Kölyökkoromban imádtam a kisautókat, mindegy volt, hogy Burago vagy Matchbox – de a legextrémebbnek és legmenőbbnek mégis a fantázia szülte Hot Wheels-járgányok bizonyultak. Persze anyagi és praktikus okok miatt az elképzelt, teljes szobát behálózó versenypálya sosem vált valóra, így maradt az egy darab átfordulós hurok, és a fantázia. Egészen mostanáig, mert a gyermekkori álmot, kicsit megkésve és csupán virtuálisan, de a Hot Wheels Unleashednek hála végre valóra válthatom. És így legalább kevesebb helyet foglal és még porolgatni sem kell.

Irány a pálya

A Hot Wheels Unleashed nem szól másról, csak a vegytiszta versenyzésről, váljék az előnyére vagy hátrányára, de amit kínál, azt kiválóan teszi. Itt nincsenek powerupok vagy fegyverek, csak a kisautód van, a pálya és az ellenfeleid. Na, azért nem kell teljesen megijedni, a kimaradhatatlan nitró itt sem marad el, melynek mérőjét egyes pályaelemekkel is töltögethejük, de a legegyszerűbb talán drifteléssel. Ez utóbbit az élesebb kanyarok bevételekor érdemes elkövetni: éppen csak megtapintva a féket, máris csúszni kezd az autó, és extra gyorsan töltjük fel a gyorsítás csíkját vagy bogyóit. A járgányok a megszokott módon négy képességük alapján sorolhatók be: a sebesség, gyorsulás, fékezés és nitró határozza meg viselkedésüket a pályán, de tapasztalataim alapján hiába egyeznek az értékek két verdánál, azok vezetési élménye gyökeresen eltérhet egymástól. 

A jelenleg elérhető hatvanhat kisautóért alaposan meg kell dolgozni, a játékbeli zsetont ugyanis elég szűkösen osztogatják. Ugyan egyes versenyek után kapunk extra “blind boxot”, ami tartalmazhatja egy már meglévő autónkat, vagy ha szerencsések vagyunk egy ritkább példányt –  de ha biztosra akarunk menni, akkor a pár óránként frissülő piactérre megyünk, ahol látjuk is mit kapunk a pénzünkért. A zseton mellett fogaskerekek is üthetik a markunkat, melyekkel a már meglévő járgányok egyes tulajdonságait fejleszthetjük tovább. A mikrotranzakció-gyanús rendszerrel a cikk írásának pillanatában szerencsére nem élnek vissza a fejlesztők, reméljük ez így is marad, de hozzátenném gyorsan azt is, hogy már most van autó, melyet külön, csak valódi pénzen lehet megvásárolni. És ha már itt tartunk, a teljes élményért hosszútávon mélyen a pénztárcánkba kell nyúlni, mert a játékhoz már most három szezonbérletet terveznek, melyek további pályákkal, autókkal, témákkal és kihívásokkal bővítik a tartalomban amúgy sem szegényes játékot.

Alakítsd kedved szerint

Belbecs szempontjából tehát teljesen rendben van a játék, a már említett több mint félszáz járgányt a Hot Wheels City Rumble játékszőnyegén vezethetjük végig, számtalan versenyen. Bár egy kicsit csalóka a látvány, mert csupán három játékmód – Time Race, Quick Race és Boss Battle – fordul elő, és az útvonalak gyakran ismétlődnek is. Igazán elfért volna még egy Eliminator-szerű játékmód is. A viszonylag sűrű ismétlődés miatt egy idő után monotonná válik a játék, pláne, hogy előrelépni csak dobogós helyezéssel lehet, a kiemelkedően trükkös pályaelemekkel operáló Boss Battle versenyeket pedig csak győzelemmel tudhatjuk magunk mögött. Ráadásul a mesterséges intelligencia már normál fokozaton is elég komoly kihívást tud biztosítani, a könnyű viszont  túl könnyű, a kettő között pedig nincs átmenet, csak még brutálisabb nehézségi szinteket találunk. Emellett persze játszhatunk online vagy ketten, osztott képernyőn is a már említett játékmódokban.

A relatív kevés útvonalat ellensúlyozandó módon kapunk egy komplex pályatervezőt is, mellyel bármelyik szobában bármilyen útvonalat tervezhetünk, ha egyszer már megnyitottuk a hozzá való elemeket. Ezek között nemcsak különféle színű és funkciójú egyenesek, hanem elágazások, átfordítók, és a Hot Wheelsre jellemző mozgó óriások is helyt kaptak. Ugyanígy a járgányok festésére egy, a Forza Horizon 4 összetettségére jellemző eszközt kapunk, számtalan matricával, anyagmintával, melyeket ezer rétegben halmozhatunk egymásra, és ezzel gyakorlatilag bármit az autóra varázsolhatunk. Remekműveinket aztán megoszthatjuk a közösséggel, vagy tölthetünk le újakat is hozzájuk, a kreatívabb játékosok legnagyobb örömére.

Nem eszik olyan forrón?

Ami komolyabb negatívumot fel tudok róni a játéknak, az az, hogy a rendelkezésre álló teret nem minden esetben használja ki megfelelően. Értem ezalatt, hogy a kisautókkal lakásban való száguldozást lehet ám fantáziadúsabban is kivitelezni, nagyobb hangsúlyt helyezni rá. Lásd példának a Micro Machines World Series-t, ahol a környezeti elemek nemcsak a pályát, hanem annak veszélyeit is adják. Persze, értem én, hogy a pályatervező miatt ez nem annyira könnyen kivitelezhető, és hogy a cél itt a színtiszta versenyzés volt, de igazán lehetne egy játékmód, ahol a forgó-vágó-zúzó akadályok mellett felvehető fegyverekkel is el lehet venni egymás életkedvét.

A másik visszatetsző lépés pedig a játéktartalom szezonbérletekre való kiosztása. Persze, így is van benne jócskán autó, pálya, tenni- és gyűjtögetni való. Mégis, az az ember érzése, hogy a Hot Wheels Unleashed csupán egy váz – még ha tartalmilag vastagon megpakolt is –, melyet aztán a közönség pénztárcájának jövőbeni tovább soványítására igyekeznek felhasználni.

Célegyenes

Mindezek tudatában a Hot Wheels Unleashed azoknak való, akik a kompromisszumok nélküli, színtiszta, kihívásokkal teli arcade versenyzést keresik, sallangok és aljas trükkök nélkül. Vagy azoknak, akiknek anyu-apu sosem engedte meg, hogy a sokhavi átlagfizetés relatíve csekélyke áldozata mellett váltsák valóra nagyratörő pályatervező és autógyűjtő ambícióikat. Ha te is közénk tartozol, nem fogsz csalódni, de ha csak egy könnyed, akcióval megspékelt játékra vágysz, akkor jobb, ha másfelé keresgélsz.