Alapvetően nem azért szeretjük A Mars terraformálását, mert olyan szép. Azt hiszem, ezt sokak nevében elmondhatom. Akkor mi a siker kulcsa? Lényegében a nagy halom kártyapakli sem a látványa miatt remek, hanem a bennük rejlő és az általuk okozott lehetőségek okán. Nos, bár a Fryxelius-testvérek közül ezúttal nem Jacob hozta a szabályokat, hanem Daniel, de a helyzet első ránézésre hasonló. Isaac (és Daniel) illusztrációinak és dizájnjának hála lehet, hogy nem életünk legszebb játékát kapjuk, de a Kickstarteren sikerre vitt Angel Fury összességében azért így sem mondható csúnyának, témáját tekintve pedig kimondottan különleges. Csak aztán a játékmenet is legyen az!

Angel Fury

  • Kiadó/Partner: FryxGames 
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő 
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,17/5
  • Ára: a kiadó webshopjából 1350 KR (nagyjából 50 100 forint) 

A háttér adja magát, de a szabályfüzet még egy pár oldalas kis képregénnyel is kitér rá, miszerint démonok próbálják valaki lelkét megszerezni, azonban ráfaragnak, mikor megjelenik az angyali sereg, hogy bevédje az áldozatot. Nos, valami hasonló a feladat a játékban is, legalábbis címszavakban. Ahhoz azonban, hogy teljesítsük, először is egy elég komoly setupon kell átesni, amit a doboz óriási mérete már jelez: egyfelől kapunk egy kisebb és egy nagyobb játéktáblát, ezekből a játékmódnak megfelelően választunk, majd nemcsak az angyalok és démonok játékostáblái, de a személyre szabott és az általános kártyák, a kockák, a kis jelölők és a rengeteg mini is asztalra kerül. Ubbiból tényleg van bőven, hiszen minden oldalon van egy vezérünk (arkangyal vagy ősdémon), kettő alvezérünk (szeráf vagy kínzó), valamint egy nagy halom angyalunk vagy démonunk, minden esetben négy típussal, amik külsőségek terén eltérnek, de amúgy egyforma harcosok. A móka az egészben, hogy minden játékmódnak megvan a maga felállása, avagy adott helyre kerülnek a csapatok, ami minden esetben jelezve van a szabályfüzetben, miközben a táblán látható, hogy a toborzáshoz szükséges források és a nyersanyagot termelő kristály-lelőhelyek hova kerülnek. Bőven kerül műanyag a játéktérre, az elrendezés eltart egy darabig, utána azonban megkezdődhet a harc az emberi lelkekért.

A menny zárva, de a pokol mindig nyitva tart

Az angyalok háborúznak??? És mi az ok?” “Mi, emberek!” Szólt az Angyalok háborújában, és bár a szintén onnan származó idézetet a belcímhez kicsit átformáltam, de a lényeg itt is adja magát. Bármelyik oldalon is kezdünk, a játék fordulókon át zajlik, a fordulók során pedig mindenkinek adott számú akciója van, amit a saját tábláján a kis jelölőkkel menedzselhet. Eleinte ebből három van, de később a kristályokkal ez is éppen úgy fejleszthető, mint az eleinte 4-es kézlimit (bizonyos esetben 5-ös). Persze, bármelyik angyalt vagy ősdémont választjuk, annak is vannak speciális jellemzői, induló képességei, így ezt is érdemes figyelni. Sőt, saját lapokkal is rendelkeznek, amiket az induló, színre bontott paklikba lehet bekeverni, vagyis inkább másik lapra cserélni. És ez egy nagyon fontos elem, mert miközben paklit építünk, a hagyományos módszer itt nem érvényes, hiszen paklink nem szó szerint épül, inkább csak erősödik: ahogy az életben, úgy a Menny és pokol háborújában is mindennek ára van, ami ebben az esetben egy másik lap. Vagyis, ha egy erősebbet behúznánk, ahhoz az akció/hatás alapverzióját kell eldobnunk. Vagy jegeljük a kártyát. De ne szaladjunk ennyire előre! 

Ott tartottunk tehát, hogy van alapból három akciónk, ezt a mennyiséget pedig lehet növelni. És bizony kell is, hiszen akcióinkkal többek között fejleszthetünk, beidézhetünk saját csapatot, vagyis új egységet, de azokat mozgathatjuk is, valamint, ha ellenfélhez érünk, harcolhatunk. A fejlesztés és a kártya kijátszás igen érdekes módon zajlik, hiszen van egy alapkészletünk, amit használhatunk, valamint egy adag extra kártya, ami a kiképzőterepen, avagy egy ráadás táblán kap szerepet. Itt 4 lap áll rendelkezésre, amit megvehetünk, cserébe viszont, ahogy már említettem, el kell dobni a kezünkből a gyengébb verziót, ha fejlesztés, vagy minimum egy gyengébb lapot. Ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor is megszerezhetünk új lapot, csak akkor azt a várakozó sávba kell tenni, és ha eljön az ideje, akkor egy másik lapunkért cserébe megkapjuk. Ezek egyébként számos dologban nyújtanak segítséget. Mozgathatjuk velük egységeinket (egyszerre akár többet is, mindenféle lehetséges variációban), új sereget toborozhatunk velük, sőt akár a harcok előtt vagy alatt is okozhatnak kellemetlen meglepetéseket. Mert harcból természetesen van bőven, hiszen mindenki közel azonos célokért küzd, így nem nagyon lehetséges passzív, pacifista módon megnyerni a játékot.

20220926121720.jpg

Hiszen a cél egyfelől az oltárok uralma, ami azt jelenti, hogy seregeinkkel foglalnunk kell az adott pontot, illetve az emberi lélek megszerzése, ami szintén ezt a feladatot takarja, csak máshol. Mindkettő győzelmi pontot, avagy lelket jelent a forduló végén, az ott állomásozó félnek, így értelemszerűen mindenki a központi helyszínre siet, ahol a lélek van, valamint próbálja a másik területét betámadni az oltár elfoglalásához. És hogy hogyan zajlik egy csata? Nos, a felsorakozó felek minden angyal/démon után egy kockát dobnak, a kiemelt vezéreknél többet is, a siker oldal pedig egy ellenfél halálát jelenti. És itt jönnek képbe a kártyák, hiszen van olyan például, ami más oldalt is sikerré varázsol, megnöveli a sikeres találatokat, ami mind-mind alaposan megnöveli az esélyeket. Sőt, akár fizikai találkozás nélkül, íjászokkal is nekieshetünk a másik félnek. A győztes pedig megy tovább és foglalja a helyszíneket, míg a vesztesnek ugye újra kell szerveznie a csapatát, illetve be kell idéznie erősítést, ami ismét kristályba kerül, és vagy a forrásoknál, vagy a szeráfnál/kínzónál lehetséges. Aztán pedig amint valaki 7 lélekpontot szerez, már meg is nyerte a játékot. 

Lelkes hadjárat

Elég messze esett az alma a fájától, mondhatnánk, hiszen A Mars terraformálása és az Angel Fury között hatalmas különbség van. Két teljesen más stílusú és témájú társasról van szó, ami egyből lejön, és itt bizony kártyákból jóval kevesebb van, míg minikből és műanyagból sokkal több. Viszont atyám! Azért ezek a minik és a terepet szolgáló eszközök elég jól néznek ki, nagyobb létszámban baromi jól mutatnak az asztalon. Nem a legkidolgozottabb figurák, amikkel eddig találkoztam, de egyáltalán nem rosszak, és tényleg úgy néz ki a terep, mintha seregek csapnának össze. A kockák szintén jól mutatnak, ahogy a jelölők is, a kártyák meg olyanok, amilyenek. El tudnék képzelni hozzájuk jobb dizájnt és szebb illusztrációkat, ahogy a táblán is lehetett volna dolgozni, modernizálni, na meg úgy egyébként a szabálykönyv egészén, de akit ez a stílus annyira nem zavar, azt jó eséllyel a játékmenet kellően leköti, ha nekiáll valamelyik játékmódnak. 

Van ugyanis szóló lehetőség, MI ellen, van 1v1, 2v1 vagy akár 2v2 is, ami már igazán nagy és komoly háborút eredményez. Vezérekből van elég, pláne, ha a Kickstarter-es promókat is bevetjük, maga a mechanika és az összkép pedig valahol egy stratégia-light wargame keveréke, miközben felrémik előttünk egy szteroidokon nevelt sakk-akternatíva, amivel olyanokat is bevonzhat a wargame-ek világába, akik amúgy nem érdeklődnek iránta. A téma kifejezetten jó, ami át is jön a játék minden részén, főleg, ha az idézeteket is elolvassuk a füzetben, ami kellemes adalék a többi összetevő mellé. Érdekes, hogy egy hónap eltéréssel, szintén 2021-ben, egy másik, hasonló Kickstarter-projekt is napvilágot látott a Deliverance: The Game of Spiritual Warfare képében, ami ugyanezt a témát dolgozza fel. Az összehasonlításra azonban még várni kell, mert a kiszállítás elviekben már csak 2023-ban lehetséges (érdemes a Kickstarterek.hu-t keresni), így addig az Angel Fury marad az egyeduralkodó. De nemcsak emiatt érdekes, hiszen önmagában elég jól működik, még ha nem is mondanám kiemelkedőnek. Látványában, dizájnban lehetne erősebb, mechanikájában kicsit gördülékenyebb, témája okán viszont kiemelten figyelmet érdemel, ha valaki vevő az ilyen ötletekre. És így talán nem a legangyalibb társasjáték, de szerencsére nem is a legördögibb, avagy a játékosoknak talán még a lelküket sem kell odaadni egy példányért. 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a FryxGames-nek! Az Angel Fury elég sok angol szöveget tartalmaz, így szabályainak és kártyái szövegének megértéséhez mindenképpen nyelvtudás szükséges. Rajongói fordításról jelenleg nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát