Sokszor beszélünk már arról, hogy az esportban rengeteg pénz van. Legyen szó online vagy offline ligákról, premier-, major- vagy minor-tornákról, a végén mindig az összdíjazás körül folyik a hírverés. Annak ellenére, hogy a világ nagyobb részén még mindig nem tekintik „rendes sportnak” az esportot, elértünk arra a pontra, ahol már az üzletembereknek is szemet szúr a pénznyeremények mértéke. Évről évre nő a befektetők száma, befolyásuk egyre számottevőbbé válik. Példának okáért a Gillette megtörte a jeget, és idén fejest ugrott az esport-bizniszbe: a hamarosan elrajtoló IEM Katowice LOL bajnokságának szponzorává vált. Ezt megelőzően olyan eseményekhez adta a nevét, mint a Major Leage Baseball vagy a Rugby League Four Nations, illetve olyan egyéni atlétákat szponzorált, mint például Roger Federer, Tiger Woods és Thierry Henry. Ezekhez a nevekhez csatlakozik idén az Intel Extreme Masters, valamint a márka globális nagykövetéi közé emelkedett az alig 24 esztendős Enrique Cedeño Martinez, alias xPeke.

A spanyolországi fiatalember 7 évvel ezelőtt, 2010-ben kezdte meg pályafutását League of Legends játékosként, és azóta karrierje töretlenül halad előre. Így jutott el odáig, hogy az összesített eredmények alapján ő a legjobban kereső spanyol esportoló. Karrierje során 53 tornán vett részt, melyek után 166 127 dollárt és 40 centet (cirka 50 millió forintot) zsebelt be. Kár, hogy ez az igen mutatós teljesítmény a világranglistán nem más, mint egy csinos kis adathalmaz, egy csepp a tengerben. Világviszonylatban nézve ugyan is a Gillette üdvöskéje még csak az első 100 leggazdagabb esportoló listáját sem éri él, sőt még csak meg sem karcolja azt, mindössze kereken a 300. helyen áll. Akkor ez azt jelenti, hogy xPeke rossz játékos lenne? A fentebb már éppen elégszer emlegetett mamutvállalat veszteseket szponzorál? A válasz: nem és nem. Ha csupán a pénznyeremények listáját vesszük figyelembe, akkor mindketten rossz lóra tettek.

Honnan ered a pénzbeli különbség?

Fear, Sumail, Aui_2000, iceiceice, xiao8, Chuan, Dendi, Misery, S4, Puppey. Alig pár név, ami nagyon sokaknak ismerősen csenghet. Mindannyian a világ különböző tájairól érkeztek, más-más országból, azonban a földrajzi távolságokat maguk mögött hagyva akad közük egy összetartó kapocs. Mindannyian ugyanazzal a játékkal értek el sikereket, nevezetesen a Dota 2-vel, és mindannyian rajta vannak a Top 50 legmagasabban díjazott esportoló listáján.

Ha rátekintünk az összegzőlapra, rögvest kirajzolódik a különbség a Dota 2 és minden más kompetitív játék között. Azon profi Dota 2 játékosok, akik komoly sikereket értek el a karrierjük során, sokkal tehetősebbek, mint mondjuk Counter-Strike-ban vagy League of Legendsben hasonlóan eredményes társaik. Mégis miért van ez? Ugyanannyi és egyenlően befolyásos szponzor van minden oldalon, sőt. A korábban említésre került egy LOL játékos, akit a Gillette támogat, valamint a friss major győzelmét ünneplő Astralis nevű CS csapat egyik fő szponzora nem más, mint az Audi. A Dota 2 esetében nem beszélhetünk ilyen cégóriás befektetőkről, maximum a Monster és a Redbull érdemel némi kiemelést, ám ők sem exkluzív szponzorok. Értsd: mindkét vállalat támogat más játékokat is a Dotán kívül. A válasz megtalálásához nem kell mélyre ásnunk és titkos összefüggéseket keresnünk. Elegendő egy pillantást vetnünk a versenyek díjazására. Amíg mondjuk a legnagyobb rivális a League of Legends 1791 torna alatt 37 116 290 dollárt osztott szét nyereményként, addig a Dota 2 esetében csupán 674 verseny díjazása 94 954 023 dollár volt.

 Esport Korea

Ugyanez igaz Koreára. Tény ugyan, hogy ott kultusza van az esportnak, viszont a telítettség miatt, ami a rendszeres tornának tudható be, sok kisebb ligát indítanak az év minden szakaszában játékosok százainak, illetve akár ezreinek is. Az igazán nagy versenyek, melyekhez hasonlóan domináns nyeremény dukál, mind külföldön kerülnek megrendezésre, gondolván itt az IEM-re vagy a BlizzConra.

A kiemelkedő díjazás minden Dotás torna visszatérő eleme. Elég csak a szemünk sarkából meglesnünk a nyereményeket és összehasonlítanunk azokat más esportokkal; a különbség azonnal szembetűnik. Amíg az IEM arra veri a mellét, hogy az idei katowicei kiadása 650 000 dolláros összedíjazással indul, addig az alig 2 hónappal később elrajtoló Kiev Major nyereményalapja 3 millió dollár. Arról se feledkezzünk el, hogy Katowicében nem csupán egyetlen versenyszám lesz, ahol a játékosok összemérik tudásukat, hanem kapásból mindjárt 3 nagyszínpadi és az ég tudja hány kisszínpadi verseny lesz megtekinthető, míg Kijevben csakis a Dota 2 várja a látogatókat. Az első 10 legmagasabb pénznyereménnyel bíró esport verseny listáján 10-ből 9 torna Dota 2 verseny volt. Az egyetlen kivétel a 2016-os League of Legends World Championship a maga 5 milliós nyereményével.

Aegis of Champions

És miért ilyen magasak a pénznyeremények? Nos, ez már egy összetettebb kérdés. A lényeg az, hogy ez egyfajta tradícióvá vált a Valve-nél. 2011-ben ők indították az első milliós összedíjazású tornát, melynek nyereményalapja 1,6 millió dollár volt. Ezt követően az összegek folyamatosan emelkedtek az évenként megrendezésre kerülő The Internationalen. Ma pedig a nyereményalapot nem a játékot fejlesztő és a versenyt szervező Valve szolgáltatja, hanem a közösség dobja össze. (Azt, hogy ezt pontosan miként teszik, azt a szerencsejátékokkal foglalkozó cikkünkben tüzetesebben elemeztük.) Ennek a globális méretű összefogásnak az eredménye a több mit 20 milliós TI6 pénzjutalom, a 18 milliós TI5 jutalom és még sorolhatnánk. Ezek után a Valve nem adta alább és úgy döntött, hogy minden Dota majorhöz fixen biztosít 3 millát, szemben a rivális CS:GO 1 milliós majorjeivel. Fair, nem fair, az mindegy. A lényeg, hogy minden TI nyertes az Aegis of Champions pajzsán felül olyan nyereményt kap a kezébe, amit sok „igazi sportoló” megirigyelhet. A tavalyi TI nyertes Wings Gaming csapatának 5 embere 9 139 002 dolláron osztozott vagyis fejenként 1 827 800 dollár és 4 cent ütötte a markukat csak azzal, hogy megnyertek egy versenyt. Ennyi azonban még ahhoz sem elegendő, hogy dobogósok legyenek.

Térjünk a tárgyra

A Wings Gaming jelenlegi felállása 2015-ös év vége óta létezik. Ez idő alatt kevés versenyen szerepeltek, változó eredménnyel. A csapat legöregebb bútordarabja, iceice éppen csak megüti az 5. helyhez szükséges összeget a maga (summázott) 1 981 327 dolláros nyereményével. Őt követik csapattársai: bLink, y`, Faith_bian és Shadow és 10. helyen áll az egykori TI nyertes Aui_2000. Az első 4 helyen Aui egykori csapattársai és egyben a TI5 nyertesei állnak: UNiVeRsE, PPD, Sumail és Fear, az Evil Geniuses egykori és/vagy jelenlegi tagjai.

Saahil Arora, alias UNiVeRsE, jelenleg az elsőszámú legjobban kereső esportoló. A 27 éves amerikai férfi 2011-ben kezdte a pályafutását, rögtön a Dota 2-vel, és első nyilvános versenye az első The International volt, ahol az Online Kingdom játékosaként a 7-8. helyen végeztek csapatával. Saahil ezt követően folyamatosan aktív maradt és számos alkalommal váltott csapatot. Legnagyobb sikere a 2015-ös TI5 bezsebelése volt, amit az EG színeiben ért el. Összesen 6 tornán vett részt és jelenleg 2 618 120 dollárral vezeti a listát.

UNiVeRsE

UNiVeRsE-t egykori csapatkapitánya, Peter Dager alias PPD, 25 éves amerikai játékos követi a 2. helyen. Karrierjét a Heroes of Newerth-szel kezdte 2012-ben, majd 2013-ban átnyergelt a Dota 2-re. Peter 2014 óta minden TI-on részt vett, 2015-ben meg is nyerte azt az EG-vel, melynek 2016-tal bezárólag a kapitánya maradt. TI 6 után otthagyta a csapatot, hogy a háttérben dolgozzon, 2017 elején a szervezet vezérigazgatójává vált, később pedig visszalépett az aktív sportolói életbe és megalapította saját Dota csapatát, a WanteDet. 56 ligán összesen 2 61 120,36 dollárt gyűjtött össze.

ppd-dota2.jpg

A frissen nagykorúvá érett Sumail "SumaiL" Syed Hassan egy pakisztáni fiú, aki karrierjét csupán 2 évvel ezelőtt kezdte el. Még ugyanabban az évben az akkor alig 16 éves Sumail otthagyta a középiskolát, hogy minden idejét a Dotának szentelhesse. (Papíron magántanuló lett, ám eredményeiről vagy arról, hogy elvégezte-e az iskolát, nincs hír.) Mindezt persze azt követően tette, hogy az EG felkarolta őt és azóta sikert sikerre halmoz. Összesen 29 ligát tudhat maga mögött, melyek között 2 The International is szerepel, ebből egyet meg is nyert. Mindemellett a Time magazin tavaly a 18. legbefolyásosabb tinédzsernek kiáltotta ki. Mondani sem kell, Sumail mindmáig aktív, és még mindig az EG-nél játszik. Jelenlegi össznyereménye: $2 401 426,34.

Clinton Loomis, avagy Fear neve azoknak is ismerősen csenghet, akik kevésbé jártasak az esportokban. A 29 éves Fear egyike volt annak a három játékosnak, akiknek a Valve bemutatta karrierjének kezdeti fázisát a Free To Play című dokumentumfilmben. Clinton mintapéldánya azoknak a tipikus kezdő esportolóknak, akik hányattatott sorsuk ellenére nem adták fel. Kidobták otthonról, kölcsönkért, könyveken egyensúlyozott CRT monitoron és a szemétből kikukázott zöld asztalon kezdte a profi Dota 2-es pályafutását, hogy aztán a 4. legjobban kereső esportoló legyen. 2008 óta összesen 58 bajnokságon játszott, 2015-ben TI-t nyert. 2016-ban a TI6 után visszavonult az aktív játéktól. Fear azonban azóta sem tétlenkedik: visszavonulását követően az EG carryjéből a csapat teljesállású edzője lett. Nyereménye: $2 372 459.

fear-dota2.jpg

Overlords

Ha már korábban szóba került beszélgessünk egy kicsit Dél-Koreáról. Mindenki féli a koreai játékosokat, mert rettentő profik. A koreai játékos kultúrának az egész világ a csodájára jár, ennek ellenére mégsem olyan jól fizetettek, mint más országok képviselői. A legjobban a LOL játékosok járnak a fentebb említett nyeremények mennyiségét tekintve. A legjobban kereső koreai játékosok egytől egyig League playerek, és csak őket követik a StarCraft és Dota játékosok.

A listát jelenleg vezető Lee Sang Hyeok, ismertebb nevén Faker nem csupán a saját országában, de a világon is a legsikeresebb LOL játékos. A fiú ugyan még csak 20 esztendős, de már 897 ezer dollárt klikkelt össze 32 verseny leforgása alatt. Szabadidejében, mellékesként aktívan streamel, méghozzá nem kis sikerrel. A hónap elején első twitches élő közvetítése azonnal nézettségi rekordot döntött. Fakert SKT-s társai, Bang, Wolf és Bengi követik a ranglistán, akikkel évek óta játszik együtt.

Faker

Lee Jae Dong, vagy egyszeren csak „Jaedong”, a koreai lista 5. helyezettje, aki egy teljes évtizeden átívelő karriert tudhat maga mögött. 2006-ban StarCraft: Brood War játékosként kezdte, majd 2012-ben StarCraft 2-re váltott. Ez idő alatt 619,476 dollárt tett zsebre és mindmáig aktívan játszik.

CT vagy T?

Az egy játékon belüli díjazott országok változatossága azonban mindenképpen a CS:GO érdeme. A jelenleg nyilvántartott 6698 játékos 91 országból származik, melyek közül Magyarország a 31. helyen áll. (A Dota 2 esetében 68 országból, a LOL esetében 78 országból és a StarCraft 2 esetében 65 országból érkezetek kihívók.) Az első 10 legjobban kereső CS:GO játékos közül 5 lengyel származású, 3 brazil és 2 francia.

A legjobban Nathan „NBK” Schmitt keresett, aki 2009 óta aktív CS játékos. CS:GO-s össznyereménye 436 053 dollár. Őt követi 2 lengyel játékos, Neo ($421 098) és TaZ ($419 298), majd Happy kullog be a 4. helyre 418 515 dollárral, 5.-két pedig FalleN zárja a sort 417 507 dollárral az erszényében. Továbbá érdekes megjegyezni, hogy az eddigi legnagyobb nyereményalappal bíró Eleague Major nyertesei, a dán Astralis csapatának tagjai mind kiszorulnak a Top 10-ből. Aki a legközelebb áll az álomhoz, az Xyp9x, aki a 13. helyen parkírozott le a maga 391 238 dollárjával. Mögötte slattyog dupreeh és dev1ce, a többiek pedig elmaradozva ugyan, de pont beleesnek a Top 40-be. (gla1ve a 37., Kjaerbye pedig a 26.)

Astralis 2017

Egy kis szösszenet

Ahhoz kétség sem férhet, hogy azon pénzek összege, amelyek csakis a különféle versenyek folyamán kerültek kiosztásra, ordas nagy mennyiséget képeznek. Arról azonban nincs adatunk, hogy egy-egy befektető vagy vállalat által szponzorált csapat és/vagy játékos havi fizetése és az egyéni foglalatoskodásaikból (lásd: merchandise-ból, saját YouTube csatornából, streames adományokból) mennyi bevételük van a playereknek. Egy biztos: van mit a tejbe aprítaniuk, és akárcsak a többi sportág képviselői, ők is meg kell gondolják, mihez kezdenek, ha egy nap kiöregszenek.

A cikkben olvasható információk az Esports Earnings adatai alapján lettek feltűntetve.