Kicsit kevésbé gonoszan megközelítve a témát, illetve magát a Computer Tycoont (a jövőben CT), korosztályomnak nagyon kellemes, nosztalgikus élményt nyújthat, hogy kifejleszthetjük az egykor birtokolt vagy éppen csak vágyott hardverelemeket. Vagy akár a most vágyottakat: például egy 128 magos processzort, amit beépített, teljesen néma hűtés tart szobahőmérsékleten, ráadásul mindössze 99 dollárba kerül. Tanulhatna tőlem az Intel!

Athlon Shrugged

Na, de ne szaladjunk ennyire előre! Lelkes, ifjú vállalkozóként indítva a játékot, először 1974-ben kell kiválasztanunk, mely országban kezdünk, ott aztán gyárat építünk, majd összerakunk valami kezdetleges számítógépet, amit megfelelően beárazunk és már számoljuk is a profitot – majd pedig rögtön vissza is forgatjuk a fejlesztésbe és terjeszkedésbe. Az alapokat az oktatórész elég jól meg is mutatja: arra is kitér például, hogy gyártásra a nyomorgó országokat válasszuk, mert ott olcsó a munkaerő. A gyártást ráadásul egy csúszkával szabályozhatjuk, hogy ne veszítsünk pénzt a felesleges termeléssel, ha nincs elég vásárló. Ha jobban belegondolunk, ilyenkor egy mozdulattal rúgjuk ki vagy küldjük fizetés nélküli szabadságra akár egész gyárak teljes munkásállományát, eleinte a cég túléléséért, később csak megszokásból és a profit maximalizálásának érdekében. Talán jobb is, ha nem gondolok bele, milyen ijesztően könnyen csinált belőlem a játék mocskos kizsákmányoló kapitalista gyesznót.

Némi üzleti kegyetlenségre persze szükség lesz, mert a játék (legalábbis eleinte) nem éppen könnyű vagy kézfogós-barátságos. Kezdőknek érdemes Beginnner szinten indulni: a konkurencia ilyenkor megfelelő kezdőtőke híján nem zavar sok vizet. Ha jól sikerült a start, békésen terjeszkedhetünk és fejlődhetünk, ha meg nem annyira jól, akkor megleshetjük, hogy ők hogyan játszanak az árazással, mert szinte minden ezen múlik. Idővel persze nagyjából kitapasztalható, hogy mi a célra vezető stratégia – de a nehezebb szinteken így is érdemes visszavenni a konkurensek számát, mert Hardon már elég keményen tepernek, és a brutálisan megnövekedett kutatási idő miatt nem könnyű lépést tartani velük. Hát még győzelmet aratni, amit amúgy a teljes monopólium elérésével, vagy mindent kifejlesztve, embergép félistenné alakulva érhetünk el. Egyik sem kimondottan rövid távú cél, bár előbbit normál szinten már 12-15 év alatt sikerült elérnem.

Az Early Accessbe és tovább!

Őszintén szólva kissé rákattantam a játékra, így sokat tudnék még írni részletekről, tippekről, vagy sírni olyan „jelentős” hiányosságok miatt, mint a durván alulméretezett merevlemezek, vagy a processzorok kissé lefogott órajele. De az egyensúlyozás folyamatosan zajlik az Early Access megjelenés óta eltelt… khm… két és fél évben.

Rendben, az aprócska hazai fejlesztőcsapat (lényegében egy fő, így teljesen érthető módon) nem kapkodja el a játék befejezését, de az elmúlt két évben rengeteg, esetenként elég komoly változás történt. És még többet terveznek. Amikből szerény és némileg pesszimista véleményen szerint jobb lenne feladni egy párat, mert pl. a dinamikus világ (alapanyag-ellátás, politika stb.) elkészítésére talán a játék végpontjának számító 2034-ig sem kerül sor. Legalábbis megfelelően kiegyensúlyozva. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A CT ráadásul már most is játszható, élvezhető (ha nem is szépsége miatt), szerencsésnek is érzem magam, hogy most, néhány komolyabb kezelőfelület-átalakítás után bukkantam rá, amikor már jobban áttekinthető és irányítható. Így a beígértekből is inkább a kisebb kényelmi funkciókat érzem fontosnak. Jó lenne a valós térkép is, a jobb áttekintési lehetőségek pedig pláne kellenének arról, mennyire jön be a vásárlóknak egy termék és főleg az árazása. Az UI-t amúgy is az egekbe lehet még fejleszteni. De annak is örülnék, ha a szóköz, ami az időt állítja le, nem csukna be egyes ablakokat, az Esc ellenben erre szolgálna, és csak az üres főbb ablakokban hozná fel a kilépés/mentés menüt. Vagy akár akkor sem.

Számla nélkül, féláfával?

Mivel a CT alapvetően bejön, így a kissé spártai külsőségei egyáltalán nem zavarnak (a 3D építkezéseket sem hiányolnám, ha inkább egyből listát kapnék a telephelyeimről…). Még a hiányosságai sem bosszantanak komolyabban. Van hova fejlődnie, fejlesztik is, ezért optimistán tekintek a jövőbe, két világhódító menet között. Mivel a játékban is kulcsfontosságú az árazás, az eredeti 16,79 euró érzésem szerint felette van a hazai lélektani határnak, de akciók során elég gyakran fordul elő 10 euró környékén is, amennyit simán megér már jelen állapotában is.