Hogy az elején kezdjem ezt a vásárlási témát, leszögezném, hogy én még nem rendeltem külföldről semmilyen terméket és nem ez ellen a tevékenység ellen akarok kampányolni, hanem csak hasznos tanácsokat szeretnék adni. Sajnos a hét folyamán is olvasható volt egy hír a PGO-n egy hacker-ről, aki bankkártya adatokkal machinált és okozott sok embernek igen kellemetlen kellemetlenséget. Szóval én még nem tartom biztonságosnak ezt a vásárlási módszert.
A csomagküldési problémákról nem tudok. Azaz, hogy külföldről mennyivel rizikósabb és postaköltség mennyire befolyásolja a befektetni kívánt összeg felső határát. Ellenben az országban a futárszolgálatokról csak jót mondhatok (a magyar posta említésre sem méltó). Gazdaságos, gyors és biztonságos.
Mint már szóba került, előfordulhatnak kompatibilitási vagy formátum különbségi problémák. Ez esetben sajnos plusz idő és pénz befektetése révén orvosolhatjuk szerencsétlenségünket, melynek egyenes következménye, hogy csak később élvezhetjük a kemény munka árán megszerzett pénzünkért vásárolt terméket.
Ha nem hardvert, hanem szoftvert vásárolunk, sajnos beleszaladhatunk régiókódos balesetbe. De nem ritka, hogy számunkra érthetetlen karaktersorozatokat kapunk hibaüzenetként egy nyugati vagy keleti országból vásárolt hardver vagy szoftvernél, melyet egy európai társával akarunk működésre bírni. Sajnos ilyenkor még Uri Geller sem segíthet kézrátétellel és a bűvös „múúkodj” szó ráolvasásával sem. Volt ilyen vásárlóm, aki visszahozott egy Wii-s Table Tennis-t, mert a Japánban vásárolt gépe nem vitte.
De ha valaki esetleg mégis a magyarországi vásárlás mellett dönt akkor nem árt ha egy-két szempontot mérlegel ezzel kapcsolatosan is. Leglényegesebb, hogy célszerű a márkaboltokban vagy a kisebb szakboltokban vásárolni az óriási műszaki áruházakkal szemben. Természetesen akadnak kivételek. Ha valami nagy akciója van a számos áruház egyikének, akkor azt célszerű kihasználni (manapság a kiszerelés terén megy a verseny, azaz ki tud több játékot hozzátenni az átlagos árhoz egy adott konzol esetében). De miért óvlak titeket a nagy áruházaktól? Hát lássuk.
Kiszolgálás. Az eladók nem rendelkeznek minden esetben a kellő informáltsággal. Gondolok itt arra például, hogy: „A PC-s Ducati World Championship-ben benne van e Talmácsi?” Találkoztam ilyen kérdéssel.
Ha problémád van a vásárolt termékkel, mondjuk egy géppel, akkor azt még garanciálisan intézik, de mi van akkor ha egy szoftverrel? Sajnos az áruházak egy vállrándítás társaságában elküldenek melegebb éghajlatra. De egy szakboltban azonnal cserélik a World of Warcraft Battlechest-edet, ha véletlenül két ugyanolyan kód van benne. Azt már nem is mondom, hogy még az is megoldható, hogy egy olyan játékot kicserélnek, ami vagy nem fut a vevő gépén valamilyen hardver probléma miatt, vagy csak egyszerűen nem tetszik a vásárlónak (az eladón múlik, de nem szeretik ezt az indokot). Egy másik esetben egy srác vett egy Guild Wars-t az El*ct*oWo*ld-ben és nem működöd az ingyenes kódja. Erre behozta hozzánk, hogy nem tudunk e segíteni mert, hogy ott elküldték a búsba. Mi meg csak egyszerűen megadtuk a forgalmazó számát, akik még aznap orvosolták a problémáját. Ezt követően mondanom sem kell, hogy csak nálunk vásárolt.
Még valami a külföldi rendeléssel kapcsolatban. Problémás lehet a garanciális ügyintézés, mivel nálunk 3 napon belül cserélik a hibás terméket (Külföldi rendelés esetén, hogy történik? Nem tudja valaki?). Na most azt ugye nem kell ecsetelnem, hogy elég sok hibajelenséggel lehet találkozni. Például a PSP-k esetén jól meg kell nézni, hogy nem pixel hibás e a készülék.
Röviden talán ennyi lenne. Ez a véleményem és a tapasztalataim vásárlás ügyben. De senkit nem akarok eltántorítani a külföldi vásárlástól, csak próbálom figyelmeztetni e lehetséges problémákra. Azt leszögezném, hogy nem lettem konzol búza, csak most annyira tetszik ez a kis szerkezet (a PSP-re gondolok), hogy próbálok foglalkozni vele egy kicsit bővebben. De természetesen nem hanyagolom a PC-s videoteszteket sem, hamarosan kaptok azokból is egy újabb adagot. Remélem tudtam segíteni.