A CD Projektet 1994-ben alapította Michał Kiciński és Marcin Iwińsk Varsóban, szóval egy immár 23 éves fejlesztőstúdióról és kiadóról van szó, így talán elsőre meglepő, hogy csak 2007-ben, a The Witcher megjelenésekor hallottunk a stúdióról először. Visszanézve történetüket viszont kiderül, hogy a fejlesztői divíziójuk, a CD Projekt RED 2002-es megalapításáig nem foglalkoztak mással, csak játékok kiadásával és lokalizálásával Lengyelországban.

Aztán jött 2007, és a The Witcherrel egy-kettőre világhírűek lettek, azóta meg már itt a GoG is, amivel aztán végképp feljutottak olyanok mellé, mint a Valve, az EA vagy a Ubisoft. A két alapítóból viszont már csak Marcin Iwińsk erősíti a csapatot, ő a CD Projekt vezérigazgatója. Michał Kiciński öt éve nem aktív tagja a kiadónak, bár még mindig az egyik fő részvényes, a stúdió részvényeinek majdnem 11%-át birtokolja.

A Gazeta.pl-nek adott interjújából az is kiderül, hogy nemcsak maga mögött hagyta a kiadót, és ezzel tulajdonképpen a videojáték ipart is, hanem az általa alapított cég legnagyobb durranásával, a The Witcher 3: Wild Hunttal sem játszott még. Ennek oka lényegében abban keresendő, hogy a játék hatalmas, rengeteg időt tud elrabolni.

„Eljön a pillanat, amikor el kell döntened, mivel töltesz el az életedből tucatnyi órát. Ott, ahol most én vagyok, úgy hiszem, a való világ sokkal érdekesebb, mint a virtuális, még úgy is, hogy az utóbbi szintén érdekes és addiktív tud lenni” – mondta. Ennek ellenére nem számolt le a videojátékokkal, olykor-olykor megnyit egy-egy stratégiai programot az iPadjén, illetve régebben sokat játszott a Counter-Strike-kal és a Blizzard játékaival. Ám mivel ezek általában felborították a napi életét, tudatosan egyre kevesebb időt tölt ezekkel, és inkább a való életben keres magának érdekes elfoglaltságot.

Kiciński emellett elárulta, hogy szerinte a CD Projekt sikeréhez a kalózkodás is hozzájárult. Elmondása szerint maga a kalóztermékek létezése ösztönözte őket arra, hogy elnyerjék a játékosok bizalmát, és segítette őket hozzá olyan módszerekhez, amikkel bebizonyíthatták, hogy sokkal inkább érdemesebb az ő terméküket választani, mint a kalózváltozatot.

Érdemes tudni, hogy a CD Projekt valószínűleg kicsit jobban ismeri a kalózkodást, mint mondjuk az EA vagy a Ubisoft, ugyanis Lengyelországban sokáig nem létezett olyan, hogy szerzői jog, legalábbis nem a videojátékokkal kapcsolatban (bár igazából más médiumokban sem nagyon). A ’80-as évek vége felé a Szovjetunió ideje alatt Kiciński és Iwiński úgy szereztek költőpénzt a főiskolán, hogy nyugati, másolt videojátékokat adtak el a varsói piacon – tulajdonképpen így ismerték meg egymást –, természetesen a jogdíjak vagy terjesztési engedély nélkül.

Aztán széthullott a Szovjetunió, ennek következményeképpen idővel bevezetésre került Lengyelországban a piacalapú gazdaság, és a fiatal páros meglátta a lehetőséget, hogy üzleti vállalkozásukat törvényes alapokra helyezzék, aminek eredménye a CD Projekt lett. Szóval tulajdonképpen kalózokból lettek kiadók – ráadásul a kalózkodás még ezután is problémát jelentett nekik –, így tapasztalatból tudták, mivel állnak szemben. S talán pont ez a tapasztalat az, aminek hála a CD Projekt ma az egyik legmegbecsültebb kiadó a játékosok között.

micha-kiciski.jpg