Ó, a jó öreg Harry Potter! Még általános iskolás voltam, amikor akadt egyetlen (!) srác az osztályban, aki kívülről fújta az akkortájt már megjelent, első könyvek szereplőit, a mágiákat és varázsigéket, én pedig a 2001-es mozifilmig azt sem tudtam, mi fán terem a Potter-univerzum. Végül nem is az első filmnél húzott be, hanem valahol az azkabani fogoly környékén, mikor erőteljesen tónust váltott a franchise, és sokkal sötétebb, sokkal darkosabb lett a hangvétele – innentől lettem Potter-rajongó. Gyakran gondolkodtam el azon, hogy Albus Dumbledore szerepében milyen lehet magát a Roxfortot irányítani, és bár a híres iskolát kvázi az összes játékadaptációban bejárhattuk, az igazgató szerepét nem vehettük át – egészen idáig. A Spellcaster University azzal hoz új színt a tycoon-játékok műfajába, hogy a jól bejáratott túlélős stílus helyett egy varázsló- és boszorkányképző iskola vezetését bízza ránk – igen, kb. mintha a Roxfortban tevékenykednél! Alapjaiban nem igazán térünk el ennek a stílusnak a gyökereitől (lásd: This War of Mine, Fallout Shelter vagy épp Mr. Prepper), azaz itt is oldalnézetből láthatjuk az iskolát, benne pedig szobákra és tantermekre lebontva a diákok mindennapi életét, de magunk húzhatunk fel például új helységeket, emellett a különféle varázslatok elsajátításának is sokkal nagyobb szerep jut.

Expecto Patronum

A nehézség kiválasztása után el kell neveznünk az egyetemet, majd létre kell hoznunk saját címerünket. Ezután azt is megválaszthatjuk, hogy hol kapjon helyet az épület. Van erdős, tó melletti vagy épp falusi térség is, mind-mind egyedi előnyökkel és hátrányokkal. A tónál a diákok például lassabban jutnak el az iskolába, azonban a tó misztikus rémséget rejteget, amely előnyünkre válhat, ha sikerül megidézni. A faluban az új diákok gazdagabbak és több az építési lehetőség a bőséges nyersanyagkészlet miatt, viszont a boszorkányságot üldözők is előbb jelenhetnek meg, akik egy fekete bakkecskében is a sátánt látják.

Miután továbblépünk, láthatjuk a beépíthető területet, és az eleinte csak nagyon romos, alig 1-2 szobával bíró ódon iskolát, amit fel kell fejlesztenünk. A játékban központi szerepet kapnak a különféle varázskártyák, amik random bónuszokat adnak (többek között új termeket, vagy díszítő tárgyakat is), és szerencsére ezekből is kapunk, mindjárt a legelején – nehézségi szinttől függően – néhányat, úgyhogy szépen el is kezdhetjük az építkezést. Tehetünk le ebédlőt, hálót, társalgót, később pedig egyéb jópofa szobákkal bővíthetjük az épületet (például egy olyannal, amelyben portál nyílik egy másik, ismeretlen világra). Természetesen kell egy tanári is, ahová mi szabhatjuk meg, hogy mely tantárgyhoz kit veszünk fel. Érdemes a legjobb statokkal rendelkező pedagógusokat munkába állítani, hiszen velük könnyebben válhatunk a környék legnagyobb mágusává.

Vingardium Leviosa

Jópofa, hogy mi dönthetjük el azt is, hogy mely technikák megengedettek és melyek tiltottak az intézményben. Például engedélyezhetjük a fekete és a fehér mágiát egyaránt, de betilthatjuk, mondjuk, az alkímia gyakorlását. A Teszlek Süveg szerepét is átvehetjük, hiszen a megfelelő diákokat is nekünk kell megválogatni. Mindegyikőjüknek egyedi statisztikája van, az egyik a démonológiában jártasabb, a másik például a feltámasztásban vagy a különféle potionök kotyvasztásában, de figyelnünk kell arra is, hogy vannak igényeik, illetve specifikus tulajdonságaik. A szobák egy idő után koszossá válnak, a falakra vicces kedvű vandálok graffitiket fújhatnak, ezért mindenképp fel kell vennünk néhány gondnokot is. A probléma ezzel csupán az, hogy néha ezen alkalmazottak mesterséges intelligenciája olyan, mintha valami felejtő bűbáj hatása alatt állnának, mert nem egyszerelőfordult velem, hogy az adott suliban a gondnok lazán figyelmen kívül hagyta a telefirkált falakat.

Minden térkép speciális feladattal rendelkezik, és néha a helyi orkokkal vagy csontvázakkal is meggyűlhet a bajunk (bár a harc szörnyen fapados), de a Spellcaster University legnagyobb negatívuma mégis inkább az, hogy alig-alig engedi, hogy menedzseljük az iskolát. Választhatunk tanárokat, diákokat, tantermeket, szerezhetünk kártyákat, felhúzhatunk emeleteket, ahová még több szobát pakolhatunk (ezeket mondjuk, valamiért átrendezni már nem engedi a játék), de az interakció nagyjából ki is merül ennyiben. Telnek az évek, termelődik a mana, amiből újabb kártyák potyognak ki, majd a főküldetés legyűrésével véget is ér az adott térkép. Ezzel valahogy pont a tycoon-érzés veszik oda, legalábbis azoknak mindenképp, akik szeretik az adott „bázisukat” napokig, hetekig tápolni és bővítgetni.

Avada Kedavra

Ettől függetlenül a Spellcaster University egy aranyos, nyugis menedzselős játék lett, amely a varázslós téma behozásával biztosan több embert is meg tud majd nyerni. Rengetegen már az Early Access státuszban is imádták, de rajongótábora vélhetően még nagyobbra fog hízni. A grafika szerintem egész korrekt (bár a karaktereken remélhetőleg még dolgoznak, főleg az animációkon), az irányítás is rendben van, és ideig-óráig tényleg képes lekötni az embert a saját Roxfort megépítésének lehetősége.