[Filmajánló] Az Arthur-átok

A legváratlanabb helyről, Luc Besson keze alatt készült francia tinitörténet képében érkezik kihagyhatatlanul bájos és izgalmas horrorfilm.

Luc Besson pályája műfajilag és szerzői eszköztárát tekintve is különösen színes. Ki gondolta volna az egykori francia újromantikus művészfilmesről, a Metró rendezőjéről, hogy sötét bűnügyi művek (pl. Nikita, Léon, a profi), parodisztikus hollywoodi sci-fik (pl. Az ötödik elem) vagy akár a gyerekmesék földjére is eljut? Utóbbi kapcsán az Arthur és a villangók említhető, aminek mesés univerzumát új forgatókönyvében használta fel Besson. Az Arthur-átok holnaptól mozikban is látható főhősei éppen nagykorú baráti társaság, akik meglátogatják az animációs klasszikus egykori forgatási díszletét, ahol nem várt borzalmak sora várja őket. Túlzás volna rögtön a francia alkotó nagy visszatérésről beszélni – a dicséret legalább fele egyébként is Barthélémy Grossmann rendezőt illeti –, azt viszont nyugodtan kijelenthetjük, hogy Az Arthur-átok az utolsó képkockáig kiszámíthatatlan és impulzív élmény. Pimasz módon játszik a nézők elvárásaival, de nem annyira avantgárd, hogy elveszítsük a történethez való kapcsolódásunkat. Rendkívül izgalmas műfaji kevercs: egyszerre bájos tinitörténet, izgalmas tinislasher és a sablonokat kijátszó európai közönségfilm. Elemeire bontva nem hoz újdonságot, talán csak a közösségi média vizualitását látványosan megidéző operatőri felfogásban, mégis az egyik legkülönlegesebb horrorfilm, amivel az utóbbi évtizedben találkozhattunk.

azarthuratokplakat.jpg
(A kép forrása: Vertigo Média)

Alapvetően izgalmas a forgatókönyv, mert közismert misztikus mese világába helyezi a sztorit – erősen korhatáros tinihorrort, annak minden érzelmi vonatkozásával és romantikus jellemzőjével. Az igazi különlegességet azonban nem a szkript, hanem a rendezés szolgáltatja. Barthélémy Grossmann munkájában – hamisítatlan XXI. századi mozi lévén – a slasher számtalan jól ismert eleme egyesül, de bátran ki is lép a zsáner keretei közül. A direktor teljes természetességgel váltogatja egyik jelenetről a másikra a műfajokat, a film mégis teljesen koherens marad. Az egyik snitt horrorisztikus, majd jön egy kis a fantasy, visszatérő tinifilmes elemek (az európai típusú felnövéstörténetekből merítenek az alkotók), illetve végig ott lebeg a látottak felett, hogy az egész csak blöff, átverés, esetleg paródia. Hogy a film üzen-e többet, valami mást, mint bármelyik tinihorror? Aligha. Mégis hiba volna kihagyni ezt a rendkívül fordulatos és hangsúlyozottan különleges produkciót.