Sok dologgal lehet vádolni a Fallout-sorozatot, de sokszínűsége vitathatatlan. Volt már csak a harcra kihegyezett epizódja, 2D-ből átköltözött 3D-be, megpróbálkozott az online világgal, kikacsintott a mobilok felé, és nem félt belépni még a társasok közé sem. Igaz, ebből nem minden sült el a terveknek megfelelően. A 2017-es társasjáték-adaptáció például annyira ragaszkodott az alapanyaghoz, hogy közben elfelejtett élvezetes társasként működni, amit előbb a rajongói bázis, aztán egy hivatalos kiegészítő (aminek magyar kiadása idén végre megérkezik) hozott helyre. Most újra szerencsét próbál, méghozzá pont a mobilos spin-off hű adaptálásával.

FALLOUT SHELTER: A TÁRSASJÁTÉK

  • Partner/Kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap 
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,06/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: 14 490 Ft

A Fallout Shelter: A társasjáték ezt az adaptációt pedig olyannyira komolyan gondolja, hogy ha várakozás/időzítő kerülne bele, nagyrészt tényleg pontosan olyan lenne, mint az azonos néven futó mobilos előd. Ebben a munkáslehelyezős társasban ugyanis egy komplett Vault-tech menedék menedzselése a feladat, melyet folyamatosan bővíteni kell, hogy aztán a legjobban teljesítő, azaz a legtöbb boldogságot okozó főgondnok nyerje meg a játékot.

Erre a nem feltétlenül hálás feladatra egyszerre akár négyen is jelentkezhetnek, mindannyian ugyanazt a közös menedéket menedzselve, pontosabban annak egy saját szintjét. A játéktérnek ugyanis csak egy kis szelete kötött előre, a setup során csupán a legfelső sort kell feltölteni 3-3 helyszínnel (ezek mindegyikén egy-egy akcióhely található). Az alsóbb szinteket viszont már a résztvevőknek kell feltölteniük. Ehhez kezdésnek mindenki két munkást kap, a feladat pedig a meglévő termek kihasználásával nyersanyagot begyűjteni, és azt lehetőség szerint építkezésre fordítani.

A saját játékostáblán mindössze három különféle nyersanyagnak van hely: maximum 6-6 tartalékolható az áramból, az ételből és a vízből. Mivel a legtöbb akcióhely csupán 1-2-t ad egy-egy ilyen kategóriából, a raktár nem telik meg azért olyan gyorsan. Már csak azért sem, mert az új termek építési költsége elég magas tud lenni, aki pedig elsőként felépíti a maga sorában a hatodikat, kiváltja a játék végét.

Az odáig vezető út ráadásul se nem túl komótos, se nem túl gyors. Körülbelül 60 perc alatt elég könnyen le tud pörögni egy parti, ami azért nem mentes a konfrontációtól sem. Egyrészt a játékosok között a limitált mennyiségű akcióhely miatt, ahol létfontosságú a kezdőjátékosi cím megszerzése. Másrészt pedig a körönként egy kockadobással meghatározott helyre felkerülő ellenfelek jóvoltából. A Fallout-univerzum számos lénye feltűnik, így akár ugyanazon teremben felbukkanhat egy sugárzó radskorpió, egy fosztogató, vagy akár egy ghoul is, legyőzésükhöz pedig szintén kockadobás szükséges.

Az oddsok azonban befolyásolhatók, lehet ugyanis fegyvereket, tárgyakat, segédeket vásárolni, melyek a harc- vagy az építkezés során jutnak szerephez, és billenthetik a kívánt irányba a mérleg nyelvét. Ugyanez mondható el az elmaradhatatlan S.P.E.C.I.A.L. szerepeltetéséről, amely egy körre dupla termelést tud biztosítani egy munkás számára.

Mindezt sikerült ráadásul nemcsak egy borzasztóan egyszerű, a munkáslehelyezős műfajba tökéletes belépőt nyújtó keretbe foglalni, de a tálalás is maximálisan hű az alapanyaghoz. Ez mondjuk, a Fantasy Flight Games-től annyira nem is meglepő. A sugárzóan zöld nyersanyagkockák, a vájattal rendelkező mini játékostáblák, az apró, de jól kidolgozott műanyag munkások mellé nemcsak egy funkcionális inzert jár, hanem egy, a korhoz is remekül passzoló, uzsonnás doboz hatású csomagolás is, ami méretével még a mobilitást is erősíti.

A Fallout Shelter: A társasjáték így igazából kategóriákkal jobbra sikerült, mint az FF komolyabb, összetettebb adaptációja, még ha van is pár furcsasága. Például az, hogy a menedék lakóit egyáltalán nem kell etetni, nem kell róluk gondoskodni, és nyersanyag csak az építkezéshez szükséges. Emellett a senkiföldje felfedezésére nincs lehetőség, minden akció a menedéken belül zajlik, négy főnél pedig, főleg minden munkást felrakva, már jelentősebb holtidő is ki tud alakulni. Ezek azonban eltörpülnek a ténylegesen is kiváló, egyszerű, nagyon hangulatos játékmenet mellett, melyet Fallout-rajongóként épp annyira lehet élvezni, mint a menedékbe az utcáról betévedő kezdőként!

(A játékot partnerünk, a Delta Vision biztosította  köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát