A napokban érkezett a hír, hogy miután Bobby Kotick, az Activision-Blizzard fejének csillagászati fizetését (ideiglenesen) lefelezték, a részvényesek megszavazták, hogy eltekintenek a további csökkentésektől, és jogosnak vélik a számára különböző bónuszok és juttatások formájában fizetett csillagászati összegeket. Kotickot személy szerint a jelenlegi játékipar egyik legellenszenvesebb karakterének tartom, ennek apropójából pedig úgy döntöttem, megpróbálok összeszedni néhány okot, hogy miért nem tartom indokoltnak sem ezt a döntést, sem azt, hogy Kotick változatlanul az Activision-Blizzard élén állhat. 

 A Vivendivel történő összeolvadás során számtalan megjelenés előtt álló fejlesztőcsapat alól rántották ki a szőnyeget, így olyan játékok megjelenését veszélyeztetve, mint a Brütal Legend és a Ghostbusters: The Video Game. Miután ezek a játékok más kiadóknál leltek otthonra, az Activision-Blizzard még perelni is próbált (például az EA-t a Brütal Legend kapcsán), amiért “lenyúlták” az eredetileg náluk fejlesztett játékokat.

 Miután az Infinity Ward fejesei, Jason West és Vince Zampella olyan megállapodást kötöttek az Activision-Blizzard-dal, mely a Call of Duty-játékok kapcsán jóval nagyobb kontrollt és prémiumokat biztosított a fejlesztőcsapatának, olyan feltétel került bele a szerződésükbe, ami a két vezető kirúgása esetén lényegében teljhatalmat ad az Activision-Blizzardnak a franchise felett. Erre aztán “sajnálatos körülmények között” sor is került a Call of Duty: Modern Warfare 2 megjelenését követően, az ígért prémiumok feletti összekülönbözés következményeként. Westet és Zampellát további 38 Infinity Ward-dolgozó követte önként (a stúdió dolgozóinak száma ezzel durván 6 főre csökkent), hogy megalapítsák a Respawn Entertainmentet, melyet az Activision aztán még éveken át próbált perelni.

 Ha már konkurencia, még az Activision-Blizzard összeolvadás előtt a cég felvásárolta a Guitar Hero-szériát és az azon dolgozó fejlesztőcsapatok egyikét, a RedOctane stúdiót, míg a Harmonix az MTV-EA égisze alá került. A Guitar Hero harmadik sorszámozott része ugyan kellemesre sikerült, de ezzel szemben a Harmonix a Rock Band segítségével lényegében megreformálta a műfajt. Kotick és társai a konkurencia sikerére a piac elárasztásával reagáltak, új Guitar Hero-játékok és spin-off részek áradatát szabadítva a játékosokra, azal a céllal, hogy kiszorítsák a rivális szériát. A Rock Band erre reagált is, melynek következtében lényegében pár év alatt együttes erővel túltelítették és kiégették a hangszeres ritmusjátékok műfaját.

 Állítólag rendszeres vezetőségi összeütközéseket követően lényegében 2018-19-re teljesen kiszorította a Blizzard eredeti fejeseit, ezzel teljes kontrollt szerezve a Blizzard addig viszonylag védett fejlesztései és sorozatai felett. Érdekes módon ezen váltást követően kerültek bejelentésre és jelentek meg olyan emlékezetes és csodálatos címek, mint a Diablo Immortal vagy a WarCraft 3 Reforged. Személy szerint rettegek mind a Diablo 4-től (melynek elvileg előbb volt kész a Season Pass és DLC ütemterve, mint legalább pár sor a történetből), mind a Diablo 2 felújításától.

 Miközben önmagát a legkülönbözőbb bónuszokkal jutalmaztatja, gyakran több száz dolgozót rúgat ki az Activision alatti fejlesztőcsapatokból, még akkor is, ha az az adott csapat épp az év egyik legjobb játékát tette le az asztalra. A kisebb csapat ugyanis kevesebb kiadás és a játék megjelenését követően papíron nagyobb bevétel a kiadónak. Emellett nem szabad azt sem elfelejteni, hogy az Activision-Blizzard egyes elemzők és források szerint egyike a legnagyobb “kiskapukkal legalizált adócsalást” elkövető amerikai cégeknek, mely szinte az összes bevételét külföldön bejegyzett vállalatoknak szervezi ki (nincsenek is túl jóban az adóhatóságokkal).

+1: Ugyan kicsinyeskedés lenne valakit emberileg is bírálni, de ha a fentiekből (mindez csak a jéghegy csúcsát kapargatja, még számtalan olyan megkérdőjelezhető döntés mellett, amelyekhez Kotick a nevét adta) nem lenne egyértelmű, Bobby Koticknál kevés kapzsibb és kicsinyesebb ember dolgozik jelenleg a mainstream játékiparban. Még ha ettől el is tekintünk, idézzük fel zárásként azt a vidám történetet, amikor is 2012 körül Kotick nyilvánosan fakadt ki több internetes oldalon. Az apropó az volt, hogy emberünk kimondottan szeret fiatal modellekkel randizni, és zavarta, hogy amikor a lányok rákerestek a nevére, a Google olyan képeket dobált ki, amelyeken többek között ördögszarvakat és egyéb nem túl bizalomgerjesztő dekorációkat szerkesztettek az arcára, ami elmondása szerint “rontotta a randizási esélyeit”.

A cikk nem a teljes szerkesztőség, csupán a szerző véleményét tükrözi.