Euro Truck Simulator 2

Euro Truck Simulator 2 teszt

A német Autobahn, pár ásítást kiváltó álextrém útvonal, egy rakás ügyességi pálya és egy Scaniákkal teli város után végre ismét Európát átszelve csapatjuk az alattunk dübörgő masszív lóerőket – befutott a Euro Truck Simulator 2!

Nem javallott kamionos játékot fejlesztenie annak, aki könnyű pénzre vágyik, elvégre ritkán lesz bestseller egy olyan rétegműfaj játékából, amely az adrenalint hírből sem ismeri, és híján van a kidolgozott, kihívásokkal teli vezetési modellnek is. Épp ezért volt meglepő 2008 nyarán a Euro Truck Simulator kellemes anyagi sikere: a játékot Németországban és az Egyesült Királyságban vitték, mint az olcsó gázolajat, így adta magát, hogy a játékot elkövető SCS Software (a csillagos-sávos 18 Wheels of Steel epizódok mellett) komolyabban ráfekszik az européer logisztikai vonalra is. Ez két országspecifikus és két ügyességi-kamionos vadhajtás formájában meg is történt, az igazi folytatásra így jó négy évet kellett várni, a hosszú pihenő azonban csak jót tett a programnak, az ETS2 ugyanis talán a legjobb jelenleg kapható kamionos játék.

Eurotúra

Ennek oka pedig egyszerűen az, hogy a játék minden téren továbbfejlődött: a bejárható terület gigászi, a játékmenet tartalmas, a grafikus motor és a fizika pedig még a nyáron vizsgáztatott scaniás etaphoz képest is javult. Ne szaladjunk azonban ennyire előre, inkább akkurátus sofőrként vizsgáljuk meg, mi is rejlik pontosan ezek mögött!

Az ETS2 terepe a német és brit piacra szánt GTS és UKTS méretarányát veszi alapul, így nem meglepő, hogy az új pálya is eme két országra koncentrál: voltaképp annyi történt, hogy Némethont és a ködös Albiont majd’ egy az egyben átemelték a két játékból, majd köréjük aszfaltoztak egy kb. ugyanakkora, vadiúj úthálózatot. Ennek eredménye egy, az ETS1-hez képest cirka négyszer nagyobb, 69 várost tartalmazó terep lett -- méreteiről mindent elmond, hogy a két legtávolabbi pontja valós időben két és fél órára esik egymástól, míg a teljes úthálózat bejárása kb. 40 órát igényel. Különösen elismerésre méltó ennek tükrében, hogy az SCS Európája a szemnek is igen kellemes látvány: változatos tájak, kisvárosok, fizetős útszakaszok, vasúti átkelők, kompkikötők és valós épületek tarkítják, talán csak a német részek sikerültek kissé monotonra, ott kevésbé változatos a táj, és zavaróan sokszor használja a játék ugyanazon tereptárgyakat és lehajtókat.

No, persze a helyzet így sem tökéletes, egyrészt mivel a városok továbbra is 4-5 utcából állnak (ráadásul zömük ugyanazon pár tucatnyi épületből készült), másrészt pedig mert a nagyobb méretarány miatt a terep ezúttal sem fedi le egész Európát. A kínálat a korábbról ismert országok mellett a Némethon körüli területeket foglalja magába, szóval még a franciák, olaszok és lengyelek is csak 3-4 várost kaptak -- ezek után gondolom nem meglepő, hogy kishazánkban ezúttal sem fogunk trafikat döntögetni, bár a hegyeshalmi M1-csomópont bekerült a játékba (noha Ján Slota örömére a Kisalföldet szlovák terepnek veszi a játék).

Start-up logisztika

A kidolgozott táj önmagában persze mit sem ér, ha nem raknak alá olyan játékmenetet, ami a kormány elé szegezi a lelkes virtuálfuvarozókat -- ezzel pedig szintén nincs gond. Árufuvarozói karrierünket egy szerény garázzsal, ámde kamion nélkül kezdjük, a játék elején így nagyobb cégeknél kell melóért kilincselni. Ekkor az elvállalt fuvar erejéig a vontatót a vállalat biztosítja, amint viszont összeszedjük a lét saját járgányunkra, szabadúszóként ráncigálhatjuk a pótkocsikat a sztrádán -- noha ekkor minden járulékos költséget (benzin, útdíj, javítások) nekünk kell fizetni, cserébe magasabb fuvardíj is jár. Az alkalmazotti és evás vonulat között egyébként bármikor szabadon válthatunk, szóval, akinek nincs ingerenciája a cégvezetéshez, teljesen ignorálhatja azt.

A teljesített fuvarok után munkabér és XP jár, utóbbi pedig a GTS-sel szemben végre valóban értelmes funkciót kapott, mivel a játék némi RPG-s beütéssel is büszkélkedhet, a hosszabb fuvarok és a különböző rakományok (veszélyes anyagok, törékeny termékek, sürgős fuvarok stb.) ugyanis immár a szintlépések után járó pontokkal oldhatók ki. Az egyes fuvartípusok hat szinten fejleszthetők tovább: minél több pontot rakunk rájuk, annál többet tejelnek a rakodóállásba beállás után, érdemes hát kezdetben egyre specializálnunk magunkat, ha akut pénzéhségben szenvedünk.

Apropó pénzéhség: a megszerzett javakat ezúttal is cégünkre és kamionunkra költhetjük – az előbbi nem változott sokat (bővítjük a garázsokat és felvesszük az embereket, akik aztán önállóan termelik a GDP-t), a kamiontuning viszont jelentősen kibővült, immár a motorháztető alatt duruzsoló részegységeket és kamionunk megjelenését is részletesen testreszabhatjuk. Plusz tengelyeket, lökhárítórácsokat, izzót-kürtöt, megkülönböztető jelzéseket rakhatunk a járgányra, prémium belteret kérhetünk, emellett pedig egyedi tükröket, abroncsokat és festésmintákat is rakhatunk a vasakra. Kellő türelem és tőke mellett így guruló karácsonyfát varázsolhatunk kamionunkból, az összképet talán csak a fiktív márkajelzésekkel érkező típusok rontják, illetve hogy minden márkának csak egy beltere van (azaz pl. Scania Highline kiszerelés esetén is Topline fülkében rángatjuk a kormányt).

Lemosott prizma

A játékot elindítva mondjuk nem is a fenti változások, sokkal inkább a grafikai fejlődés a legszembetűnőbb -- bár a Scania Truck Driving óta a Prism3D motor inkább csak finomhangoláson esett át, az ETS1-hez és GTS-hez képest egyértelmű a fejlődés: dinamikus fények és árnyékok, poligongazdag kamionok és kiegészítők, valamint a napszaknak megfelelő, valósághűbb fényviszonyokkal büszkélkedhet a technológia (azaz éjfélkor végre tényleg koromsötét van). A hangok terén már felemás a helyzet: bár a Scania, a Merci és a Renaultok hangját digitalizálták, a többi járgány effektjei a GTS-ből érkeznek, a zenelejátszó ugyanakkor remek, alapból kezeli az OGG és MP3 fájlokat, valamint az online rádiókat is.

A fizikára szintén rágyúrt a csapat a scaniás mellékág óta: a fülke mozgása realisztikusabb, a járgányok 500 lóerő felett sem lépik túl a 90-et (a jobb motor a gyorsulást és az emelkedőn nyújtott teljesítményt javítja, szóval nem fogunk 150-nel tépni a sztrádán), a sebességérzet érezhetően javult (90 km/h végre nem 60-as tempónak tűnik), az alkatrészek pedig kopnak, tehát párezer kilométerenként érdemes szervizbe vinni a vasat.

Mindezek ellenére ezúttal sem ússzuk meg típushibák nélkül a fuvarokat: a szuicid MI még mindig hajlamos előttünk itt-ott hirtelen satufékezni, majd a monstrumunk alá hajtani; a forgalom generálása szintén tartogat érdekességeket (néha teljesen kihalt a sztráda, máskor percekig kolbászolunk egy felhajtónál, annyira összegyűlnek a népek), a sérüléskezelés pedig erősen arcade (keményebb ütközések után is alig sérülünk, a menetteljesítmény pedig lerongyolódva sem változik, csak gyakrabban fulladunk le). A legnagyobb gond viszont ezúttal is az optimalizálással van: bár a játék a terep javarészén a patchelt Scania Truck Driving teljesítményét hozza, a német városokban (főleg éjszaka) hajlamos 15-20 fps-re lassulni a játék az ajánlott gépigényt jóval meghaladó PC-men, szóval erős a gyanúm, hogy most sem ússzuk meg javítások nélkül a fuvarozást...

„A gyaloglás vége”

Noha a nemzetközi fuvarozás új fejezete tehát ezúttal sem lett tökéletes, fontos kiemelnem, hogy a játék problémái eltörpülnek annak erősségei mellett: elődeihez képest minden téren tartalmasabb és jobb epizódot kaptunk, mellyel ráadásul állítólag hosszú távra tervez az SCS, szóval az elkövetkező hónapokban több tartalmi frissítésre is számíthatunk tőlük. Hogy ez a hibajavítások mellett a terep kibővítését, vagy új kamionokat jelent-e, még nem tudni, mindenesetre örömmel várom őket – a stabil alap ugyanis adott, szóval innen csak szépíteni lehet.