A Duzzasztóművel zárni a nem éppen kellemes 2021-es esztendőt talán a legjobb választás volt. Az elmúlt év számomra legfontosabb hazai megjelenése, ha űrt nem is töltött be, de mindenképp megágyazott a Cranio Creations jegyezte játékok lokalizációjának, amibe a Delta Vision a maga szokásos módján vetette bele magát. Azaz az alapjáték mellett a kiegészítővel együtt, a Leeghwater projekt ugyanis a Duzzasztóművel párhuzamosan jelent meg, a folyó pedig mostanra sodorta el hozzánk is.

DUZZASZTÓMŰ : A LEEGHWATER PROJEKT

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 4,11/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapján akciósan 13 041 forint

A Leeghwater projekt esetében a várakozás teljesen indokolt volt. A Duzzasztómű egy nehézsúlyú, sok tanulást és rengeteg gyakorlást igénylő, rendkívüli agyleszívó erővel rendelkező, frusztrációs csapdákat is rejtő, mégis frenetikusan jó stratégia, ahol egy alternatív múltban kell kiaknázni a vízenergia erejét, egy, a konfrontációt előtérbe toló gazdasági stratégia során. Ezt kiismerni és kitanulni valóban aktív és folyamatos játékot követel meg, amire csak ráerősít az a tény is, hogy a Leeghwater projekt célja nemcsak az, hogy visszalökjön a mélybe, de az is, hogy az a bizonyos mélység még az eddigieknél is feneketlenebb legyen.

Ehhez a Duzzasztómű első és jelenleg egyetlen nagyszabású kiegészítője két új játéktáblát hív segítségül, még több helyet követelve az eddig sem éppen helytakarékosságáról híres társasnak. A legnagyobb a magánépületek táblája: ide épületek építhetők, vagyis az építmények egy teljesen új típusa. Ilyen lehet a robotgyár, a pénzügyi részleg, vagy épp a kapcsolóállomás. Természetesen ezeknek is megvan a maga költsége – mérnök, munkagép –, és legfeljebb 5 épület építhető fel. Bevételt ezek ugyan nem adnak, speciális akciót viszont igen: pénzt, megerősített termelésakciót, a közös készletből származó vízcseppet, vagy akár az építési kerékről munkagépek levételét (korlátozott mennyiségben). Ezen magánépületek alapvető célja az, hogy a rendkívül szűk, extrémen korlátozott akcióhelyek mellé további választási lehetőségek kerüljenek, ezáltal kicsit levéve a nyomást az emiatt aggódó játékosok válláról. Ugyanakkor a magánépület-akciókat fordulónként csak egyszer lehet használni, így a tervezés és a jó ütemezés továbbra is létfontosságú.

A kiegészítő másik táblája a külső munkák méretét tekintve már kisebb, jelentőségét tekintve azonban nem annyira. Itt összesen 3 akciómező érhető el, és ezek egy külsőmunka-lapkához csatlakoznak, melyek teljesítéséhez mérnökökre, munkagépekre van szükség, de a szerződésektől eltérően energiaegységek termelésére már nem. A hagyományos építkezéstől eltérően a munkagépek nem a kerékre kerülnek fel, hanem a közös készletbe, cserébe viszont azonnali jutalommal kecsegtetnek. Ilyen lehet egy szerződés teljesítése energiatermelés nélkül, erőmű, alap vagy csatorna építése mérnök és munkagépek nélkül. A nyersanyagokban, erőforrásokban szűk Duzzasztóműben ez gyakorlatilag felbecsülhetetlen, és szintén jelentősen hozzájárul a játék kinyitásához, a szűkösség csökkentéséhez.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy amolyan extraként egy új nemzet (Hollandia) is megtalálható a dobozban, ahogy új ügyvezetők bekerültek, de a hangsúly egyértelműen nem ezen van. Sőt igazából ki merem jelenteni, hogy a Duzzasztómű, bár önmagában is megállja a helyét, de igazán befejezettnek vagy épp csiszoltnak a Leeghwater projekt használatával érződik. Egész egyszerűen azért, mert tompítja a frusztrációforrásokat, és nagyobb szabadságot, jobban mondva több tervezési lehetőséget biztosít, így az alapjáték mellé igazából nélkülözhetetlen – még ha a kettő együtt csillagászati összegbe is kerül. De tudjuk, hogy a 21. században a víznél már kevés értékesebb dolog maradt, és ez talán az alternatív 20. századi világra is igaz!

(A játékot partnerünk, a Delta Vision biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát