Nagyszerű látni, ahogy a járványhelyzet hatására a hazai társasjáték-kiadók villámgyorsan felmérve a helyzetet az online értékesítés felé tettek egy még nagyobb lépést. Mert bár a Gémklub játékklubként már a rendszerváltás előtt született meg, a 2000-es években kiadóvá és webshoppá alakult cég erősen épített a személyesen is látogatható boltokra, illetve a klubélet további fenntartására. A koronavírus miatt bezárt üzletek ezt a komolyabb interakciót küldték most sajnos parkolópályára, de szerencsére nem kell aggódni, mert a Gémklub kínálata továbbra is elérhető a webshopon keresztül, természetesen itt is ingyenes kiszállítással, ami egy bizonyos összeghatár felett lép életbe, szóval aki társasokra vágyna, nyugodtan nézze át a rendkívül színes felhozatalt, amibe a külföldi kiadványok is beletartoznak. Most azonban, ahogy többi összeállításunknál, ismét a családokra összpontosítunk. Következzenek azok a saját kiadású címek, amikkel akár már a 6-15 éves gyerekeket is leköthetjük, nem mellesleg a nagyobb testvérek és a szülők/nagyszülők is jól szórakozhatnak. 

Dixit

  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 30-40 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Ár: 8990 Ft

Az eredetileg 2008-ban megjelent Dixitnél nem sok jobb választás létezik. Esélyes, hogy sokaknak már nem is kell bemutatni, mert ami 20+ éve az Activity volt, az az elmúlt tíz esztendőben ez a társas lett. Ami abszolút érthető és jogos, hiszen a leginkább csak az asszociációs képességeinkre építő móka teljesen kortalan, nemre és iskolázottságra tekintet nélkül élvezhető, bár hozzáteszem, hogy némi lexikális tudással az idősebbek is feldobhatják, elvégre olyan idézeteket és gondolatokat is bevethetnek, amik a fiatalabbaknak nem sokat fognak mondani.

Merthogy miről van szó? Nos, az alapjáték esetében van egy kis pálya, ami a doboz belsejében került kialakításra, és amin a nyuszi minikkel kell eljutni a kezdőpontról a célig. Természetesen az a nyertes, aki előbb ér körbe, de ezúttal nem kockadobással és nem harcokkal vagy akciókártyákkal történik a mozgás, hanem képek felmutatásával. A csomagban ugyanis 84 darab, igen nagy kártyalap található, amik közül a játékosszámtól függően 6-7 kerül fejenként a játékosokhoz, majd minden körben valaki a mesélővé válva kiválaszt egyet a saját lapjai közül, amit képpel lefelé az asztalra helyez, majd úgy mond róla valamit, hogy nem mutatja meg és konkrétan azt sem jelzi, mi van a képen. Abszolút körülírva és akár a legelvontabb asszociációkba is bele lehet menni, csak azért arra vigyázzunk, hogy ne legyünk teljesen érthetetlenek. Mert a feladványunk alapján fejenként a többiek is letesznek egy vagy két lapot, amiket aztán megkeverve mindenki megnézhet, hogy megtegye a tippjét arra vonatkozóan, melyik lap volt a mesélőé. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Hogy lesznek ebből lépések? Nos, ha senki nem találja ki, melyik kártyát tette le az adott személy, vagy ha pont az ellenkezője történik, és mindenki rájön, akkor a mesélő nem kap pontot, csak a többiek. A pontok számíthatók át lépésbe, így a kör végén az ügyesebbek haladhatnak a pályán, sőt, aki jelölést kapott (de nem ő volt a mesélő), az is léphet. Emiatt lesz izgalmas a körbe haladás de nem ez a Dixit legjobb része. Egyfelől szeretem a társasjátékokat (éppen úgy, ahogy a videojátékokat) alkotásként, művészeti szemmel nézni, ez a társas pedig ebben nagyon jó. A képek ötletesek, a kialakítás minőségi, jó ránézni és kezünkbe venni a lapokat. Emellett hatalmas móka, minél többen ülünk neki, minél több értelmezése születik egy-egy érdekesen megfogalmazott meghatározásnak. És elképesztő, mennyire másként lehet értelmezni akár egy vizuális helyzetet/alkotást, akár egy elméletet/elképzelést. Akit kicsit is érdekelnek a jó hangulatú, nem kimondottan a győzelemre/büntetésre építő társasjátékok, akár a családdal, akár baráti körben, az mindenképpen nevezzen be legalább az alapkiadásra, mert az ára sem vészes, de elképesztően szórakoztató. Ha pedig nagyobb létszám lenne vevő erre a fajta kikapcsolódásra, akkor ott a kicsit átformált Dixit Odyssey, ami már 12 főnek biztosít elfoglaltságot, mint alapjáték. És hogy miért “legalább az alapjátékra”? Nos, mert rengeteg kiegészítő létezik hozzá, méghozzá nem is akármilyen formában.

Dixit: Emlékek kiegészítő

  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 30-40 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Ár: 5490 Ft

A Dixit ugyanis bővelkedik kiegészítőkben, rengeteg van belőlük, ráadásul az áruk sem vészes. A csomagok extra 84 lapot tartalmaznak, mindig egy adott témakörben, bár a képek a legtöbb esetben vannak annyira (kellemesen) elvontak, hogy a tematika ne jelentsen problémát. És a legjobb az egészben, hogy ha az alapjáték (Dixit vagy Dixit Odyssey) megvan, akkor onnantól bármelyik csomagot csatasorba lehet állítani, de a sima kiadáshoz járó képeket ki is lehet venni, vagy keverhetünk mindent mindennel. Egyáltalán nem számít, hiszen a lényeg ugyanaz: megpróbálni a lehető legjobban asszociálni, a lehető legérdekesebb témákat és gondolatokat hozva, amik aztán feladják a leckét a többieknek is. És ismétlem, itt nem a győzelem a lényeg, hanem az, hogy mi mindent találunk passzolónak egy adott, akár rendkívül személyes, sok esetben érzelmi alapon hozott metafórára.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az eredetileg 2015-ben kiadott Dixit: Emlékek természetesen mindent ugyanúgy tud, mint az alapjáték mellé csomagolt kártyatömb, egyedül a pályára van mellé szükségünk, így ez is remek választás lehet a családnak. Ahogy a Kalandok, az Utazás, az Eredet, az Álmodozások, a Látomások vagy a Harmóniák. Vagy mind, egyben, egyetlen hatalmas vizuális élményben, amely kortól függetlenül lesz igazán élvezetes és szórakoztató. 

Gépregény (Quirky Circuits)

  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 15-30 perc
  • Korcsoport: 7+
  • Ár: 13 990 Ft

Evezzünk kicsit komolyabb, de nem túl komoly vizekre, méghozzá egy szintén a kisebbek és nagyobbak számára is élvezhető társasjáték formájában. A Gépregény még viszonylag új darab, de ez érezhető a témáján is, elvégre háztartási robotokkal kell rendet rakni a házban. Méghozzá nem is akármilyen robotokkal, nem is akármilyen módon. Az előre meghatározott küldetésekben Tita a lakás takarításában remekel, Zümi és Blöki a kertet rakja rendbe (ki a földről, ki a levegőből), Balkéz pedig a konyhai káoszon szeretne úrrá lenni. És igen, Balkéz kivételével mindegyik robot valamilyen állatot formáz, sőt mind a négyen rendelkeznek egy remek kis figurával, amit aztán a kalandfüzet oldalain vethetünk be.

A vaskos, igényesen kialakított füzet szolgáltatja a teljesítendő feladatokat, amiknél mind a négy karakter a neki megfelelő helyszíneken szeretné abszolválni a saját küldetéseit. Ebben pedig a játékosok lehetnek a kis robotok segítségére. Tita például a pornyuszikkal küzd, illetve a rendetlenséget kerüli el, míg Blöki dinoszaurusz csontokat ás ki és helyez biztonságba. Ehhez csak annyit kell tenni, hogy mindenki megfelelő számú parancskártyát húz, majd egy körben maximum 5-öt le is tesznek. Igen, közösen, így irányítva az aktuális robotot. A feladat nehézségét az adja, hogy nem lehet konkrétan megbeszélni a lépéseket, a lerakott kártyák lépései a lehelyezés sorrendjében érvényesülnek, avagy, ha valaki rossz lapot tesz le, az a későbbi mozdulatokat is mind tönkreteheti. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

És innentől érdekes a Gépregény, ami lényegében csak egyszerű irányokkal és lépésekkel operál, tehát fordulhatunk, hátrálhatunk, egyet vagy többet léphetünk előre. Ehhez adjuk hozzá a karakterek extra képességeit (Blöki például ugrani képes), amikre a kalandok is épülnek, illetve vegyük bele a pályákon elhelyezett akadályokat, majd az egészet locsoljuk meg azzal, hogy gépezeteink aksija előbb-utóbb lemerül, amit egy akkumulátor-jelző mutat. Érdemes tehát megfontoltan és taktikusan cselekedni, pláne, hogy míg az első feladatok még egyszerűek, a későbbek már egyre bonyolultabbak és egyre nagyobb odafigyelést igényelnek. 

A 24 kaland viszont bőven elegendő mindenkinek, a profik még nehezíthetik is a játékot, avagy a kisgyerekes szülők éppen olyan jól szórakozhatnak, mint azok az informatikusok, akik az ilyen jellegű programozásban már munkájukból és életvitelükből adódóan is otthon vannak. Vicces és szórakoztató? Maximálisan, hiszen jó nagyokat csaphatunk a homlokunkra, ha valami olyan lapot teszünk le, ami bekavar a rendszerbe, sőt tényleg oda kell figyelni, mert ha szétszórtan, figyelmetlenül valami ikont elnézünk, pont az ellenkezőjét tehetjük vele, mint ami a célunk. És természetesen ez sem egy igazán vérkomoly társasjáték. Ezt erősítik a szép és kedves rajzok, a szerethető karakterek a jó kis minikkel, no, és úgy egyébként a Gépregény teljes kialakítása.  

A Gémklub kínálatának bemutatását ezekkel a kisebbeknek is szóló játékokkal indítjuk, de senki ne aggódjon, mert van még a tarsolyunkban városépítés és vadnyugati kaland, amikkel aztán a szülők és otthon maradt párok is nagyon jól szórakozhatnak, sőt később a társasozó baráti társaságok kedvenceivé is válhatnak.  A következő hetekben ezeket is bemutatjuk, akkor is tartsatok velünk! És persze vigyázzatok magatokra és egymásra!