Az Irem klasszikusa sokaknak volt éveken, sőt évtizedeken át hivatkozási alap, valamint sokakat ihletett vagy éppen tett rajongóvá. Az R-Type volt az űrlövölde, ami megkerülhetetlen az arcade, a PC-s és konzolos közegben, miközben nemcsak simán egy shmup volt, de a gigeri és az alienes, valamint a biomechanikus artdizájn kiemelkedő darabja. Ráadásul egy olyan formulával, ami önmagában is túlnőtt az átlag műfaji teljesítményen: a segédágyú megjelenése, a harci eszközök változatossága önmagában sikerre vitte volna a szériát, ami végül mégis a látványvilága és ellenfelei miatt győzedelmeskedett. Aztán az Irem nyugdíjba vonult, ahogy a sorozat is, valamint a szigetországon kívül jó ideig nem is termett babér az űr legjobb reflexekkel megáldott virtuális harcosainak, de aztán a fejlesztők a Granzellában újracsoportosítva a kemény magot, ismét nekiálltak az univerzum bővítésének, így sok éves kihagyást követően, 2021-ben, ismét felzúgott a legendás Arrow-head hajtóműve, hogy újabb Bydo-monsztákat szedjen molekuláris darabjaira.

Kettőről a háromra

Ezúttal nem egyről a kettőre kell jutni, hanem szimplán kettőről a háromra, merthogy az R-Type Final 2 éled újra, immáron PS5-ön, méghozzá DLC-pályacsomagokkal kiegészítve, Unreal 5-be dolgozva, ami már önmagában ajándék, pláne annak, akinek valamiért a második epizód kimaradt az életéből. Sztori szempontjából a az első Final csavarjai és bukkanói után ezúttal inkább a visszaemlékezéseké a főszerep, avagy Jade Ross, az 1987-es R-Type arcade verziójának szereplője, az Operation Bitter Chocolate főhőse kerül reflektorfénybe. Persze egy R-Type-játéknál nem a sztori a lényeg, még ha azzal is foglalkoztak az alkotók, hanem maga az akció. Az pedig továbbra is páratlan, sőt most már tényleg tetszőlegesen alakítható és bővíthető.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Merthogy minden korábbinál több fegyver és lehetőség került be a Final 2-be, amit a 3 is visz tovább, méghozzá az űrhajók testreszabásával, festésével, matricázásával, a pályák átnevezésével, a végén választható útvonallal, sőt a DLC-s pályákkal, így összesen több mint 20-at számolva, amik között vannak a korábbi változatokból átemelt darabok. Illetve, ha már PS5, akkor van indulási szekvencia, amit immáron VR-ban is átélhetünk a PS VR2 segítségével, és persze nem ez adja el a játékot, pláne, hogy itt mindössze a kilövés a lényeg, de na, azért csak hozzátesz az élményhez, ami egyébként is fantasztikus.

Feltámadás

Ha nem is tökéletes (pláne, hogy egy-egy esetben PC-s gombkiosztást jelez a játék), de azt gondolom, hogy az R-Type Final 3 Evolved egy nagyszerű visszatérése és felélesztése a szériának, amely a pajzsgömbről és a különféle biomechanikus szörnyetegekről híresült el. A látvány az Unreal 5-nek hála kimondottan mutatós, a nehézség jól skálázható, bár azt érezni, hogy a Final-sornál kicsit elgurult a gyógyszer, a 2D-3D vizuális hatásai miatt pedig mindenkinek alaposan fel kell kötnie a gatyáját.  Ezzel együtt ez a legteljesebb és legjobb verzió, ami megéri az árát, pláne, ha valaki rajongója a sorozatnak vagy a zsánernek. És bizony az R-Type ennek a műfajnak az egyik nagy öregje és klasszikusa, amely képes még 2023-ban is kihozni az emberből nemcsak az állatot (rage quit), de a vérbeli pilótát is.