Car Mechanic Simulator 2018

Car Mechanic Simulator 2018 teszt

Egy szórakoztató előzmény, egy hosszú és ígéretes fejlesztési lista, illetve több csalogató videó után biztosra vehetnénk, hogy egy közönségkedvenc sorozat új részét nem lehet elrontani. Nos, erre sajnos tökéletesen rácáfolt a CMS2018 rajtja.

Tudom, hogy viccesen hangzik, de kevés játék volt idén, amit jobban vártam volna az új Car Mechanic Simulatornél (CMS2018). A bestseller lengyel puzzle-szimulátor előző része ugyanis annak ellenére lett nagy kedvencem, hogy nem vagyok autómániás – a koncepcióban inkább a könnyed gépipari legózás fogott meg. Ez pedig a 2018-as évjáratban sem változott: a csapat „mindössze” nagyobb és szebb formában adta le ismét a már ismert munkamenetet, megspékelve azt pár, a közösség által kért újítással. Papíron tehát minden remekül festett – amint viszont megnyílt az átépített garázs, jött is a hűtővizes hidegzuhany…

Kenyerem gépzsírban keresem

…dacára annak, hogy a CMS2018 tényleg leszállít minden újítást, amit a fejlesztők korábban beígértek, a játékmenet terén így a programot nem érhetné rossz szó. A friss etap így szintén egy könnyed puzzle-szimulátor, amelyben a feladatunk a garázsunkba betolt négykerekűek kipofozása. Pályafutásunkat megbízott autószerelőként, telefonon bejelentkező ügyfelek autóinak javításával kezdjük, amint viszont a bérmunkából elegendő lét gyűjtöttünk össze, saját autókat is vehetünk, amiket szájízünknek megfelelően restaurálva adhatunk tovább (vagy rakhatunk parkolóházunkba, ha a szívünkhöz nőttek).

Javítsuk persze akár a saját, akár egy megrendelő kocsiját, a játékmenet magva azonos. A járgányokat először javasolt sasszemünkkel vagy diagnosztikai eszközökkel (OBD leolvasó, multiméter, vizsgasor, stb.) átvizsgálni, amint pedig megvan a hibás alkatrészek listája, nekiállhatunk kiszerelni őket, hogy aztán saját kezűleg megjavítsuk, vagy utánrendelt pótalkatrészekre cseréljük azokat. Amint ezzel végeztünk, jöhet a beszerelés, aztán a munka leadása, és vele együtt a pénzkötegek és tapasztalati pontok sokasága – előbbi az alkatrészek és autóvásárlások, utóbbi pedig garázsunk és képességeink fejlesztésének valutája.

Mutatós műhely

A fenti specifikáció persze a teljes játékunkként magazinba került CMS2015 gépkönyvéből is érkezhetne, az átképzésen átesett szerelőket így gondolom, inkább az érdekli, hogy miben nyújt többet az új évjárat a tavalyelőtti modellhez képest. Játékmenetbeli szempontból a fő eltérést a fokozatosabb karriermód adja: pályafutásunkat egy kicsi, egyetlen emelődarus garázzsal kezdjük – munkaterületünket a játék (az elődhöz képest sokkal szerteágazóbb) fejlődési fáján, a melók után kapott pontokból bővíthetjük ki. A tápolás egyébként folyamatosabb: átlag 2-3 megbízatásonként kapunk jutalompontokat, amelyeket az építkezés mellett diagnosztikai eszköztárunk bővítésére, a be- és kiszerelési folyamat gyorsítására, vagy épp javítási készségünk növelésére verhetünk el. Bár a kioldható képességek szinthez kötöttek, a játék mindig elegendő képzettséget tesz elérhetővé ahhoz, hogy legyen miből mazsolázni – a járműgépészet tehát ezen a téren is teljesen rendben van.

A skillfa mellett viszont garázsunk felszerelését sem érheti panasz, munkaeszközeink száma ugyanis szintén bővült. Az előző részből visszatérő eszköztár (olajleeresztő, munkapad, vizsgasor stb.) mellé így kapunk egy, a kerekek kipofozásához nélkülözhetetlen abroncs-cserélőt és kerékcentírozót, a felfüggesztések szétbarmolására szolgáló rugófeszítőt, az akkuk töltésére való generátort, de immár a motorgenerál is lényegesen kényelmesebb meló, a pácienst ugyanis végre daruval emelhetjük ki a kocsikból. Nem véletlenül említettem persze az alkatrészek szét- és összeszerelését, a CMS2018-ban ugyanis a bonyolultabb komponensek immár több alelemből tevődnek össze: a felnikről pl. leszedhetők az abroncsok, míg a lengéscsillapítók rugói és szilentjei a rugófeszítővel kaphatók le az alkatrészről. Nincs hiány viszont újdonságokból a kézieszközöknél sem: az OBD leolvasó, a multiméter és a kompressziómérő mellé kaptunk egy üzemanyag-nyomásmérőt, illetve egy, az abroncsok ellenőrzésére alkalmas profilmélység-ellenőrzőt is.

A játékmenet terén (a néha bájosan elborult sztoriküldetések mellett) a legnagyobb bővítést mégis a saját autókkal elérhető endgame kapta. Verdáinkat az árverések mellett pl. immár szeméttelepről és vidéki csűrökből is beszerezhetjük, a felújított kocsikat pedig a tesztpálya mellett versenypályán is meghajthatjuk. Az előd frusztráló licitrendszere szintén ment a levesbe: a megfelelő skill kioldásával becsült árat kaphatunk a kinézett autóról, vásárlás esetén pedig immár alkudozni is megpróbálhatunk az eladóval. Mindezek persze csak a leglényegesebb újítások: az olyan kényelmi változtatások, mint pl. a beépített bevásárló lista, az alkatrészek tárolására szolgáló raktár, vagy épp a többtételes webshopos rendelés kellemes, de a CMS2015 után elvárt fejlesztések is.

Rozsda az alvázon

Az új CMS tehát annyi játékmenetbeli újítással és fejlesztéssel parkolt le PC-nken, ami műfajtól függetlenül minden folytatást hegesztő fejlesztőnek követendő példa, jogosan merülhet hát fel a kérdés, hogy akkor mégis mire fel a cikk borús felütése és a 65%-os végső értékelés. Nos, a probléma a motorháztető alatt rejtezik, a CMS2018 ugyanis annyi frusztráló gyártási hibával rajtolt el, ami egy ósdi Fordnak is a becsületére válna. Az eszköztárunkból eltűnő- vagy épp duplázódó alkatrészek, a hiányzó elemek miatt teljesíthetetlen megbízatások, vagy épp váratlan kifagyások tarkítják jelenleg a műszakokat, nem beszélve a karriert el nem mentő Save menüről, ami jelentősen lerontja a máskülönben patent játékélményt.

Sokkal komolyabb probléma viszont a játék optimalizációjának hiánya: bár legmagasabb részletességen a program elég szépen fest, gyakorlatilag nincs olyan PC, amin 25 fps-nél gyorsabban futna a program. A én i5-4690-es CPU-val és GTX 970-es VGA-val szerelt vasamon Full HD felbontáson, közepes részletességgel átlag 20-25 fps-t hajt a játék, de kollégám elmondása szerint Gebbbe GTX 1070-ese mellett sem sokkal jobb a helyzet. Ez pedig elég gáz, egyrészt a zsebkendőnyi méretű garázs és aszfaltpályák tükrében, másrészt pedig mert anno a CMS2015-tel ilyen téren nem nagyon voltak gondok (a hosszú töltési időket leszámítva). Audio terén ugyanakkor az in-game rádió némasága érthetetlen: bár a játék több tematikus rádiócsatornával érkezik (és akár saját zeneszámokat is berakhatnánk az adásba), azok egyszerűen nem működnek, a magnó egy hét után is süket, mint egy légbeömlő.

A legzavaróbb momentumokat azonban mégsem a fentiek, hanem a kezelőfelület visszásságai szállítják. Dacára ugyanis annak, hogy a játék konzolos változatai elvileg csak az év végén érkeznek, a fejlesztő Red Dot a PC-s változat GUI-ját is teljesen konzolosította, a műszakokat így kikapcsolhatatlan egérgyorsítás, az előző rész gyorsbillentyűinek hiánya, valamint (azok helyett) egy nehezen szokható körmenü nehezíti – míg az első egyszerűen csak frusztráló, addig az utóbbi kettő feleslegesen lassítja a munkavégzést.

Majd a második körben!

A CMS2018 esetén tehát nem egyszerű végítéletet hozni, egyrészt ugyanis e cikk írásakor (augusztus elején) tíz tapasz után is elég komoly technikai problémákkal küszködik a játék, másrészt viszont ott van a program játékmenete és annak példaértékű fejlesztései, amik az elfuserált tálalás ellenére is simán hozzák a „csak még egy kocsit megszerelek” függőséget. Verdiktet így valószínűleg csak egy Második kör cikkben tudok majd hirdetni, a fejlesztők hozzáállása ugyanis az amatőr kommunikációjuk ellenére is példaértékű (csak a megjelenést követő héten 10 peccs érkezett a játékhoz), így nagyobb mennyiségű csavarban mernék rá fogadni, hogy idővel minden technikai problémát kijavítanak. Reméljük, hogy így lesz – abban az esetben ez az évjárat minden autómániásnak kihagyhatatlan vétel lesz.