Dead Space
Az Eletronic Arts manapság inkább folytatásokból él, ugyanis ha 1 erecept 1x bejött, akkor ellehet adni azt újra akár remek, akár silány minőségben, mert a rajongók mindig is vevők voltak és elsznek is kedvenc hősük legújjabb kalandjaira. Azonban néha belevág egy új frencsájzba, és ennek az eredménye a Dead Space nevű sci-fi túlélő-horror , akinek személyében egyben a tavalyi év egyik legjobbját is köszönthetjük.
Hogy miért is mondok ilyen dicsérő jelzőt erről a semmiből érkezett, ismeretlen programra? Mert egyszerűen zseniális az egész. A hangulata, a grafikája, a játék menete mind-mind példa értékűek a műfajban. A hangulata egyszerűen frenetikus, annyira ügyesen van megteremtve az a nyomasztó, elkeseredett feeling, hogy az valami félelmetes. Ehhez hozzátesz az, hogy mindig egyedül akciózunk, és nem sűrűn találkozunk hozzánk hasonló humanoidokkal. HA mégis össze futunk valakivel, az általában elég hamar elhalálozik, és bizony sajnáljuk őket, mert csak ágyú töltelékek abban a remekül megírt és összerakott összeesküvésbe, amibe csöppenünk, akaratlanul is.
A játék remekül indítja, és teremti az atmoszférát. Már az érkezésünk a USG-Ishimura-ra sem zajlik zökkenő mentesen, majdnem már akkor otthagyjuk a fogunkat. De az égiek azt akarják, hogy vegyünk részt ebben a kalandban, amit nem felejtünk el sose, ha egyáltalán túl éljük. Isaac Clarke személyében lépünk a hajóra, aki egy hajó mérnök, és abból a célból érkezett 4 tagú kíséretével, hogy életet leheljen ebbe a döglődő, de méreteit tekintve gigantikus bányász hajóba. Már az elejlén zárt ajtókba ütközünk, de ezeket hamar kinyitjuk. Belépünk egy teremben, és ott egy irányító szoba. Bekel mennünk, hogy felkapcsoljuk az akadozó fényeket. De amint belépünk, be is zárul az ajtó. Jó, betudjuk ezt egy meghibásodásra, de nembaj, irányító panelnél vagyunk. De miközben pötyögünk a panelnél, egy árny vágódik be társaink közé és rendez vérfürdőt. Halál sikolyok társaságában vér fröccsen az ablakra, és mentjük a bőrünket. Menekülünk, mert tudjuk, társainknak már vége. Egy bezáródó lift ajtó ment meg végül a szörnyeteg karmaitól, amit legszívesebben minimum 2 km-ről csodálnánk. A nyitó jelenetek, és a felvezetés nagyszerűen felvázolja előttünk, hogy ez bizony nem egy gyermek mese, ahol mindenki kedves és szereti egymást
Ellenfeleinket nekromorfoknak hívjuk a játék során, akikről szépen lassan lehull a lepel, hogy miért is jelentek meg, és egyáltalán emberek e? Sajnos emberek, és sajnos mi szabadítottunk rá saját magunkra. Az egészet egy Marker (magyarfordításban jelölőoszlop) nevű képződmény hajóra hozatala váltotta ki. Ugyan senki sem érti, hogy miért is történik mindez. A játék folyamán velük fogunk megküzdeni, és 1 emberként nem lesz sétagalopp. Ellenfeleink a legkülönfélébb formákat ölthetik, az alap elleség egy ember forma csoszogós undormány, de később még fogunk találkozni kis picike gyremek forma szörny szülöttel, aminek 3 kiálló csápja van, és bizony nem rest belénk marni velük. Lesz itt még aztán nagy páncélos szörny, akit csak a hátán bírunk sebezni, és lesz egy fura csáp, ami néha elkap, és elkezd rángatni, de lerázni csak úgy tudjuk, hogy lőjük a sárga duzzanatát. Ellenfeleinkkel szemben a leghatékonyabb taktika a csonkolás, kilősz 2-3at és már padlóra is küldtük a rosszarcúakat. Ha túl közel merészkednének, akkor is még van lehetőség jól orrba vágni őket a fegyverünkel, majd ha a padlóra kerültek, még jól meg is taposhatjuk őket a 20 kilós bakancsukkal.
Eszköz tárunkat gazdagítja még 2 fontos eszköz: a stázis modul, és a kinézis modul. Az előbbi ellenfelek és egyéb mechanikus eszközök lassítására alkalmas, néha tovább jutásunk kulcsa ez. A kinézis pedig egy gravitációs fegyvernek felel meg, a legtöbb tárgyat felkapva ellenfeleinkhez vághatjuk, vagy egyéb szükséges helyre illeszthetjük vele. Mind a 2 nagyon ötletes és hasznos, szorult helyzetekben nagyon jó segítő társak tudnak lenni. Amúgy a HUD elltünt a játékból, ugyanis az életerőnk hősönk hátán látható és a stázis modulunk energia-tartaléka is itt ellenőrizhető. A lőszer mutató egy hologram közli velünkl. Egy másik hatalmas ötlet a fejlesztők részéről a hologramok zseniális használata. Nagyon hangulatos és eredeti ötlet.
Nagyon sok jót írtam eddig, és lássuk mindezt pontokban:
Grafika: 10/10 (erről nem írtam, de ez is egyszerűen fantasztikusan szép)
Zene-hangok: 10/10 (a szinkronok frenetikusak, és a zenék nagyon ottvannak a terepen, a hanghatások pedig díjjat érdemelnének)
Játékélmény: 10/10 (nagyon jó ötletekkel van feldobva, nagyszerű ez is)
Egy nagyon profi játék került ki az EA műhelyéből, és egyszerűen zseniális, 99%. Majdnem hibátlan. Nyilván nem is véletlen, hogy csak úgy röpködtek a 95%os értékelések, és szerintem megérdemeltem. Várom a folytatást