Szorít az idő, közeleg a következő kiegészítő (Sentinel's Fate, február vége tudtommal), addig még szeretném meglépni a 80-at, hogy a szintemeléssel majd a többiekkel együtt tudjak haladni. Az előző kieg, a The Shadow Odyssee nem hozott szintemelést, az nincs is meg nekem, de most már nem is igen fogom megvenni: remélhetőleg a SOE tartja a jó szokását, és a következő kiegészítőben is megkapjuk az addigi összes kiegészítőt, így - ami engem érint - a TSO-t is.

Jelenleg a Rise of Kunark utolsó, nagy felszíni zónáját járom, egyelőre még a bevezető terület küldetéseit. Tegnap lassabban haladtam, mint korábban, mivel az új zóna első felén először nagyjából körbegyalogoltam - már csak azért is, mert küldetés szólt a főbb helyszínek felfedezésére, meg amúgy sem árt körbenézni, hol kínálnak esetleg olyan küldetést, ami a zóna másik felébe szól. A térkép szerint az egész terület még kb fele van hátra, amit egy magas hegylánc választ el az eddigiektől.

Jarsath Wastes, a Rise of Kunark jó szokásához híven ismét egy óriási méretű zóna. Az előző területen (Kunzark Jungle) napokat tudtam úgy eltölteni, hogy nem kellett töltőképernyőt néznem. Nekem nagyon tetszik ez a fejlesztői döntés, hogy a zónák méretét alaposan megnövelték, így a világ sokkal inkább összefüggőnek tűnik. Érdekesség, hogy egy-egy kunarki zóna úgy 3-4 korábbi, Everquestes zóna összefogásának felel meg. Nem semmi.



Hálistennek a méret mellett a design-ra is egyre jobban odafigyelnek. Sokkal kevésbé érződik összecsapott, lélektelen területnek, mint pl a 10-20. szint egyik területe, Antonica volt. Ilyen téren évről évre, kiegészítőről kiegészítőre fejlődtek a SOE-nél, és ennek én csak örülni tudok. Külön öröm, hogy úgy tűnik, visszamenőlegesen is átdolgoznak zónákat: Lavastorm pl épp nemrég (értsd: pár hónapja) kapott egy masszív feljavítást, most állítólag Thundering Steppes van folyamatban. Hurrá érte, nem hanyagolják el a játékot!

Ha már a design-nál, meg a látványnál tartunk: szerintem a jóideje készülő technológiai frissítés már meg fogja várni a Sentinel's Fate megjelenését, hogy ezzel is tudják reklámozni... Eredetileg még 2009. végére ígérték, majd halasztgatták, most meg már nem hiszem, hogy aktiválják 1,5 hónappal a kieg előtt. Maga a technológiai frissítés amúgy a Shader 1.0-ás rendszerről a Shader 3.0-ra való áttérést jelenti, amivel a felületek, fények lesznek elméletileg valamivel szebbek, élethűbbek - ennél azonban szerintem sokkal fontosabb, hogy a gépigény lesz alacsonyabb, köszönhetően annak, hogy végre a videókártyára terhelik ezeknek a számítását, így a rendkívül processzorigényes program talán már reálisabb gépigényt fog kapni. A magam részéről alig várom.



Nade visszakanyarodva Kunarkhoz. Fura volt számomra a kieg új zónáiban (70. szint fölött összesen 4 van, ami szám szerint nem tűnik soknak, nade itt jön be a már említett óriási méret), hogy bevezették a különféle frakcióknak való "nyalizást", a Faction gyűjtését. Miről is szól ez? A négy zónából háromban a városok, kisebb települések alapból mind ellenségesek irántunk (hülye gyík-népség, bah), ezen 1-1 küldetés megoldásával tudunk javítani. De ha ez megvan, és nem akarnak már azonnal megölni minket, még akkor is dolgozni kell azért, hogy például a bankjukat, kereskedőiket, páncéljavítóikat használhassuk, ha meg teljesen benyaljuk magunkat hozzájuk, akkor drága pénzen legendás cuccokat és recepteket vehetünk. Ez a rendszer nem rossz dolog, pláne, hogy úgy van megoldva, ha megcsináljuk a fő küldetéseiket (nagyjából mindet), akkor már kb ott is vagyunk, hogy tudunk tőlük vásárolni. Csak éppen szokatlan, hogy ilyen az eddigi zónákban még nem nagyon volt. Jó, persze, részben volt, hisz eddig is voltak olyan (városi) frakciók, akiknek ismételhető küldetéseket oldhattunk meg, ezzel elismerést és státuszpontot szerezve, majd magasabb elismerést elérve főleg kozmetikai cuccokat is vehettünk. De azért nem ennyire durván, és nem ennyire kötelezően, mint itt - ha gondoltuk, hagyhattuk a "writ"-eket (a fent említett ismételhető küldetéseket), máshol is fejlődhettünk. Persze nem is voltak agresszívak azok a csoportok, mint Kunarkon.

Külön poén még, hogy az egyik zónában kifejezetten egymás ellen dolgozott a két frakció, így vagy választottál, melyik oldallal akarsz nagyon jóban lenni a másik rovására, vagy csak azokat a küldetéseket oldottad meg, amik nem ártottak a másik félnek, viszont így valószínűleg lemaradtál a zsíros jutalmakról. Mondjuk hasonlóval is találkozhattunk már: még az első kiegészítőben, a Desert of Flames-ben sok-sok évvel ezelőtt (asszem 2005 eleje tán?) három oldal közül választhattunk Maj'Dul sivatagi városában. Ott ha jól emlékszem, alapból semlegesek voltak a tagok, viszont valamelyik oldalt választani kellett, ha fejlődni akartál, ami a másik kettő rosszallását vonta maga után (bent a városban is!). (Ismerős? Burning Crusade? Na ennyit arról, hogy ki honnan is "lop"...)



Ismét Kunarkhoz visszakanyarodva: egy dolog nem tetszik igazán: a jutalmak. Ahogy nézem, ilyen 72-73. szinten hordható Legendary cuccokat lehet venni (legalábbis az előző zónában), ami azért gáz, mert mire megoldottad a küldetéseket, amik a megbecsüléshez kellettek, addigra jó eséllyel a küldetések végén már eleve kaptál egy halom Legendary cuccot, amiknél a boltiak nem tűnnek jobbnak - annyival biztos nem, amennyit kérnek még értük. Két dolog közül kellett volna választani: vagy maximum szintű tárgyakat adni kereskedőknek, hogy 80-as szintre érve majd be lehessen vásárolni, vagy a küldetések után nem kellett volna "szórni" a Legendary cuccokat. Esetleg még azt is el tudtam volna képzelni, hogy accounthoz kötött, Heirloom cuccokat kínáljanak, hogy ha a mainemmel feljutottam odáig, hogy tudjak ilyeneket venni, akkor az esetleges altomnak át tudjam adni őket. Vagy, még egy variáció lehetne, ha csak kozmetikai cuccokat kínálnának, amivel jelezni tudnánk, hogy "Igen! Mi kinyaltuk annyira a gyíkok s.ggét, hogy ilyen páncélt adjanak nekünk!".

Nade ezt leszámítva a Rise of Kunark nem véletlenül lett a legtöbbre értékelt kiegészítő eddig: hatalmas területek, tengernyi küldetés, új hátas, faj, 1-20-as kezdő terület (plusz város), szebb design, és persze sok-sok órányi foglalatosság. A maradék három szintet pedig remélem meg tudom minél hamarabb lépni, hogy utána esetleg még a régi területek bejárása, egy kis achievement-gyűjtögetés is beférjen.