New York egyik legjelentősebb demokrata párti politikai gépezete volt a Tammany Hall, mely több mint egy évszázadon át döntő szerepet játszott a helyi választásokban. Az intézmény elsősorban ír bevándorlók segítségével jöhetett létre, akik közül az 1800-as évek derekán bekövetkezett éhínség miatt nagyon sokan menekültek az Egyesült Államokba. A játék ezen időszakot, a Tammany Hall aranykorát veszi alapul, mikor a várost kerületekre osztották, mindegyik élére megbízható vezetőket, „főnököket” neveztek ki, akik az írek szavazatának megszerzésével biztosították hatalmukat. Az évek alatt egyre jobban elharapózó korrupció ellenére a hegemónia végét csupán a második világháború és Franklin D. Roosevelt kormányzósága, később elnöksége jelentette.

Tammany Hall

  • Partner: Gamerna
  • Kiadó: Pandasaurus Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 90 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 2,76
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Gamerna honlapjáról 16 990 forint

A játéktér területileg három nagyobb részre van osztva, ezek a későbbiekben a játékosszámtól függően nyílnak meg (teljes létszám esetén azonnal). A nyílt városrészek kerületeit az előre meghatározott típusú bevándorlókkal, véletlenszerű sorrendben töltjük fel; míg a beérkező bevándorlók a Castle Gardenben gyülekeznek, melybe csak akkor húzunk új kockákat, ha teljesen kiürülne. Minden városrész további számozott kerületeket tartalmaz, ezekért folyik a harc, célunk pedig az abszolút többség, és ezzel a polgármesteri pozíció megszerzése. Persze enélkül is lehet nyerni, mert győzelmi pontok nemcsak a cím után, hanem kerületenként szerzett többségért, az egyes bevándorló-csoportok vezetéséért, a Tammany Hall fölötti uralomért, illetve a játék végén (a negyedik választás után) megmaradt befolyás-tokenekért is járnak.

De te csak szavazz rá…

Minden kör egy évet jelképez, melynek során két akcióból választhatunk: a már megnyílt kerületekben tetszőlegesen lehelyezünk két főnököt; vagy lehelyezünk egy főnököt és egy bevándorlót ugyancsak tetszőleges módon. Ez utóbbi esetben a lehelyezett bevándorlót a Castle Gardenből kell elvennünk, és nemzetiségének megfelelő befolyás-tokent is kapunk. Minden negyedik év után választás következik, azaz a kör végén, a táblán, a három területen egymás után, a kerületeken a nyilak által jelölt sorban megnézzük, kinek van ott a legtöbb főnöke. Ám ez még nem jelent automatikus „tulajdonjogot”, ugyanis befolyás elköltésével még mindig többséget szerezhetünk – feltéve, ha rendelkezünk olyan befolyással, amilyen nemzetiségű bevándorló már van a kerületben. Ha ilyen vitás helyzet alakul ki, minden érintett játékos a markába rejt annyi befolyást, amennyit jónak vagy szükségesnek lát, majd egyszerre fedik fel tétjeiket. Ha nincsen győztes, akkor a kerület senkiföldje lesz, és minden főnök lekerül onnan; ellenkező esetben csak a győztesé marad ott.

Miután minden kerületi választáson végigértünk, először megnézzük, hogy kié a városi többség, és ezzel a polgármesteri cím, valamint a városi elöljárói tisztségek kiosztásának joga; másodszor számba vesszük, hogy mely játékos uralt kerületeiben van az adott nemzetiségből a legtöbb bevándorló, és ezután eldől, hogy az egyes csoportoknak ki lesz a vezetője, amit követően további befolyás üti a markát. Az első választási ciklus után tehát már bővül eszköztárunk. Egyrészt lehetőségünk van bemocskolni politikai ellenfelünket egy olyan kerületben, ahol van egy főnökünk. Itt egy megfelelő token és egy, a kerületben jelenlevő bevándorlóval egyező színű befolyás elköltésével eltávolíthatunk egy ellenséges főnököt. Másrészt innentől élhetünk a nekünk adományozott címek különleges képességeivel, melyekkel alaposan alávághatunk ellenfeleink terveinek, vagy éppen sütögethetjük saját pecsenyénket a következő ciklusban.

…bizalomgerjesztő a képe

A játéktábla amellett, hogy minden, a játékhoz szükséges információt is tartalmaz, rendkívül hangulatos a korabeli hatású térképpel, melyen az egyes kerületek, utcanevek is kiolvashatók, a különböző pozíciók táblái pedig a tipikusan amerikai, fekete-fehér politikai karikatúráival csak fokozzák az autentikus érzést. A zászlóval nyomtatott befolyás-tokenek könnyítik a népcsoportok azonosítását, a funkcionális meeple-ök és bevándorló kockák mellett erre szükség is van.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Tammany Hall történelme tökéletes hátteret biztosít az amúgy egyszerű játéknak, mely az új kiadásban kiemelten, a játékosok közt szinte teljesen szabad alkudozásnak köszönhetően gyakorlatilag szabadon formálható. Egyedül a hatalom-tokeneket nem lehet cserélgetni, amúgy bármilyen üzlet megköthető, és bármely ígéret megszeghető – csak a társaságon múlik, hogy mennyire kíván élni ezekkel az eszközökkel. Ha megszületnek az alkuk, elkezdődnek a kerületcserék, vagy akár a lakosság áttelepítése – egyszóval a hatalmi játszmák – , akkor rendkívül szórakoztató (és akár barátságot próbára tevő) játékká fejlődik. Ha egyáltalán nem, vagy alig, akkor egy viszonylag békés területfoglalós játék marad a Tammany Hall, melybe konfrontációt csak az egyes pozíciók csempésznek. Ennek fényében leginkább olyan társaságoknak ajánljuk jó szívvel, akik nem félnek alkudozni, nem félnek a konfrontációtól, és nem veszik zokon, ha éppen legjobb barátjuk döfi őket hátba. Na persze, csak játékból.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gamernának! A Tammany Hall játéktábláján és tisztségviselő-lapkáin angol feliratok részletezik a szabályokat, melyek a szabálykönyvben is fellelhetők, aminek magyar fordítása ezen a linken elérhető – de ez nem tartalmazza a szabad alku lehetőségét).

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát