Az élőhalottas témában a Zombicide mára már egy megkerülhetetlen szériává nőtte ki magát, amely szinte úgy ontja magából a különböző alaptémájú variációkat, mint zombiapokalipszis esetén egy túlzsúfolt nagyváros a fertőzötteket. Ha a western és az űr tematikát leszámítjuk, akkor is bőven van választék. Elég csak az itthon, év végére tervezett Az élőhalottak éjszakájára gondolni, ami Romero kultikus mesterművét veszi alapul, vagy az október végére datált 2. kiadásra, mely az eredeti társast reformálja meg. És ez a két változat még mindig csak az, ami a Delta Visionnek hála hazánkba is eljut, miközben eddig hivatalosan csak egyetlen alapjáték és két kiegészítő lépte át az ország határait… ez volt a Zöld horda és a Jók és rosszak, valamint az A nyughatatlan gonosz.  

Zombicide: Zöld horda (Zombicide: Green Horde)

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-6
  • Játékidő: átlagosan 60 perc (egy küldetés)
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,52/5
  • Ajánlott ár: a kiadó webshopjából akciósan 28 791 forint

Orkok és emberek között már régóta tartott a háború, mely sötétségbe borította a vidéket, állandó harcot és konfliktust, szenvedést és fájdalmat szülve, majd jött a zombiragály, aminek hála a dolgok csak még jobban elfajultak. Megjelentek a járkálók, a veszettek, a dagadékok és a durvább szörnyetegek, de az emberek és törpök soha nem adják fel a harcot, hiszen egy élhető és a következő generációknak is otthont biztosító vidéket megteremtve szeretnének békére lelni. Ebben segít a Zöld horda, amit egyedül vagy akár 5 társunkkal együtt, teljesen kooperatív módban játszhatunk végig, különböző küldetéseket teljesítve, mindig azok speciális kívánalmainak megfelelve. Ehhez a megszokott nagy doboz jár, tele minikkel (egy-egy a hősöknek és egy rakás a zombi orkoknak), egy adag kártyával, egy tucat dobókockával, és egy szépen kidolgozott ostromgéppel.  

Hörr a sör?

A Zombicide már csak Zombicide, mondhatnánk, ami valahol igaz, de azért minden epizódnál, minden variációnál van valami extra, valami érdekesség, már persze a tematikán túl, ami itt alapvetően az orkos, fantasy-s körítés. Ahogyan mindig, először a kiválasztott misszió leírásában szereplő játéktábla-részeket kell összeilleszteni, ezzel megteremtve a játékteret, majd azon elhelyezni az ajtókat, beszülető pontokat és objektívákat, egyéb lehetőségeket. Ha mindenki kiválasztotta a saját hősét/hőseit, megvannak a karaktertáblák, jelzők, és a kezdő felszerelés darabjai, mehet is a móka, avagy a felfedezés, kutatás, harc, fejlesztés négyes váltogatása.

Merthogy a saját körében mindenki három akciót hajthat végre, ami a mozgástól a harcig sok minden lehet, akár az ajtók kinyitása, akár aktiválás (objektívához), netán zajkeltés vagy a kőhajító használata. A mozgás nagyjából egyértelmű, ahogy a kutatás is (ha nincs mellettünk zombi, húzhatunk lapot, ami remélhetőleg egy praktikus darabbal bővíti a felszerelést), de a harc például már izgalmasabb feladat, hiszen a fegyver lapján megadott számú kockával kell a kívánt eredményt elérni, ami adott sebzést biztosít. Halál esetén az ellenfelek lekerülnek a tábláról, a hősök pedig fejlődnek, amivel idővel új képességekre tesznek szert. És akkor még ott a speciális képességű kőhajító, a tárgyak csere-beréje. 

A másik oldalról pedig a játékos után természetesen a zombik is megindulnak, avagy ők is esélyt kapnak a harcra. Első körben aktiválódnak, ilyenkor mozognak a legközelebbi ellenfél felé vagy harcolnak, továbbá jön a megjelenési fázis, amikor a legmagasabb szintű harcosnak megfelelő módon új szörnyetegek születnek be, valamint bővül a horda, ami előbb-utóbb szintén megindul a játékosok ellen. És akkor ott van még a háttérben meghúzódó, onnan praktizáló halottidéző is, ami egy külön történet, és ismét egy mókás extra, pont ahogy a különböző hatásokkal rendelkező vizesárok. Ha sikerül a végcélt teljesíteni, a csapat győz, azonban számos mód teszi lehetővé a vereséget, így érdemes mindig odafigyelni és támogatni egymást.

Zombicide: Jók és rosszak (Friends and Foes)

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-6
  • Játékidő: átlagosan 60 perc (küldetésenként)
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,75/5
  • Ajánlott ár: a kiadó webshopjából akciósan 15 291 forint

Ehhez az egyébként is kimondottan szórakoztató alapjátékhoz tesz még bőven hozzá a Jók és rosszak, ami nemcsak a Zöld hordával, de a Black Plague-gel is kompatibilis. Ez történet szempontjából annyit tesz, hogy az orkok egy csoportja, távol tartva magát a zombiktól és a háborútól, olyan sötét paktumot kötött, amelynek hála még rosszabbá váltak, mintha simán csak a ragályt kapták volna el. Már a sima kárhozott orkok is savat köpő bestiává alakultak át, akik haláluk után is képesek sebezni, és akkor a kárhozott rémségről ne is beszéljünk. De az új hősök, eszközök és küldetések, játéktábla-részek mellett van még más is, amit bevethetünk ellenük: megjelentek a familiárisok. Szövetségeseink olyan állatok, melyek a hátizsákban tartott lappal idézhetők be, a hősökkel tartva támogatják a játékosokat, akik akció-lehetőségeket adhatnak ki nekik, így plusz mozgást vagy éppen dobást szerezve, esetleg belátva a teljes tájat. A nem túl ellenálló lények a lap elvesztésével sajnos kiesnek a játékból, de egyébként hasznos segítőtársak lehetnek.

Zöld veszedelem

Ahogy már említettem, a Zombicide megkerülhetetlen és nagyon fontos társasjáték a zombis tematikát figyelembe véve, ebben pedig a Zöld horda sem kivétel. Sőt, eleve különlegessége a fantasy körítés, ami az élőhalottas témában talán ritkább, emellett az sem elhanyagolható szempont, hogy ez az első magyarul is megjelent epizód a sorozatban. A hat karakter ugyan nem olyan sok, de a 10 küldetéssel azért bőven el lehet lenni, majd mindehhez a kiegészítő(k) is bőven ad(nak) némi pluszt. Aki kedveli a témát, magáért a sötétebb fantasy körítésért is rajong, az eleve élvezi majd a játékot, ráadásul ez tipikusan az a cím, ami mellé még a kezdőbb játékosokat is le lehet ültetni, ha valaki már nagyjából tisztában a szabályokkal. Némi alapismeret azért nem árt hozzá, már csak a speciális esetek miatt sem, de a szabálykönyv egész jól és részletesen elmagyarázza a dolgok menetét, így nagy gond nem lehet.

És ahogyan említettem, a Jók és rosszak plusz tartalmat és élményt kínál, további 10 küldetéssel és egy rakás extrával, ami keverhető bármelyik alapjátékhoz. Az A nyughatatlan gonosz még sajnos nem járt nálam, de előbb-utóbb arra is sor kerül. Már nem sok kell a Zombicide 2. kiadásának érkezéséig, amit várunk szeretettel, addig pedig itt van ez a korábbi etap, amely külsejében és egy-egy elemében kínál más, mégis azonos alapokon nyugvó kalandokat. Halloween alkalmával nem is kívánhatnánk többet, mint egy jó horrorfilmet, előtte vagy utána pedig egy véres zombimészárlást a barátokkal, valamelyik Zombicide segítségével. Akár a Zöld hordát levéve a polcról.  

(A tesztpéldányokat köszönjük partnerünknek, a Delta Visionnek!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát