The Bureau: XCOM Declassified előzetes

Az előzetes verziót ízlelgetve beszámolunk nektek arról, hogy sikerült első ránézésre a legújabb XCOM ufólövölde, Bureau módra.

Számtalan hangulatos trailer próbálta puhítani a rajongók szívét, hiszen a sorozat az eddigi műfaji hagyományokkal szakítva kicsit merészebb vizekre evez a hamarosan megjelenő The Bureau: XCOM Declassifieddel. A legújabb részben a csoport megalakulásának előzményeit ismerhetjük meg alaposabban, kerek történettel és sok-sok akcióval a középpontban, az XCOM univerzumot egy eddig ismeretlen oldaláról bemutatva.

A The Bureau-t még 2010-ben jelentették be, és akkor úgy tűnt, hogy a franchise az FPS műfaj felé veszi az irányt ezzel a címmel.  A hírt meglehetősen morcosan fogadták a sorozat elkötelezettjei, a Destructoid simán csak „az FPS, amit imád utálni az internet” címkét aggatott rá, ráadásul a program megszületése sem volt zökkenőmentes. Temérdek változtatás után kezdett formát ölteni a végső koncepció, erről bővebben már olvashattatok egy fejlesztői interjúban is a júniusi PC Guruban.

Úgy tűnik, a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad: a végeredmény egy külső nézetes, fedezékrendszeren alapuló taktikai akciójáték, amelyben taktikai készségeinket kell brillíroztatnunk, de a pörgős akcióhangulat sem marad el.

Idegháború

A program egyedi ízét adja, hogy a hatvanas évek nosztalgikus Amerikájába repít minket vissza, egészen pontosan 1962-be. Ez az időszak a hidegháború paranoid korszaka, javában dúl a fegyverkezési verseny, félelem és feszültség hatja át az emberek hétköznapjait és a közhangulatot. Szóval tökéletes terep arra, hogy valódi pánik törjön ki akkor, ha az emberi faj szembesül azzal, hogy nem csak saját önpusztító fajtája létezik az univerzumban. Mindezt áthatja a cigaretta- és szivarfüst, a férfiak kalapban és ingben, a hölgyek kiskosztümben járnak-kelnek.

Amerika egyre furcsább jelenségekre lesz figyelmes, és először ki mást gyanúsítanának, mint a szovjeteket -- ám most a vodkavedelőknél veszélyesebb ellenfélre akadtak egy idegen civilizáció személyében. Még a történet elején főhősünk, Agent Carter életére tör egy vörös szemű hölgy, aki ismeretlen okokból egy aktatáskát szeretne megkaparintani tőle, és feltételezhetően nem evilági identitás.  Közben nem csak főhősünk járt rosszul, valóságos invázió látogatja meg szerény bolygónkat. 

A támadás után Cartert a Bureau nevű szervezethez irányítják, melyet a kormány eleinte a szovjetek megfigyelésére hozott létre, majd az igazi veszélyt felfedezve az idegenek létezését próbálja elhallgatni az emberek elől, és megvédeni attól. Hősünk, William Carter a legjobb ügynökök egyike, az ő bőrébe bújva küldetések végrehajtásával szerezhetünk be idegen technológiákat, göngyölíthetjük fel a titkos szálakat, és oltalmazhatjuk fajunkat.

Akit az élőszereplős trailerek felcsigáztak, nem fog csalódni: a játék erősen történetközpontú, egy interaktív filmre hajaz, sok-sok videóval és párbeszéddel, melyek segítenek minket abban, hogy jobban belemerülhessünk a történésekbe. Beszélgetések alkalmával a Mass Effectre emlékeztető dialógusokban feleleteket választhatunk, amelyek az előzetes verziót látva úgy tűnik, csak kisebb mértékben fogják befolyásolni a játékmenetet, néhol színezve azt.  A játék az Unreal Engine 3-at használja, és bár manapság láthatunk sokkal kiemelkedőbb megjelenésű programot, de kétségkívül hangulatos élményben lesz részünk. A karakterdizájnok és berendezések jól tükrözik a kor hangulatát, a fejlesztők a hatvanas évekbeli nosztalgiát keverték a modern sci-fivel. A hangulat egyébként nem kimondottan ijesztő vagy horrorisztikus, de akadnak posztapokaliptikus beütésű helyszínek, ahol fertőzött sleepwalkerekkel és emberek húscafatjaival futhatunk össze, csak hogy el ne felejtsük, kikkel is van dolgunk.

Egységben az erő

A beavatást követően saját irodát kapunk a bázison, ahol egy Amerikát ábrázoló térképen kiszemelhetjük következő küldetésünket. Akadnak olyanok is, amelyeket csak kiküldött ügynökeink oldhatnak meg, és mi nem tarthatunk velük. A bevetések során mindössze két társat vihetünk magunkkal, akiket a bázison rakhatunk össze részletekbe menően (szabadon átnevezhetők, foglalkozásuk kiválasztható, és akinek bizsereg a tenyere a korabeli divat láttán, kedvére színezheti a ruhadarabokat is). Idővel felszedhetünk pakkokat, harci csomagokat, amiket rájuk aggatva plusz tulajdonságokkal gazdagodnak.

Harc során feladatunk a saját kezűleg történő irtás mellett a parancsok kiosztása: meghatározhatjuk csapattársainknak, hogy merre mozogjanak, hová bújjanak, és mikor vessék be különleges képességeiket. Négy kaszt közül válogathatunk, ezek az engineer, a recon, a support és a commander, különféle hasznos és fejleszthető képességekkel felruházva. Az ügynökök idővel szintet lépnek újabb leosztható pontokat adva, és folyamatosan erősödnek. Ha nem figyelünk rájuk kellőképpen, könnyen elhaláloznak, és helyükre egy tapasztalatlanabb újonc kerül, ezzel büntetve minket forrófejűségünkért. Bizonyára mindenki nagyokat pislogott már a „YOLO videón”, de tényleg komolyan kell vennünk a kényes döntések súlyát, mert ha nem figyelünk oda, hamar uzsonnát pörkölnek az idegenek az addig nemes harcosból. Ha gyorsak vagyunk, még sikeresen tudjuk feléleszteni társunkat, de a cserékre való lehetőségeket befolyásolja az is, milyen nehézségi szinten kezdtük el a játékot. (Összesen négy fokozat közül választhatunk.)

Okos enged, űrlény szenved

A baj általában csőstül jön, és komplett fedezékrendszerek árulkodnak arról, hogy itt bizony parkolni készül pár kedves idegen. A legtöbb ütközet általában nagyobb lélegzetvételű, jól felépített szakaszokkal. A szóköz gombbal hívhatjuk elő a battle focus menüjét, amivel az idő lassított folyásban halad, míg mi kiosztogatjuk a parancsokat a hatásos kooperáció megvalósítása végett. A menü kezelése eleinte talán kissé átláthatatlan és fura lehet, de pár csata után már rá lehet hangolódni a logikájára.

Az ellenség változatos módszerekkel indul ellenünk: automata ágyúval, repülő drónokkal, pajzzsal és minden hasznos dologgal felszerelve -- és mivel ők sem buták, folyamatosan változtatva helyzetüket bújnak hozzánk hasonlóan egyik fedezékből a másikba. Persze minket se kell félteni, telepíthetünk ágyúkat, dobhatunk füstgránátot, lebegtethetjük a kiszemelt lényt, és még számtalan taktikai mozdulatot hajthatunk végre. Eleinte a szokásos korhű fegyvereket fogjuk felkapkodni útközben, később aztán beszerezhetünk high-tech darabokat is, így idővel saját technológiájukat fordíthatjuk az idegenek ellen Izzasztó menetekben lesz részünk, de sokszor a kilátástalan helyzetekből is varázsolhatunk győzelmet egy kis fortéllyal.

Összességében az első pár küldetés végigjátszása után kezdhetünk bizakodni: a The Bureau egy fedezékalapú, okos shooternek tűnik, lineáris játékmenettel, gazdag narratívával és izgalmas ütközetekkel, mellyel talán a régi motorosok is meg tudnak barátkozni, ha nem utasítják el ezt a műfajt.

A játék augusztus 20-án várható PC-re, Xbox 360-ra, és PS 3-ra, később pedig a PC Guru hasábjain alaposabban is górcső alá vesszük a teljes értékű programot, egy hosszabb lélegzetvételű teszt keretében!

The Bureau: XCOM Declassified -- Megjelenés: 2013: augusztus 20. -- Gépigény: nem ismert