• A Microsoft megvette a Mojangot
  • A Minecraft is a Microsoft tulajdona lett
  • 2,5 milliárd dollár volt a vételár
  • Az összes alapító kilépett, köztük Notch is

Vannak azok a pletykák, amiket a világon senki se hisz el, és vannak azok, amiket már akkor kész tényként kezel mindenki, mielőtt az érintett felek egyáltalán kinyitnák a szájukat. A múlt héten felröppent minecraftes infó pont az utóbbi kategóriába esett, és ezúttal tényleg azoknak lett igazuk, akik elhitték -- a Microsoft ugyanis tényleg felvásárolta a svéd Mojang AB-t.

Ha esetleg nem mondana semmit a név: a 2009-ben alapított Mojang az a stúdió, melynek zászlaja alatt megjelent a Minecraft, minden idők egyik legsikeresebb játéka, atyja, Markus "Notch" Persson szerelemgyereke. A Minecraft tehető felelőssé a "korai hozzáférés" modelljének feltalálásáért -- de minimum annak a köztudatba hozásáért -- melynek során már akkor megvásárolható a játék, mikor még a fejlesztés csak gyerekcipőben jár, és a későbbi frissítések során áll össze a "végleges" termék, így a játékosok testközelből élhetik át az evolúciót, és esetenként bele is szólhatnak készülő művekbe.

A Minecraft hollywoodi filmeket idéző sikertörténet: már a kiadását követő hetekben elképesztő népszerűségre tett szert, amit a modern kor eszközeinek -- de főleg a YouTube-videóknak --, illetve a 2010 júniusi alpha-frissítésnek köszönhet. Ez volt az, amely lehetővé tette Perssonnak, hogy otthagyja addigi munkáját, és teljes időben a Minecraft fejlesztésével foglalkozhasson. A közösség ezt a pénztárcája kinyitásával hálálta meg: a Minecraft kevesebb mint egy hónappal a bétaváltozat megjelenése után, 2011 januárjában már túl volt az 1 millió eladott példányon (mindezt kiadó nélkül), és onnantól fogva valóságos pénznyomdaként működve, havonta több százezer eurónyi bevételt termelve alkotóit milliomossá téve. A Minecraft jelenleg 54 millió eladott példánynál jár, hordozható készülékeken és konzolon is új rekordokat állítva fel -- az Xbox 360-as változat 12 millió példányban fogyott, a tabletes/mobilos Pocket Edition 24 milliónál jár.

A bevétel zöme mostanság viszont már nem a játékból, hanem a hozzá kötődő merchandise-ból folyik be: a plüssállatok, műanyagfigurák, a pólók és a többi kacat révén folyamatosan áramlik a pénz a Mojang kasszájába, amely ezt egy új, saját fejlesztésű játékba (a kártyás szerepjátékok műfajában mozgó Scrollsba), valamint más független fejlesztők projektjeinek felkarolásába és kiadásába öntötte át.

Maga Persson már évek óta nem foglalkozott a Minecrafttel: a "végleges" változat megjelenését követően átadta annak fejlesztését kollégájának, Carl Mannehnek, ő maga pedig apróbb, nem a Mojang portfólióját erősítő kísérleti projektekbe vágott. A legígéretesebb a 0x10c lett volna, amely egy sandbox sci-fi játéknak készült, perzisztens online világgal, fejlett gazdasági rendszerrel, egy működő és programozható virtuális számítógéppel. Bár maga az alapötlet kifejezetten zseniálisnak tűnt, Notch alkotói válságba került, és kevesebb mint fél év fejlesztés után jegelte a játékot.

Unatkozni persze nem unatkozott, és más játékokról is őszintén megmondta a véleményét. Hihetetlenül kedves, nyitott személyisége, elképesztő jóneveltsége okán minden idők egyik legkedveltebb videojáték-fejlesztője, akit a siker se részegített meg: vagyonának egy jelentős részét kollégái és alapítványok között osztotta szét, előszeretettel támogatott saját zsebből komplett játékokat (az Age of Wonders 3 nélküle soha se jelenhetett volna meg), és képes volt személyes meggyződései alapján üzleti döntéseket hozni. Az Oculus Rift felvásárlását követően felhagyott a Minecraft VR-szemüvegre tervezett változatával (amit csak pár héttel ezelőtt, egy "lenyugodtam" tweetet követően támasztott fel, amire az Oculus technikai részét vezető Carmack barátságos üzenettel reagált), állítólag már visszautasított egy több mint 2 milliárdos felvásárlási ajánlatot, és a Windows 8 megjelenésekor a Microsoftot is komolyan ostorozta, megkérve őket, hogy "fejezzék be a PC tönkretételét".

Aki követte ezen kirohanásait, láthatta, hogy Notch soha sem volt a nagyvállalatok, a zárt rendszerek és a korlátozások híve, és komolyan meg tudott sértődni akkor is, mikor a független fejlesztőket, a videojáték ipar dolgozóit támadták trollok és rosszindulatú személyek. Legutóbb pont júniusban lett elege, Twitteren keresve valakit, aki megvenné a részvényeit, hogy végre ne ő legyen a trollok céltáblája.

Kérése mostanra talált meghallgatásra: a Microsoft ma hivatalosan is felvásárolta a többségi tulajdont, és ezzel a Mojang, na meg a Minecraft tulajdonosává vált. Az adásvétel döbbenetesen sokba kerül a Microsoftnak: 2,5 milliárd dollárt adnak a svédekért, amit forintban inkább le se írunk. Legyen elég annyi, hogy sok pénz. Összehasonlításképp íme néhány felvásárlás a közelmúltból:

  • PopCap (vevő: EA): 1,3 milliárd dollár
  • YouTube (vevő: Google): 1,65 milliárd dollár
  • Instagram (vevő: Facebook): 1 milliárd dollár

Mit kap ezért a Microsoft? Gyakorlatilag mindent: a Minecraft összes jogát (beleértve a PC-s, a PS3-as, a PS4-es, az Xbox 360-as, az Xbox One-os, az androidos, az iOS-es változatot), és a PC-s Scrollst. Az alapítókat viszont nem: Notch, Carl Manneh és Jakob Porser távoznak, és egyelőre nem tudni, mi lesz a többiekkel. Ahogy például a Scrollsszal sem: bár a kártyás szerepjáték baromi ígéretes, de meglehetősen rosszkor jött ki (pont ekkor kezdett mindenki ilyet készíteni, a Hearthstone viszont letarolta a piacot). A rivális platformokon futó Minecraftek egyelőre biztosan nem tűnnek el, és lehet, hogy ez a jövőben se fog változni -- ez a látszólagos összeférhetetlenség nem annyira furcsa, ha például tudjuk, hogy a Microsoftnak az Androidból is komoly bevétele származik bizonyos licencek miatt. Nem marad el jövőre a MineCon sem, vagyis továbbra is tudnak találkozni a játék rajongói hivatalos keretek között is.

Maga Notch is megszóltalt az ügyben: ezúttal sem a pénz motiválta, egész egyszerűen csak elege lett a nyomásból. A Minecraft felhasználói végszerződése kapcsán kirobbant minibotránykor jött rá, hogy már egyáltalán nem ápol olyan szoros kapcsolatot a rajongóival, mint korábban -- szimbólummá vált, egy névvé, akit mindig elővesznek, ha indie játékokról van szó, ő viszont soha sem akart azzá válni. Nem tartja magát befektetőnek, vezérigazgatónak, csak egy "kocka programozónak, aki szereti, ha leírhatja a véleményét a Twitteren". Egyetlen lehetőség volt kitörni a siker börtönéből: az, ha eladja az egész céget, és nem csak névleg távolodik el a Minecrafttől, így a jövőben minden erejét, figyelmét és idejét a saját projektjeinek szentelheti.

Hogy pontosan mit kap a Microsoft ennyi pénzért cserébe, egyáltalán megér-e tulajdonképpen egyetlen játék ennyit, főleg úgy, hogy az már több éves, és túl van a csúcson? A brandet: a Minecraft már évek óta több, mint játék, bekerült a köztudatba, a popkultúra része, az is hallott róla, akinek amúgy köze sincs a videojátékokhoz, ez pedig olyan kincs, amivel ha jól gazdálkodnak, még akár évtizedekig is termelhetik a bevételt, a folytatásokat, az alternatív epizódokat. A Minecraft és Notch már többször is történelmet írt -- ma ismét sikerült nekik.