Külön érdekesség, mikor más nemzetek kisebb (akár indie) kiadóinak felhozatalát vesszük szemügyre, elvégre nem minden esetben a BGG-helyezés vagy a csúcsminőség a lényeg, hanem inkább a hozzáállás, a számos eltérő nézőpont, valamint a sajátos dizájnvilág. Illetve egy-egy különleges, máshol teljesen esélytelen koncepció bevállalása is sokat dobhat a kiadó/fejlesztő megítélésén. Itt van rögtön az előző héten már bemutatott GDM Games, mely kisebb játékaival egészen széles skálát ölel fel, hiszen a táblás struccfuttatástól a kártyajátékig sok minden szerepel a katalógusában, ezúttal pedig igazi kuriózumokat sikerült kipróbálni, amik mind a zeneiség, mind pedig a spiritualitás húrjait megpengetik tematikus és egyszerű játékmechanikájukkal.

Metal Mania

  • Kiadó: GDM Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 40-60 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2/5
  • Ára: 20 euró, nagyjából 6900 forint

Élsz-halsz a heavy metalért, fejből sorolod a nyolcvanas évektől egyre népszerűbb vagy azóta eltűnt bandákat, a diszkográfiájukat, illetve dalszövegeiket? Ott voltál a stadionban, mikor Axl Rose a Faith No More és a Soundgarden után kígyózó mozgással énekelt az esőben? A Metal Mania jó eséllyel neked szól, hiszen témája a zenei műfajhoz kapcsolódva adja meg a lehetőséget, hogy játékosai a garázsban lenyomott próbáktól a stúdiófelvételeken át a legnagyobb hírnévig eljussanak, hacsak közben el nem isszák és bulizzák a jóhírüket. Itt ugyanis a karakterlap egy bandát takar, amihez megvan az alap felállás a négy zenésszel, majd kockadobásokkal és esetleges tagcserékkel juthatunk a csúcsig, karrierünk során pedig a lemezszerződésen túl vad bulik várnak, éppen csak az öltöző előtt ácsorgó női rajongók hiányoznak.  

Egy közös táblán indul mindenki, a sikert hírnévben mérik, ha pedig sikerül elérni a legmagasabb pontot, akkor az illető zenekara nyert. Ehhez a célhoz több fázison és körön át vezet az út, így rendre dobunk a táblán látható lehetséges jutalmakért vagy büntetésekért (hírnév, pénz, bulizás), majd később ismét dobunk a kockákkal, hogy a zenészeink zenetudásához illeszkedő pontszámokkal a keverő megfelelő pontjánál javítsuk képességeinket. A mindenki számára elérhető felhozatalból akár új tagot is toborozhatunk az adott kategóriában gyengébb régi helyett, illetve a táblán a megfelelő pontig eljutva lemezszerződést köthetünk. Zenészeink egyébként túl is bulizhatják magukat, ilyenkor kicsit pihenőre kerülnek, de egyfelől könnyedén javíthatunk állapotukon, másfelől pedig, ha szerencsések a dobásaink, akkor az egész banda együtt indul meg az éjszakába, így fergeteges partit csapva, ami viszont pozitív hatással bír.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Maga a játék tehát meglehetősen egyszerű, miközben az alapmechanika is leginkább a kockadobáson és -manipuláción van. Ami viszont hatalmasat dob a puritán játékmeneten, az a tematika. A zenészek ugyan érthető okokból megvariált néven találhatók meg a felhozatalban, de ez nemhogy nem zavaró, inkább kifejezetten szórakoztató, elvégre a vicces elírások a nagyon jópofa, karikatúrára emlékeztető rajzokkal számos mosolyt eredményezhetnek a témában jártasak számára. Lita Fork, Axel Browse, Joe Dimayo, Hans Ulrich… szerintem nem kell ragoznom. Némi extrémebb vonal is belefért, bár ebből sajnos kevés van, én speciel simán megnéznék egy black metal-verziót, ami rengeteg plusz opció lehetőségét rejti magában. De visszatérve: ez a különleges tematika az, ami a Metal Mania egyik legnagyobb pozitívuma, amit az illusztrációk csak tovább erősítenek. Viszont ez egyben egy hátulütő is: aki nem szereti a műfajt, nincs benne otthon, annak az illusztrációk és névváltoztatások éppen úgy nem sokat nyújtanak, mint maga a koncepció. Pedig valami jó kis klasszikus album és egy kevéske ital társaságában a GDM játéka igazán üde színfolt és jópofa kikapcsolódás lehet, ha valakit nem szavar a szerencsefaktor, emellett kedveli a taktikázást is. Nálam betalált, ajánlom az utánakeresést, hátha bejön a stílusa.  

Shikoku

  • Kiadó: GDM Games
  • Hazai kiadás: A-games
  • Tarsasjatekok.com adatlap https://tarsasjatekok.com/tarsasjatek/shikoku-2018
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-8 fő
  • Játékidő: átlagosan 30-40 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: 1.8/5
  • Ára: 20 euró, nagyjából 7-8000 forint

Újabb érdekes téma, ami szintén a valóságból táplálkozik, méghozzá az azonos nevű japán sziget zarándokútjából. A területen 88 buddhista templom nyújt megtisztulást azok számára, akik ezt kívánják, illetve a hagyomány szerint a mantrákkal teli zarándoklat a szellemi gyógyulást és a szerencsétlenségek megelőzését segíti elő. Ebben vesznek részt a játékosok is, azonban a legfontosabb szabály és intelem az, ami a legjobban megkavarja ezt a különleges spirituális utazást: a 33 lépcsőfok és a pagoda eléréséhez a szélsőségeket kerülve, a visszafogottságot keresve kell eljutni, ami azt jelenti, hogy itt sem az első, sem az utolsó nem nyerhet, győzelemre csak annak van esélye, aki az önmegtartóztatással élve az arany középutat járja.

Ennek megfelelően zajlik a visszafogott nehézségű és komplexitású játékmenet: a táblán haladnak a karakterek, míg maga az ehhez vezető út a táblán kívül található, ahol a játékosok mantra-lapokat helyeznek le. Ezek a számozás sorrendjében aktiválódnak, lépni azonban nem mindenki tud az alsó ikonoknak megfelelően. Aztán a sorrend felcserélődik, majd újabb lapok kerülnek kijátszásra, hogy ismét egy eltérő sorrend alakuljon, aminél ismét lesz, aki kimarad a lépésből. Végül pedig, amikor valaki eléri a legfelső lépcsőfokot, akkor az nyer, aki a második lett, őt pedig az utolsó előtti követi a sorban. 

Nagyon (!) tetszik az alapötlet, rendkívül jópofa a dizájn, egyszerűen adja magát a téma a mantrázással és különleges versenyszellemmel. Mégis, azt kell mondjam, hogy a szuper koncepció, meeple-halom és kártyapakli ellenére nem teljesen tudtam beleélni magam a kifacsart versenyjátékba. Merthogy valahogy az érthető rendszer és ötlet ellenére sem adja magát ez az elképzelés, ha pedig nyerünk, akkor sem mindig vagyunk biztosak benne, hogy mit csináltunk jól. Próbálkozunk, próbálkozunk, de a győzelem részben a sorstól és a kártyalapoktól is függ, amit nem lehet előre kiszámítani, ahogy ezzel együtt a végső beérkezési sorrendet sem. Akit azonban ez nem zavar, az lényegében nagyon jól szórakozhat, már csak a megszokottól eltérő téma és dizájnvilág miatt is, hiszen a Shikoku nem véletlenül vált olyan ismertté az elmúlt években. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A GDM Games felhozatala egyébként jóval nagyobb annál, amit ebben a két hétben bemutattunk, így érdemes átnézni a katalógusukat. Többek között ott az Instacrime: Munford című játék, ami egy boríték méretű csomagolásba zárt, fényképes, nyomozós kooperatív darab, vagy a már említett Sherlock-sorozattal is érdemes próbát tenni, ami a Reflexshopnál érhető el. Kínálat van bőven, a változatosságra sem lehet panasz, a Metal Mania pedig javasolt minden érdeklődőnek, aki kicsit is szimpatizál a témával.

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát