóval szükségük volt a könnyedebb és akciódúsabb sztorira és az első rész rajongóira. Utóbbiakat azzal is próbálták a Resident Evil 2 felé csábítani, hogy a játék első kipróbálható változatának lemezéhez a Resident Evil Director’s Cutot szintén hozzácsapták. Mindezeken túl a Capcom 5 millió dollárt költött a játék marketingjére, amelynek során még a zombifilmek atyját, George Romerót is felkérték arra, hogy rendezzen a játékhoz egy reklámot, amit csak Japánban vetítettek.

A játékot a változtatások miatt szinte teljesen az alapjaitól kellett újraépíteni, mivel a helyszínek extravagánsabbá váltak, így nem sok mindent tudtak újrahasznosítani a Resident Evil 1.5 assetjeiből. A háttereket, amik ugyanúgy készültek, mint az első rész hátterei, 2-3 hétig renderelték. A képernyőn egyszerre megjelenő zombik számát lekorlátozták hétre, hogy Claire és Leon viszonylag részletesen jelenhessen meg a játékmenetben. A sérülésmodellt kivették, hőseink csak sántikálni kezdenek, ha bekapnak pár zombipuszit. Továbbá lemondtak a védőruhák használatáról is.

Ekkor került be a játékba a részben a Vissza a jövőbe 2 által ihletett Zapping System, aminek hála az egyes eseményeket Claire és Leon perspektívájából is láthattuk az A-B szkennáriók során. Érdekesség, hogy Ada Wong animációi nem készültek el időben, így ő csak a gameplay cutscene-kben szerepel, a CG átvezetőkben sosem tűnik fel. Valamint az amerikai változat (a Resident Evil 2) nehezebb és erőszakosabb volt, mint a japán verzió (a Biohazard 2).

Tarolt, mint a zombik Raccoonban

És ezzel elérkeztünk 1998. január 1-hez, amikor is a Resident Evil 2 az észak-amerikai piacon meglátta a napvilágot ú, méghozzá az eredeti PlayStationön. Japánba január 29-én, Európában pedig április 29-én érkezett meg a rémálom. A játék eladások terén gyorsan teljesítette a Capcom elvárásait. A megjelenést követő első hétvégéig 380 ezer példány talált gazdára, ezzel 19 millió dollárt hozott a stúdió konyhájára. Észak-Amerikában a leggyorsabban fogyó program lett, és megdöntötte a Final Fantasy 7 és a Super Mario 64 rekordját, mi több, abban az évben még a hollywoodi filmek sem tudtak ilyen nyitányt produkálni. Másfél hónappal a premier után már világszerte 3 millió eladott példánynál járt.

A Resident Evil 2 1999-ben befutott Windows-ra, Nintendo 64-re és Dreamcastre, 2003-ban pedig GameCube-on is napvilágot látott. A Capcom ezek mellett szerette volna kiadni a programot Sega Saturnra is, de ezt a technikai problémák mellett a konzol bukása végül megakadályozta. Ám a Resident Evil 2 így is is remekül teljesített, PlayStation és Nintendo platformon több mint 6 millió példányban kelt el világszerte. Egészen a Resident Evil 5-ig ez volt a legsikeresebb játék a sorozatban.

A győzelmi körutat csak egy kis olaszországi kellemetlenség zavarta meg. Itt 1999-ben betiltották a játékot, miután egy polgári mozgalom hevesen kritizálta a programban szereplő, szerintük túlzott erőszakot. A hatóság 5500 eladatlan példányt foglalt le. A tilalmat néhány hónappal később feloldották, miután a Sony hivatalos úton kérte a felülvizsgálatot.

Ezután már semmi sem állhatott a Resident Evil 2 útjába. A többi pedig már történelem. A játék megágyazott a folytatásoknak, Leonnal és Claire-rel azóta több ízben is találkozhattunk, sőt 2019-ben egy nagyszerű remake-et is kaptunk, ami meg az újrafeldolgozások lázat indította útjára a Capcomnál, hiszen elkészítették a Resident Evil 3: Nemesis új változatát is, és nemsokára jön a Resident Evil 4-remake. Mindez az immár 25 éves Resident Evil 2 sikerének köszönhető.