A Behaviour Interactive már a Dead by Daylighttal is bizonyította, hogy kreatív ötletekért nem kell a szomszédba mennie, ez pedig legújabb játékával sincs másképp, a Meet Your Maker ugyanis üde és friss színfoltja lett a tavaszi zsongásnak. Műfaját tekintve egy belsőnézetes akciójátékról van szó, melyben fontos szerepet kap a taktikázás, a fosztogatás és az építkezés – na meg a kooperatív mód, hiszen akár egy barátunk oldalán is belevághatunk a küzdelmekbe.

A történet szerint a Föld romokban hever, a megmaradt embereket pedig egy halálos kór tizedeli. A prológus során megbízónk, Kiméra ébreszt fel minket hosszúra nyúlt álmunkból, majd rögtön ki is osztja a feladatot: lopjunk el minél többet a világ és az emberiség megmentésében is fontos szerepet játszó ritka és értékes anyagból, amiért megéri élni, ölni és meghalni. Az alapfelütés ezerszer látott és hallott, de ez nem is baj, hisz a Meet Your Makerben nem a történeten vagy a részletesen kidolgozott karaktereken van a hangsúly, hanem magán a világon, amit teljes mértékben a közösség épít – vagy épp rombol.

Fosztogatok, tehát vagyok

Elsőként a fosztogató szerepkörrel ismerkedhetünk meg közelebbről, a rövid felvezetés után pedig azonnal meg is kapjuk az irányítást a Custodian of Chimera címet viselő karakterünk felett. Feladatunk pofonegyszerű: más játékosok által felépített és megtervezett, halálos csapdákkal és szörnyekkel benépesített bázisokra kell betörnünk (ahogy azt már említettük, akár kooperatív módban is), majd ellopnunk a világ helyreállításában fontos szerepet játszó genetikai matériát (a későbbiekben csak GenMat). 

A bejelentést követő előzetesekből arra számíthattunk, hogy fosztogatóként egy gyors tempójú, már-már a Quake-re hasonlító játékmenetet kapunk, ez azonban közel sincs így. A reflexeinkre persze még így is szükség van, de sokkal nagyobb szerepet játszik a megfigyelőképességünk és memóriánk. Hibának pedig nincs helye a menetek során: karakterünk nem rendelkezik életerővel, így ha csak egyetlen sebzést is kapunk a csapdák vagy a szörnyek által, már mehetünk is vissza a labirintus bejáratához, hogy az addig megszerzett tapasztalatokkal kezdjük elölről a fosztogatást. Újból és újból, egészen addig, amíg meg nem szerezzük a bázis magjaként szolgáló GenMatet – vagy fel nem adjuk a küzdelmet.

Sikeres fosztogatásainkból az imént említett GenMattel, valamint az elpusztított csapdák és szörnyek után járó nyersanyaggal térhetünk haza az otthonként funkcionáló központi szobába. A megszerzett matériával a bázison tanyázó munkaadónkat, a Kímérát tudjuk fejleszteni, aki minden egyes szintlépés után megjutalmaz minket. A csapdákból és szörnyekből kinyert nyersanyagokból új karakterektípusokat, fegyvereket, csapdákat, szörnyeket és gránátokat oldhatunk ki, ezekből viszont – a játék jelen állapotában legalábbis – igencsak kevés van.

Üdvözöllek az útvesztőmben!

A Meet Your Makerben nemcsak az a feladatunk, hogy mások által megalkotott bázisokat és halállabirintusokat fosztogassunk, hiszen emellett a sajátunkat is meg kell építeni, amit aztán más játékosok fognak megrohamozni. A feladat teljesítéséhez kapunk egy részletes szerkesztőt, amellyel szabadon, az ízlésünknek megfelelően formálhatjuk a bázist. Lehetőségünk van például különböző alakú és kinézetű falakkal, fal- és padló festésekkel, mutatós dekorációs elemekkel feldobni az erődöt, de a legfontosabb szerepet természetesen a csapdák és az építményt benépesítő szörnyek kapják. Előbbieket bármilyen falfelületre rakhatjuk, így taktikázásra és gyilkos halálcsapadák megalkotására bőven akad lehetőség. Bázisunk torz szörnyekkel való benépesítése pedig szintén elengedhetetlen, ha kint akarjuk tartani a többi játékost. A monstrumok esetében ráadásul azt is megszabhatjuk, hogy egy adott teremben őrködjenek, vagy inkább folyosókon és termeken keresztül járőrözzenek.

Az építkezés végeztével aktiválhatjuk a központi magot, így kitárva kapuinkat a fosztogatók számára. Minden egyes fűbe harapott ellenfél után jutalmat kapunk a fejlesztésekre elkölthető nyersanyag és tapasztalati pont formájában. Abból sincs probléma, ha valakinek sikerül megkaparintania a GenMatet, mivel ez a mi előrehaladásunkat semmilyen formában nem lassítja vagy akadályozza. Otthonos kis „kuckónk” az idő előrehaladtával szintet lép, ami további jutalmakkal kecsegtet – a későbbiekben lehetőségünk van például új területeket vásárolni, hogy még nagyobb és még halálosabb útvesztőket építhessünk.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az útvesztők sötétje

A Behaviour alkotása ugyan érdekes és ritka koncepcióval bír, de apróbb porszemek azért kerültek a kivitelezés gépezetébe. A legnagyobb gond, hogy az alkotói folyamat során azzal kapcsolatban egyáltalán nincsenek megkötések, hogy mit, hova és mennyit építhetünk (ráadásul még csak nem is kell teljesítenünk a saját kreálmányunkat), így lényegében azt csinálunk, amit csak szeretnénk. Ennek az az egyeneságú következménye, hogy egyes játékosok bázisai túlélhetetlen halálszobákkal vannak tele, ami még a türelmesebb felhasználókból is ki tudja váltani a frusztrációt. Azáltal pedig, hogy minden egyes pályát a játékosok alkotnak meg, eléggé hullámzó élményt nyújt a program. Ezen kreatív döntés miatt ugyan sokszor találkozunk izgalmas és érdekes bázisokkal, de ennek sajnos az ellenkezője is igaz. Ebből kifolyólag a Meet Your Maker hosszú távú sikere nem csupán a fejlesztőkön múlik, de nagyban függ a játékosok kreativitásától és aktivitásától is.

A fejlesztők azonban lelkesek, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a megjelenést követően szinte azonnal kaptunk is egy három hónapos tervet arra vonatkozóan, hogy milyen ingyenes tartalmi frissítésekkel szeretnék tovább bővíteni és csiszolni a játékot. Ami nem mellesleg rá is fér, mert az érdemi tartalom jelenleg meglehetősen karcsú. Egyelőre két karakter, kilenc csapda, négy szörny, öt fegyver és négy gránát található a felhozatalban, ezt a mennyiséget pedig elég hamar kevésnek érezhetjük. A Meet Your Maker egy izgalmas és kreatív játék, ami hosszú órákon keresztül képes friss és új élményt biztosítani a kreativitásra és taktikára vágyó játékosoknak. Annak köszönhetően pedig, hogy a közösség építi a világot, sosem fogunk kétszer ugyanazzal a helyszínnel találkozni. Én még egészen biztosan eltöltök pár órát ebben a posztapokaliptikus világban, mert a fosztogatás és az építkezés egyaránt rendkívül élvezetes.