A lutridobozokat és az őket ért kritikus hangokat aligha kell bemutatnunk, ugyanakkor az is tény, hogy még mindig rekordbevételeket termelnek. Ezzel párhuzamosan azonban a szerencsejáték mivoltuk végett néhány ország komoly korlátozásokat vezetett be, legújabban éppen Hollandia döntése miatt kényszerült maga a Valve saját játékai, a Dota 2 és a CS:GO lootdobozainak elérhetetlenné tételére - legalábbis addig, amíg a törvénykezés szavaihoz nem igazítják azokat.

csgo-fegyver-skin.jpg

Vihar előtti csend

De ha újabb és újabb országok csatlakoznak, melyek mindegyike újabb és újabb kitételekkel bővíti azt a feltételsorozatot (melyeknek meg kell felelni, ha nem akarnak bevételtől elesni ugye, ne adj' Isten perbe keveredni), akkor mindannyiszor szükségessé válik a zsákbamacsek-rendszer átalakítása is. Ez pedig további problémákhoz vezethet: hogyan alakul majd a virtuális javak árfolyama, kereskedelme, mennyire maradnak vonzók a felhasználók számára, ésatöbbi. Száz szónak is egy a vége: fennáll a veszélye annak, hogy hosszú távon fenntarthatatlanná válik a rendszer.

Félreértés ne essék, nem fogunk krokodilkönnyeket hullatni az értéktelen vackokat kozmetikai elemeket rejtő pénznyelőkért ládikákért, ugyanakkor azok fölött sem ítélkezünk, akik ilyesmire költik vagyonukat. Csupán az ipar főszereplőinek helyzetébe próbáljuk képzelni magunkat, azon egyszerű oknál fogva, hogy ami rájuk hatással van, az előbb-utóbb ránk is azzal lesz.

star-wars-battlefront-ii-loot-crate.jpg

A mézesmadzag elfogyott

És hogy mit hoz a jövő? Mert ugyan vitatkozhatunk rajta hogy mennyire, de egyre erősebben rezeg a léc, az iparnak pedig lassan újabb aranytojást tojó tyúkhoz kell nyúlnia. Szerencséjére viszont még csak a spanyolviaszt sem kell feltalálnia. Mi sem teszünk úgy, mintha a mi fejünkből pattant volna ki az ötlet, csupán egy sikeres példát kell keresni, mely már rendelkezésre áll. És mit ad Isten, van is egy kéznél.

A minap számoltunk be arról, hogy a Fortnite mobilokon is hódító útjára indult, ahol alig 90 nap alatt rekordbevételt termelt. Még csak nem is ez az érdekes, hanem az, hogy a hasonló stílusban, "hagyományos" lootboxokkal működő Playerunknown's Battlegroudns még csak a nyomába sem ér a megtermelt pénzt illetően.

A kutya pedig talán éppen itt lehet elásva: a Fortnite (és itt most csak a mobilos változatról beszélünk) anyagi sikerét az időszakosan és korlátozott ideig elérhető, tehát egyfajta exkuzivitást magával hordozó, de nem véletlenszerűen osztogatott skinek és miegymás biztosítják. A "trükk" egyszerű, hiszen hogyan máshogy lehetnél egyedibb, mintha olyan cuccod van, amit az újonnan jötteknek esélye sincs beszerezni? Na, ezzel aztán fel lehet vágni, még ha a zuhanyzóban nincs is mivel... (akinek nem inge, ugye).

fortnite-skin-design.jpg

TL;DR

Az üveggömbünk azt súgja, hogy a Fortnite mutatta út lesz az új trend: semmi lootbox, helyette exkluzív tartalmak, fix áron - hogy játékbeli valutáért vagy direkt fizetésért, az majdhogynem mindegy.