Az e havi PC Guru Mod-rovat a kooperatív multiplayer modokra koncentrál. Sajnos a választék nem túl nagy ezekből, hiszen sokkal nehezebb egy bonyolult kooperatív pályát elkészíteni, (főleg ha egy single playerre összpontosító, történetorientált játékból kell mindezt összehozni) mint mondjuk egy mezei deathmatch-térképet. Olyan helyzetben pedig különösen kemény dió a feladat, ha a játéknak nem is létezik multiplayer módja, hiszen, mivel a legtöbb játék zárt forráskódú, nem lehet csak úgy kiegészíteni a többjátékos lehetőségekhez szükséges kóddal, hanem gyakorlatilag rá kell „hackelni” az új komponenseket. És ez gyakran kudarcba fullad, a modból pedig vaporware lesz, azaz olyan termék, amit nagy csinnadrattával jelentenek be, de szépen minden elcsöndesedik körülötte, s végül nem lesz belőle semmi. Az alábbi példák viszont átestek a tűzkeresztségen, letölthető, működő modok. Lássuk, mivel játsszunk együtt!

GTA San Andreas

Az utólag ráhackelt multiplayer modra kiváló példa a Multi Theft Auto (MTA), ami emlékeim szerint még a GTA: Vice Cityre telepedve kezdte a pályafutását, és nagyon sok programhibával küzdött, illetve röhejesen egyszerűen lehetett benne csalni, úgyhogy az eredetileg kompetitív MTA-ban egy idő után már senkit sem lehetett lelőni, mert mindenki sebezhetetlenné tette magát. Régi szép idők!

Az MTA projekt még mindig életben van, de már a GTA: San Andreast használja alapjátékként, és persze sokat fejlődött az évek során -- igaz, soha nem lesz olyan, mint egy natív multiplayer mód. Bár nincs benne kifejezetten kooperatív játékmód, mivel viszont teljes szabadságot ad a játékosok kezébe, gyakran összeállnak bandák, akikkel szemben nyilván szintén bandázással lehet a leghatékonyabban fellépni.

Telepítése nem nagy dolog, szokásos „next, next, finish”-módszerrel megy, annyi csavar viszont van benne, hogy meg kell adni az eredeti játék telepítési mappáját. Ezután csinál magának parancsikont a Start menüben, szóval egy szimpatikus szerver kiválasztása után indulhat is a játék.

Return to Castle Wolfenstein

A Return to Castle Wolfensteint kooperatív lehetőségekkel felvérzető RTCWCOOP modnál nem volt olyan nehéz dolguk a készítőknek, hiszen a játék által használt Quake 3 motorból nem hiányzik a multiplayer képesség. Itt már a klasszikus, 2001-es single player kampányt lehet végigjátszani több játékossal. Pozitívum, hogy a készítők gondoltak minden platformra, így Windowson kívül Macre és Linuxra is elérhető a mod. A telepítés úgy történik, hogy a megfelelő platformra letöltött fájlokat kicsomagoljuk az RCTW főmappájába, indítás után pedig a szokásos multiplayer opciókkal létrehozunk egy szervert, vagy csatlakozunk egy már meglévőhöz. Jó náciirtást!

Doom 3

Az OpenCoop nevű mod kicsit rejtélyesebb, nem nagyon lehet a névből megtudni hogy, ezt bizony a Doom 3-hoz készítették. A moddal maximum 4 játékos tud LAN-on vagy interneten keresztül játszani egymással a Doom 3 kampánymódjának teljes egészében. Sőt, a kiegészítőt is ledarálhatjuk, és mindemellett pár extra co-op pályát is telepít a cucc. A játék nehézsége és az ellenfelek száma a jelenlévő játékosok számától függően skálázódik, így nem válik túl könnyűvé a démonok darálása. Továbbá az OpenCoop hozzáad a Doom 3-hoz egy "Hellwave" nevű játékmódot, amiben deathmatch-pályákon kell a hullámokban érkező, nagy mennyiségű szörnyet átsegíteni a túlvilágon túli túlvilágba.

Egyébként azonos névvel a Quake 4-hez is elkezdték összetákolni ezt a modot, de sajnos befulladt a projekt -- igaz, a Doom 3-hoz készült OpenCoop legutóbbi verziója is alfa állapotban maradt.

A telepítője elég okos, így ha rendesen fel van installálva az alapjáték, meg fogja találni, hova kell kicsomagolnia a fájlokat. Ha nem, akkor ez utóbbit kézzel is meg lehet adni.

Ajánlott kooperatív mod még a Half-Life 2 Synergy, ami a tavaly szeptemberi PC Guru Mod-rovatban már be lett mutatva, és Steamről is telepíthető.

Végezetül pedig egy kérdés: ti melyik single playerre kihegyezett játékban látnátok kooperatív módot a legszívesebben?