A dán székhelyű IO Interactive neve valószínűleg már ismerősen cseng számotokra. Tudjátok, ez az a cég, amelynek olyan remekbe szabott játékokat köszönhetünk, mint a Hitman-széria, a Mini Ninjas, valamint épp e havi teljes játékunk, a 2007-ben megjelent Kane & Lynch, amire mind a mai napig remek kis élményként emlékszünk vissza, elsősorban azért, mert nagyszerűen visszaadta az akciófilmek hangulatát – a Szemtől szemben című remekműből lehet pofátlanul, és lehet így, profi módon is lopni. Forradalminak ugyan nem nevezhetjük, hiszen egy szimpla TPS-ről van szó, de elemei a mai napig működnek és szórakoztatnak, ráadásul hiába több mint öt éves, az idő vasfoga épphogy csak nyomot hagyott rajta. 

Ezért aztán minden túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy a Kane & Lynch egy olyan teljes játékunk, amit akkor is érdemes lesz feltelepítenetek és végignyomnotok, ha egyszer már kiirtottátok a The 7 nevű bűnszervezet minden tagját, a fél amerikai rendőrséget, és a Tokió összes biztonsági emberét.

MÉG DRÁGÁBB AZ ÉLET

Bár a Kane & Lynch mechanikája nem annyira eget rengető, mint várnánk, azért mégis sikerült belopnia magát a kritikusok szívébe. Ennek legfőbb oka az volt, hogy zseniális forgatókönyvet kapott maga alá, története és annak tálalása egészen fantasztikusra sikeredett. A játék főhőse Adam „Kane” Marcus, aki az első jelenetben egy levelet ismételget a fejében, amit a lányának írt. Adam nem igazán volt jófiú az elmúlt pár évben, most is épp egy börtönjárat platóján zötykölődik, úton oda, ahol majd a kivégzését tartják. Együtt utazik vele James Seth Lynch is, akinek elég csupán egy pillantást vetni a buksijára, máris tudjuk, hogy valami nincs rendben vele. 

De nincs időnk a merengésre, pár pillanattal később már borul is a rabomobil, mi pedig egy hatalmas, a szökésünket segítő tűzharc közepén találjuk magunkat. Itt aztán már minden mindegy alapon halomra lövünk pár rendőrt – végül sikerül eliszkolnunk, hogy aztán kiderüljön, ki és miért hozott ki minket a halálsorról. Természetesen egy ilyen kaliberű bűntényt nem könnyű összehozni, ezért sejthetjük, hogy nem amatőrök állnak a háttérben, hanem a The 7 nevű bűnszervezet általunk halottnak hitt tagjai, akik számára nem létezik akadály akkor, ha valamit meg szeretnének kaparintani. És most az a valami Kane birtokában van, nekünk pedig három hetünk van arra, hogy visszaadjuk azt, különben kivégzik a családunkat. 

Lynch, aki a szökés közben végig segített nekünk, hozzánk verődik, feladata pedig az lesz, hogy rendszeresen jelentsen a The 7-nek. A kétségbeesett Kane és az időközben egyre furcsábban viselkedő Lynch mind mélyebbre és mélyebbre süllyednek a saját maguk által kreált mocsárban, és amikor már azt hihetnénk, ennél már nem lehet rosszabb a helyzetük, mindig beüt valami újabb gubanc. A történet tehát jól indul, s egy percre sem enged a szorításából. A párbeszédek hihetetlen jók, a karakterek egytől egyig kidolgozott személyiséggel lettek felruházva, hasonlóan a most megjelent IO Interactive játékhoz, a Hitman Absolutionhöz. Nem csoda hát, hogy egy ilyen sztorira a filmipar is felfigyelt, pár éve be is jelentették, hogy filmet forgatnak a játék alapján.

CÉLOZZ ÉS LŐJ!

A játékmenet sajnos már nem olyan színes és egyedi, mint a fent vázolt történet, de izgalomban azért nem lesz hiány. A Kane and Lynch ízig-vérig TPS, egy őrült akció-hullámvasút, ami épp megfelelő mennyiségű kihívást nyújt ahhoz, hogy frusztrációnkban ne vágjuk a falhoz az egeret, így képesek leszünk akár egy ültő helyünkben is végigjátszani. Az egérrel célzunk, a WASD gombokkal megyünk előre, közben akadályokat ugrunk át, és megpróbáljuk kikerülni a ránk záporozó lövedékek nagy részét. Ha netán földre kerülünk, akkor társaink egy adrenalinlökettel talpra állítanak minket, de ha ilyenkor rövid időn belül újra elbénázunk valamit, akkor már csak a visszatöltés marad az egyedüli lehetőségünk arra, hogy a legutolsó checkpointtól folytassuk a játékot. 

Bár fedezékharc van, sajnos elég kezdetleges formában találkozhatunk vele, így kizárólag álló testtartásban, csak bizonyos tereptárgyak mögül lesz lehetőségünk fedezékből tüzelni. A történet során általában többedmagunkkal lövetjük szitává magunkat, hű társaink életüket nem kímélve igyekeznek majd minket életben tartani. Ezt mi is meghálálhatjuk úgy, hogy a földről felszedett fegyvereket odaadjuk nekik, ráadásul a velünk akciózó fickók olyan egyszerű utasítások követésére is hajlandók lesznek, mint például „kövess!”, „lődd azt!”, vagy „menj oda!”. Halo-szintű mesterséges intelligenciára ne számítsatok, de szerencsére a játékmenet e nélkül is jól pörög, észre se vesszük, hogy az ellenlábasaink nem igazán akarnak körbekeríteni vagy kigránátozni minket a fedezékeink mögül.  A mi dolgunk csupán a célzás, a lövés, na és persze a következő checkpoint megtalálása lesz. Eltévedni nem igazán fogtok, bár egy-két szituáció kicsit összetettebb, mint az átlag, ez esetben pár segítőkész YouTube-videó megtekintésével biztosan megtaláljátok a gyors végigjátszáshoz vezető helyes utat. 

A Kane & Lynch különlegessége, hogy kooperatív játékmódot is tartalmaz, de csupán osztott képernyős módon. Ez annyit tesz, hogy a játékot végigjátszhatjátok úgy is, hogy egy gép előtt ülve igyekeztek nem leordibálni egymás fejét – de mielőtt belevágtok a nagy kalandba, azt tudnotok kell, hogy ilyenkor egyikőtöknek szüksége lesz egy xboxos kontrollerre az irányításhoz.

MEGFELEL A MAI SZTENDERDEKNEK

Öt év rengeteg idő a videojáték-iparban. Ennyi idő alatt a számítógépek teljesítménye megsokszorozódik, a monitorok megnőnek, új technikai vívmányok jelennek meg a piacon. Jól tudjuk, milyen villámsebességgel húz el az idő a legtöbb játék felett, ezért is külön öröm számunkra, hogy a fentiek tükrében a Kane & Lynch még mai szemmel nézve sem tűnik túlságosan ódivatúnak. Az átvezető videók nagyon jók, az akciójelenetek közben látott táj kidolgozott, a textúrák élesek és viszonylag részletgazdagok. A megjelenítés csupán a karaktermodellek és a mozgás terén tűnik kopottasnak, de pár percet követően ezeket is megszokja a szemünk. Ami pedig a fülünk kényeztetését illeti, azzal pláne nem lesz baj, hiszen a zenéért az a méltán híres Jasper Kyd a felelős, aki a ’90-es évek óta olyan alkotásokat tett le az asztalra, mint az Assassin’s Creed dallamai, vagy a Darksiders 2 muzsikája. 

Az elmúlt évek során nem igazán volt arra példa, hogy három egymást követő hónapban ilyen remekbe szabott teljes játékokat sikerüljön DVD-mellékletünkre feltennünk, mint a karácsonyi számunkhoz adott két Riddick, a legutóbbi Hitman: Blood Money, és most Kane and Lynch. A végigjátszáshoz nincs szükség kézikönyvre, nincs szükség gaming guide-ok böngészésére vagy bonyolult feladatok megoldására: csak megyünk, lövünk, élvezzük a remek sztorit és a legmagasabb fokozatra csavart erőszakot. Kétségtelen, hogy a Kane & Lynch lehetne szebb, lehetne jobb és összetettebb, de ahhoz képest, hogy lassan hat éves múltra tekint vissza, mind a mai napig élvezetes és izgalmas – vétek lenne kihagynia bárkinek is. 

FONTOS TUDNIVALÓK A TELEPÍTÉS ELŐTT

A Kane & Lynch: Dead Men Games for Windows Live támogatással került a DVD-mellékletre, ami azt jelenti, hogy a játék aktiválásához internetkapcsolat és GfWL-fiók szükséges. Ez utóbbit (ha még nincs) pillanatok alatt létre lehet hozni az xbox.com oldalon, így a játék telepítése után ezzel már nem kell külön foglalkozni, csak be kell lépni a GfWL keretprogramba és be kell pötyögni a DVD tokján található kódot. 

A Games for Windows Live egyik nagy előnye, hogy a PC-s verzióban is helyet kaptak a Kane & Lynch achievementjei, így ti is összegyűjthetitek a kitüntetéseket, amihez hamarosan egy útmutatót is közlünk majd itt a PC Guru Online-on.

 

  • A friss PC Gurut keressétek 14-től az újságárusoknál!