Ha a V-Rally-t nem is nyomtad (főleg a kettőt, én azt rengeteget), a Colin McRae Rally-t tuti ismerted a 2000-es években, amikor aztán a RalliSport Challenge is betört a piacra. Az volt a sport egyik legszebb időszaka, hogy utána PlayStationön a WRC vigye a sorozatot, majd az olasz Milestone és a KT Racing próbálkozzon a jobb-rosszabb epizódokkal. Persze az eredetileg a Colin McRae-széria mögött álló Codemasters csapatában tudták a fejlesztők, hogy jól csinálják a dolgukat, így a versenyző tragikus halála miatt elhagyták ugyan a címet, de DiRT-ként, hivatalos licenc nélkül is tartották a minőséget, egyre inkább a profizmus és realizmus felé terelve a szimulációs érzetet. Majd 2020-ban sikerült visszaszerezni a jogokat, miután pedig az EA 2021-ben felvásárolta a stúdiót, semmi sem állt a legújabb, immáron EA Sports WRC útjába, mely Unreal 4 motorral felvértezve döcögött oda a rajtvonalhoz.   

Bajnokság, szponzor, építés

Az első és talán a legfontosabb dolog, mielőtt bármi másra kitérnék: a vezetési élmény vagy nagyon rég volt már ilyen jó, vagy még talán nem is volt, pláne, ha van rendes kormány-szett is a játékhoz, amivel még realisztikusabb az egész. Mielőtt már szaladnátok is a boltba, esetleg a digitális áruházba, azért haladjunk tovább az itiner utasításai szerint. Mert van pár bukkanó, egy-két nehezen bevehető hajtűkanyar, de azért az is tény, hogy ha jól figyelsz, a pályán maradva még a sport királya is lehetsz. Pont ahogy a Codemasters… újra. A játék indítása után van némi rali iskola a kezdőknek, avagy különböző feladatokat kell végrehajtani, lehetőleg hiba nélkül, ha pedig ezen túl van az ember, mehet versenyezni. Versenyzésre pedig bőven van lehetőség, akár már a kampány módban is, ahol a nemzetiség és a karakter kiválasztása után érkezik a versenynaptár, annak minden összetevőjével és finomságával együtt. Természetesen van szponzor, arra is oda kell figyelni, hogy mennyi pénzt költünk, milyen futamokat teljesítünk (amit a megrendelő óhajt), sőt még mérnököket, alkalmazottakat is toborozhatunk, akik aztán végzik a munkájukat. Illetve autót is építhetünk, aminek ugyan behatároltak a lehetőségei, de azért így is elég jópofa, hogy van rá mód.

Bele a levesbe, akár többen is

Ha pedig nem a kampány az, amire igazán gerjedünk, bármilyen formában, bármilyen helyszínen nekiállhatunk a színtiszta raliélménynek. Erre 17 helyszín nagyjából 200 pályáján van lehetőségünk, és nemcsak a WRC, WRC2 és Junior, hanem számos más kategóriában is, sőt igazi klasszikus járgányok volánja mögé is beülhetünk. Van kifejezetten olyan lehetőség, hogy korábbi, történelmi futamokon induljunk, amivel azért a sport szerelmeseinek alaposan sikerül a kedvére tenni. Nem mellesleg tényleg jó érzés a korai kasztnik volánjához ülni. És itt nemcsak a régi Subarura gondolok, hanem az igazi matuzsálemekre is a ralisport világában. Mindehhez tényleg megkapunk mindent, amit csak lehetséges, a pakkban az aktuális szezon hivatalos eseményeivel és járgányaival, beutazva a világ minden táját, miközben valóban számít az időjárás. Avagy nagyon nem mindegy, hogy esőben, napsütötte aszfalton vagy éppen jégen közlekedünk, ahogy a járgányok is mind másképp viselkednek.  

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ráadásul nemcsak magunknak készíthetünk egyedi versenysorozatot, megválasztva a kategóriától kezdve a járgányon és napszakon, időjáráson át a helyszíneket és futamokat, a nehézséget és realizmust, de ugyanezeket az opciókat a multiplayerbe is átvihetjük. Persze, a multi azért függ a rögtönzött társaktól, hiszen egy vérprofival szemben kevesebb az esélyünk, de a zsánernek hála itt legalább nincsenek direkt a forgalommal szemben tartó trollok, akik elrontják az élményt. Helyette esetleg várakozhatunk a lobbiban, az újra és újra visszaszámláló órát figyelve, hogy mikor kezdődik végre a verseny, mert azért technikai problémák akadnak, legalábbis most, a megjelenés környékén.

És a problémák sajnos nemcsak abban érhetők tetten, hogy sokszor 10 perceket várunk a multi indulására. Az Unreal 4-nek örülünk, de az meglátszik, hogy a Codemasters a saját EGO-motorjával ápol szorosabb kapcsolatot, hiszen azt már jól ismerte a csapat, az EA Sports WRC azonban messze nem a legszebb a vidéken, sőt talán még pár korábbi versenytársa is jobban mutatott. Nem csúnya még így sem, legalábbis az összkép terén, viszont egyértelmű, hogy többet és jobbat is ki lehet hozni a sportból, a tereptárgyakból, a karakterekből vagy a sérülésekből. Időnként akadnak technikai problémák is, bár azért nem vészesek, avagy egy kis fps-zuhanáson (főleg belső nézetben) és más apróságokon felül nem kell nagy dolgokra számítani. Mindez persze esélyesen abból is fakad, hogy a Codemastersnek idő átállni az új engine-re, a stúdió profizmusát és szakértelmét ismerve azonban elkönyvelhető, hogy egy-két éven belül alaposan kipofozzák a WRC-t, hogy az a lehető legragyogóbb fényével tündököljön. A nehézségből (realizmusból) itt-ott ugyan visszavettek, de még így is az EA Sports WRC a legjobb dolog, ami történhetett a branddel, avagy a licenc láthatóan jó kezekbe került (nem mintha a DiRT és a F1 után bármi mást vártunk volna), így várjuk szeretettel, hogy a stúdió navigátora merre vezeti tovább a járgányt a következő években.