Winkeltje: The Little Shop

Winkeltje: The Little Shop teszt – Zöldséges legyek, vagy vasat kalapáló kovács?

Ha mindig is arra vágytál, hogy egy középkori körítésű játékban ne az ellenfeleket kelljen kardélre hánynod, csupán egy szerény boltosként próbálnál szerencsét, akkor itt érdemes próbálkozni.

Egy kisbolt beindítása és üzemeltetése manapság már elég macerás feladat, évszázadokkal ezelőtt ugyanakkor – a játék „története” szerint legalábbis – ez kimondottan könnyen ment. Miután kiválasztottuk az 5 (+1 kreatív mód) nehézségi szint egyikét, és átverekedtük magunkat a meglehetősen puritán karakterszerkesztőn, megkapjuk a program szinopszisát, miszerint a Coopman-család legifjabb tagjaként megörököltünk egy kis darabka földet – sajnos az ezzel járó adóssággal együtt. Célunk tehát, hogy egy üzlet felvirágoztatásával megszabaduljunk a vállunkat nyomó tehertől, egyúttal visszaállítsuk a család megtépázott hírnevét – ehhez pedig nem árt eladni pár dolgot.

Mesterségem címere: örökös

Maga a játékmenet két részre bontható: esténként végezzük a dekorálást, az árubeszerzést, a portéka kihelyezését satöbbi. Bútorokból, dekorációkból rengetegfélét kínál a játék, vannak kizárólag az esztétikai értéket növelő tárgyak, és vannak a kapacitásunkat maximalizáló tárolók, szekrények is, meg persze a standok, asztalok, polcok, melyekre kihelyezzük az eladásra szánt árut. Boltunk megjelenésére kiemelt figyelmet kell fordítani, minél csinosabb ugyanis az üzlet, annál több lesz a vásárló. Termékből eleinte nincs túl sok, cserébe változatos a paletta, az almától kezdve a ruházaton át a szegig bármit áruba bocsáthatunk, és a választék minden egyes szintlépéssel csak szélesebb lesz. Jobban tesszük hát, ha pár nap elteltével eldöntjük, hogy milyen irányban szeretnénk specializálódni.

És akkor térjünk is át a nappali műszakra, melyben a kreativitást gyorsaságra és villámgyors reflexekre kell cserélni. Ugyanis míg az estéket akár a végtelenségig is nyújthatjuk, addig a nappalok bizony időhöz vannak kötve, ezen intervallum alatt pedig muszáj profitot termelni, hisz a bővítés mellett a nyomunkban lihegő adósságot is törleszteni kell. Az elköteleződés épp ezért is létfontosságú, hisz mihelyst elkezdünk egy bizonyos terméktípusra specializálódni, a kezdeti hajtépés és kapkodás pillanatok alatt elszáll, helyét pedig az elégedett vásárlók látványa, és az ezüst csilingelése veszi át. Ez papíron jól hangzik, ugyanakkor eléggé kétélű kard, hisz a megfelelő stratégia kitapasztalása után a kezdeti lelkesedést gyorsan követheti a monotonitás, ezen pedig a különféle események sem segítenek. Márpedig esemény lesz néhány, kezdve a legnyilvánvalóbbal, az évszakok jelenlétével, melyekből mind a négy képviselteti magát, és a vizualitáson túl játékmenetbeli változásokat is hoznak. Emellett vannak random eventek is (pl. királylátogatás, háború), melyek szintén fel tudják kavarni az állóvizet – épp csak nem eléggé, mert egyes termékek árváltozásán túl nem sok újdonságot visznek a játékmenetbe.

Jó ebédhez szól a nóta

De bár ne tenné! Zenei palettáját tekintve a Winkeltje finoman szólva sem túl változatos, az a kevés pedig, ami van, nos… nem igazán hallgattatja magát. Nélküle viszont a játék audio része meglehetősen vérszegény, este maximum a tücskök ciripelését halljuk, nappal pedig – szinkron híján – némi elégedett, vagy épp elégedetlen hümmögést a vásárlók részéről. Vizuális téren is eléggé közepes a projekt: nem kifejezetten csúnya, a színek szépek, és megvan a maga bája ennek a kissé elnagyolt megjelenítésnek. Összességében viszont kissé ingerszegény a látvány, szinte semmi nincs leanimálva, és néhány plusz elem (mint mondjuk, az állatok) is elfért volna. Láttunk már szebb Unity-vel készült játékot indie berkekben is, én amondó vagyok, hogy egy Shakes & Fidget jellegű art-style jobban állt volna a programnak.

Eléggé ambivalens érzéseim vannak cikkünk alanyával kapcsolatban. Az szinte biztos, hogy a műfaj szerelmeseinek kellemes pillanatokat fog okozni a Winkeltje, a kérdés csak az, hogy meddig. A hardcore tycoon-rajongóknak hosszútávon sanszos, hogy nem lesz elég komplex, a casual réteget pedig csak ideig-óráig köti majd le, hisz az első 1-2 órában szinte minden puskaporát ellövi. A kifejezetten baráti árcédula ugyanakkor mindenképp erős fegyvertény, ha tehát a bevezetőben lévő állítás továbbra is igaz rád, akkor bakot semmiképp sem lőhetsz a vétellel – maximum az elvárásokat kell kicsit lejjebb tekerni.