A komor, a fantasy elemek ellenére életszerű, a politikai csatározásokra és a belviszályokra kihegyezett fantasy-történet kategóriájában semmiképp sem a Trónok harca az egyeduralkodó, vagy az első, de az tagadhatatlan, hogy modernizált színrelépése óta egy sokkal szélesebb közönség érdeklődik az ilyen és ehhez hasonló élmények iránt, mint korábban valaha. Ebből pedig mindenki profitál  így mi, társasjátékosok is, akiket mostanság mintha teljesen elkényeztetnének. A hosszútávon sok változatossággal nem kecsegtető, de a prezentáció és az ötlet terén elsőrangú A War of Whispers épp úgy felhozható példaként, mint a parádés visszatérést produkáló Dűne, de a prímet mindenképp az eredetileg 2019-ben megjelent The King's Dilemma viszi, amely 2020-ban, egy óriási világ vállára állva, a Kennerspiel des Jahres-jelölésig is felküzdötte magát.

THE KING'S DILEMMA

  • Hazai partner: BoardGameZone
  • Kiadó: HorribleGuild
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-60 perc játékonként
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,27/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a BoardGameZone-nál jelenleg 23 990 forint

A The King's Dilemma ugyanis egy komplett fantáziavilágot épít fel: az Ismert Világoknak hívott kontinens számos területből áll, melyeket tengerek, óceánok fognak közre, mégis egy birodalomra, az Ankist-királyságra, a planéta legnagyobb uradalmára fókuszál. Te, minimum két, maximum négy másik játékostársaddal a királyságot igazgató Tanács egyik tagját alakítod, és igazából a hatalom a ti kezetekben van, hiszen a döntéseitek alakítják Ankist sorsát.

Ez szó szerint értendő: a The King's Dilemma egy legacy alapokon nyugvó, történetvezérelt, száz százalékban kompetitív politikai stratégia, ahol minden egyes játék során dilemmákat kell megoldani, és elviselni annak következményeit. A teljes kampány több mint egy tucat alkalomból áll, egy-egy meccs hozzávetőlegesen 45-60 percig tart, ennek során pedig legalább hét, a teljes történet alatt csak 1-1 alkalommal szereplő probléma kerül elő egy úgynevezett dilemmapakliból. Minden döntés végleges és visszafordíthatatlan, és teljesen váratlan, vagy épp kiszámíthatatlan irányba terelheti a történetet, amely szó szerint évszázadokat ölel fel. Minden egyes meccs kétféleképpen érhet véget: vagy meghal a király, vagy a birodalom stabilitása túllendül egy olyan pozitív vagy negatív ponton, amikor az uralkodó kénytelen lemondani.

Az, hogy utóbbi bekövetkezik-e, teljes egészében a játékosokon múlik. A King's Dilemma a királyság állapotát 5+1 erőforrással méri: a befolyás, a vagyon, a morál, a hadviselés, a tudás és a stabilitás együttesen határozza meg, hogy a királyság milyen irányba tart. Ezen erőforrások a központi játéktáblán, egy sávon mozoghatnak fel-le, döntéseink függvényében, ráadásul lendületet is vehetnek egy nagyobb pozitív vagy negatív mozgás után, azaz a szokásosnál több mezőt mozognak a maguk sávján.

KOLLEKTÍVA

Miért fontos ez? Mert a tanács tagjai hivatalosan ugyan a királyság érdekeit nézik, de a győzelem kivívása érdekében – hiszen ez egy kompetitív játék – kénytelenek a saját pecsenyéjüket is sütögetni, és esetlegesen olyan döntéseket hozni, melyek a saját malmukra hajtják a vizet, jobban mondva az 5 erőforrás egyikét. Minden játékos egy saját nemesi házat irányít, ezek pedig nemcsak saját történettel rendelkeznek, de olyan célokkal is, melyeket elérve permanens, akár a teljes kampány során használható előnyhöz juthatnak, úgymint nagyobb kezdővagyon, vagy több haszon egy-egy sikeres szavazás esetén.

A szavazások során ugyanis vannak nyertesek és vesztesek: minden egyes dilemma megoldása többségi szavazattal dől el, avagy az az oldal nyer, amely a legtöbb játékost tudja magához vonzani. A problémák kezdetben nagyon egyszerűek: nemesek civakodása, polgárjogok épp úgy a terítékre kerülnek, mint a királyság életében súlyos szerepet játszó vallási szekta befolyása, de a problémák villámgyorsan eszkalálódnak, sőt! A King's Dilemma néha brutális gyomrost tud bevinni, és korábban jelentéktelennek tűnő döntéseket szinte az egész világ sorsában közrejátszó mérföldkövekké emelni. Teheti mindezt azért, mert története rendkívül mély és szerteágazó: a játék dobozában több mint félszáz boríték található, és ezek jelentős része egy-egy komplett történetvonalat jelent, melyek akár évszázadokon át is játszódhatnak, a tanács által hozott döntések fényében alakulva.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A TŰZ ÉS JÉG DALA

Részletekbe bocsátkozni erősen spoileres lenne: legyen elég annyi, hogy a háború, a betegségek, a külső- és belső fenyegetések éppen úgy jelen vannak, mint a politikai és személyes jogok, így a tanács néha azért kénytelen összedolgozni, mielőtt tagjai a teljes pusztulás felé fordítják a királyságot. Ami annyira nem nehéz: igazából a játékmenet annyiból áll, hogy a felhúzott dilemmakártya megvitatását követően mindenki leteszi a voksát (igen, nem, vagy tartózkodás), a többség pedig nyer. Ekkor felolvasásra kerül a kártya hátoldaláról a megfelelő szöveg, a jelölők egy része elindul valamelyik irányba, esetenként kinyitásra kerül egy új boríték, vagy a több mint 100 matrica egyike felragasztásra kerül a központi játéktáblára, kihatva a jövőbeni játékokra. A szavazások során erőtokeneket kell használni, melyek száma véges: az, aki idő előtt feléli őket, egy időre könnyen passzív státuszban találhatja magát, így mindig mérlegelni kell, megéri-e beszállni az adott dilemma eldöntésébe, vagy érdemesebb-e inkább egy későbbi hatalmi játszmához tartogatni az erőt.

A King's Dilemma ugyanis maga is dilemma elé állít: a hatalmi játszmákat általában parázs viták és persze önös érdekek vezénylik, a végeredmény pedig rengetegszer kiszámíthatatlan. Ez az univerzum egyáltalán nem bánik kesztyűs kézzel senkivel – története rendszeresen váratlan fordulatokat vesz, és folyton izgalomban tart. Elsőrangú tálalása, a legacy játékrendszert parádésan használó ötletei okán egészen felejthetetlen játékélményt nyújt, ahol tényleg végig azt érezni, hogy minden döntésnek súlya van.

(A játékot partnerünk, a BoardGameZone biztosította – köszönjük! A The King's Dilemma extrémen nyelvfüggő. Magyar változata 2022-ben jelenik meg a Delta Vision jóvoltából.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát