Hacsak nem barlang alatt laktál az elmúlt egy-két évben, akkor bizonyára veled is jöttek már szembe olyan hírek és vélemények, amelyek az Unreal Engine 5-tel készült játékok teljesítményét bírálják. Kétségtelen, hogy az Epic Games motorja (ami jóformán teljesen leuralta a piacot) nagyon impozáns technológiai vívmányokat hozott, újabban például a Nanite és Lumen megoldásaival, de kár lenne tagadni, hogy a közép- és alsókategóriás konfigurációk gyakran teljesen kimaradnak a jóból pusztán amiatt, mert az Epic motorján készült játékokat (főleg az open world címeket) nem igazán tudják optimalizálni a fejlesztők, főleg PC-n. Borderlands 4, S.T.A.L.K.E.R. 2, Black Myth: Wukong, Marvel Rivals, Silent Hill 2, hogy csak néhányat említsünk, de még a legtöbbek által magas piedesztálra emelt Clair Obscur: Expedition 33 is belefutott az Unreal Engine 5 optimalizációs problémáiba.

Alternatívák márpedig léteznek, csak éppen jellemzően ezek olyan háztáji engine-ek, amelyeket a kiadók nem szívesen adnak ki a kezeik közül. Ilyen például a Frostbite Engine, amin gyönyörűen fut a Battlefield 6 vagy a Snowdrop, ami még Switch 2-n is szépen pörgeti a Star Wars Outlaws-t. Na meg persze ott van a Sony-féle Decima Engine, amit eredetileg a Guerrilla Games fejlesztett házon belül a Killzone: Shadowfall-hoz, később pedig olyan játékok alatt pörgött, mint a Horizon: Zero Dawn és Forbidden West, na meg a Death Stranding és a Death Stranding 2: On the Beach.

Nos, ha hihetünk a pletykáknak, akkor a Sony arra készül, hogy a nyílt világú játékok alatt kiválóan alkalmazható Decima Engine-t más, akár külső fejlesztők kezébe adná, lényegében licencdíj fejében a nyílt piacra engedve a Guerrilla technológiai vívmányát. A szóbeszéd egyébként Redditről eredeztethető, ahol az egyik felhasználó állítólag Hideo Kojima és a Death Stranding 2 világturnéjának londoni állomásán beszélt a Kojima Productions egyik fejlesztőjével. Nincs tehát még kőbe vésve a hír, kezeljük egyelőre fenntartásokkal!

Mindenesetre a hír nem hangzik rosszul! Habár a Decima nem tartogat olyan trükköket a tarsolyában, mint a Lumen és a Nanite, de még csak sugárkövetést sem, Aloy legújabb kalandja és Hideo Kojima legutóbbi agymenése is bizonyította, hogy ezek egyáltalán nem szükségesek a lehengerlő látványvilághoz – és még jópár fps-t is meg lehet vele spórolni.

Borítókép forrása: Kojima Productions