[Társalgó] Duzzasztómű a Delta Visiontől – Vízi világ

A nagy háborúnak vége, de egy másik van kibontakozóban, amit nem fegyverekkel és katonákkal, hanem okos tervezéssel, rengeteg munkagéppel, és a víz erejével vívnak meg egy alternatív múltban, egy komplex gazdasági stratégia formájában.

Első játékos szerzőként maradandót alkotni nem éppen egyedi eredettörténet, különösen, ha ehhez komoly hátszél is társul. Simone Luciani utóbbi egyik legtökéletesebb definíciója, hiszen a karrierje kezdetét 2009-re datáló alkotó olyan alapművek megszületéséhez járult hozzá, mint a Tzolk'in, a The Voyages of Marco Polo, a Grand Austria Hotel, vagy épp a Lorenzo il Magnifico. Ezek egy jelentős része nem kizárólagosan az ő munkája: napjaink egyik legtermékenyebb és legsikeresebb szerzője előszeretettel kooperál hazai terepen, társszerzőként, mentorként is egyengetve társasok sorsát. Így került a képbe az eredetileg 2019-es Duzzasztómű is, amely Tommaso Battista, egy újdonsült tervező első játéka, mely a komplex gazdasági stratégiák műfajában igyekszik viharos sikert aratni – szó szerint.

DUZZASZTÓMŰ (Barrage)

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 4,05/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: 26 991 Ft

A Duzzasztómű főszereplője ugyanis maga a víz. A kihasználása köré keveredett nagyvállalatok pedig egy olyan disztópikus, alternatív múltban küzdenek meg, ahol egy nagy háborút követően az emberiség az újjáépítés leghatékonyabb, legprofitábilisabb útját a vízenergia kihasználásában látja, az Alpok völgyében, és a hegyekből lezúduló vizet felfogva igyekszik árammal ellátni a világot, az ebből szerzett vagyonnal pedig alaposan megtömni a saját bankszámláját.

Minden játékos egy ilyen nemzetközi nagyvállalatot igazgat, papíron egy-egy nációt is képviselve a saját érdekein túl, a feladat pedig mindenki számára ugyanaz: kiépíteni egy olyan komplex energiatermelő hálózatot, ahol a gátakkal felfogott vizet csatornák juttatják el az erőművekhez, amik a munka elvégzésével szerződéseket teljesítenek, és ezzel juttatják bevételhez, hatalomhoz, és a terjeszkedést elősegítő alapanyagokhoz az egyes frakciókat.

A komplexitás ezúttal nem vicc, a Duzzasztómű ugyanis egy, a szokásosnál összetettebb és nehezebb gazdasági stratégia, masszív, 2-3 órás játékidővel, és egy meglepően gyorsan megtanulható szabályrendszerrel, ahol a nehézséget nem feltétlen ennek komplexitása adja – bár bővelkedik a részletekben –, hanem a lehetőségek mélysége, illetve a víztermeléssel kapcsolatos ok-okozati összefüggés, ami miatt sokszor elég szűk a helyzet.

GEOGRÁFIA

A Duzzasztómű által rendelkezésre bocsátott játéktér három részből áll: egy hegyvidékből, egy dombságból és egy síkságból. Ezeken vízgyűjtő medencék találhatók, melyeket folyók kötnek össze, és ide kell felhúzni a rendelkezésre álló épülettípusokat: gátat a víz megfogásához, magasítót a gát kapacitásának növeléséhez, csatornát a víz szivattyúzásához, erőművet az áramtermeléshez. Ezen területekért alapjáraton is komoly versenyfutás megy, mert a mennyiségük korlátozott, de a helyzetet bonyolítja, hogy az áram előállításnak alapfeltétele, hogy a felhasznált víz csak saját színű vagy neutrális (a játék elején lerakott) gáthoz tartozhat. Emiatt a konfrontáció elkerülhetetlen, ahogy az is, hogy egy-egy építési helyet valaki befoglaljon, pusztán azért, hogy aztán máson élősködjön. A víz elszállításához használt csatorna ugyanis lehet az ellenfélé is, aki ugyan pénzben és győzelmi pontban is részesül, ha valaki bérbe veszi a szolgáltatását, de persze ilyenkor a jóval nagyobb haszonnal kecsegtető energiatermeléstől elvághatják az alapanyag elcsenésével.

Ez a harc és versenyfutás a Duzzasztómű alapját adó munkáslehelyezésre is igaz: a rendelkezésre álló akcióhelyek száma erősen korlátozott, és bár vannak drága menekülő útvonalak (a legtöbb akciómezőből elérhető egy 2. hely is, ahol már pénzt kell fizetni annak használatáért, és/vagy több munkást), ezek általában nem elégségesek ahhoz, hogy valaki ne érezze nagyon kellemetlenül magát, amikor az előre eltervezett körét derékba töri valamelyik riválisa.

A Duzzasztómű ugyanis mindössze csak öt fordulón át tart, és ennek során kellene összeszedni a lehető legtöbb győzelmi pontot, megszerezni a legjobb építőhelyeket, felhúzni a megfelelő és drága épületeket, ahhoz begyűjteni a szükséges alapanyagokat (betonkeverő, földmunkagép, pénz), és közben nem árt szerződéseket sem teljesíteni.

Ezt a meglehetősen nyomasztó feladatot a Duzzasztómű mechanikailag parádésan adja vissza. Csalódást igazából csak egyetlen téren, a komponensek szempontjából okoz: a katasztrofális Kickstarter-kampányt követő bolti kiadás szerencsére már mechanikai problémákkal nemigen küzd, de az anyagminősége mellett nem lehet szó nélkül elmenni. A papírvékony központi játéktáblák (vastagságuk megegyezik az érmékkel, tokenekkel!) sajnos kissé keserű szájízt hagynak, ahogy az inzert hiánya is, de ezek egyike sem olyan, ami maradandó nyomot okozna. Ellentétben a Duzzasztóművel, ami számomra pontosan ugyanolyan mérföldkővé és megkerülhetetlen játékká vált, mint a Brass: Birmingham, amely elegáns szabályrendszerével, brutális mélységével és könyörtelen rivalizálásával okoz felejthetetlen játékalkalmakat.

(A játékot partnerünk, a Delta Vision biztosította  köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát