Már többször is foglalkoztunk a magazin „hasábjain” napjaink legnépszerűbb állatkertes játékával, ami leginkább annak köszönhető, hogy a Frontier Developments rendíthetetlenül támogatja a 2019-ben megjelent Planet Zoo-t – méghozzá nem csupán új fajokkal, de korábban nem látott mechanikákkal és megoldásokkal is. Nemrégiben lehetőségünk volt leülni és beszélgetni a játék egyik dizájnerével, Kilian Schmittel, így számos kulisszatitkot tudhattunk meg a munkálatokkal kapcsolatban. A diplomáját 2020-ban megszerző fejlesztő maga is nagy állatbarát, így az interjú során természetesen a veszélyeztetett fajok védelme is előkerült az alkotói folyamatok részletezése, valamint a rajongókkal való viszony mellett.

kilianschmitt.jpg

  • Mesélnél nekünk a Planet Zoo létrehozásának fejlesztési folyamatáról, valamint arról, hogy mi inspirálta a játék koncepcióját?

A Planet Zoo a Planet-franchise része, az elkészítése során pedig az volt a fő motivációnk, hogy a játékosok létrehozhassák álmaik tökéletes állatkertjét, miközben betekintést kaphatnak a valódi állatkertek fontos természetvédelmi munkájába. Az alapjáték gyártási fázisai során a fejlesztői csapat együttműködött számos állatkerttel és állatkerti szakértővel is, a közös munka során pedig megismerhettük az állatkertek működésének kihívásait és folyamatait, hogy azokat minél hitelesebben építhessük be a játékba. Ez a szakmai együttműködés máig nem szakadt meg, hiszen minden egyes új DLC és állat esetében konzultálunk helyi állatkertekkel és külső szakértőkkel, hogy az állatok minél valósághűbbek legyenek és a lehető legjobban hasonlítsanak valódi társaikhoz.

  • Hogyan tervezitek és animáljátok a Planet Zoo különböző állatait? Milyen kihívásokkal kell szembenéznetek a modellezés során?

Egy állat modelljének fejlesztése során az első lépések között szerepel a faj viselkedésének és egyedi sajátosságainak alapos megismerése. Egy külsős szakértővel dolgozunk együtt, aki segít ezen információk begyűjtésében és hitelesítésében, vagyis a kulcsfontosságú információk biztosításában. Rengeteg referenciaanyagot gyűjtünk össze, hogy képet kaphassunk az állat különböző tulajdonságairól, például az aktivitásáról, mozgásáról, hangadásáról, satöbbi. A legfontosabb viselkedésformák azonosítása után megkezdődik az állat modelljének, animációinak és viselkedésének kidolgozása. Egyes fajoknál több munkát és figyelmet igényelnek bizonyos tulajdonságok, mint más állatoknál. Jó példa erre a Conservation Packkel (Természetvédelmi Csomag) érkezett sziamangok felfújható torokzsákja. Célunk, hogy ezeket a lényeket a lehető legélethűbben ábrázoljuk, és kiemeljük az egyedi tulajdonságaikat. Ez a kihívás remek lehetőséget kínál arra is, hogy ezen jellemzőkön keresztül megismertethessük a játékosokat a természet csodálatos furcsaságaival, miközben a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk.

  • Beszélnél arról, hogy a játékosok visszajelzései milyen szerepet játszanak a Planet Zoo fejlesztésének, valamint a frissítéseknek és a DLC-knek a kialakításában?

Nagyon szeretjük látni a hihetetlenül kreatív és hozzáértő közösségünk vitáit és visszajelzéseit. Az új DLC-k koncepciós fázisaiban a játék rendezőjének elképzelései mentén haladunk a témákat és az állatokat illetően, figyelembe véve az olyan információkat, mint az állat természetvédelmi besorolása, a fogságban tartás gyakorisága és a megvalósításhoz szükséges munka nagysága. Egy másik fontos tényező a döntéshozatalban az állat népszerűsége – folyamatosan figyelemmel kísérjük a fórumainkat és más csatornáinkat, ahol a felhasználók megvitatják az ötleteiket, leírják kívánságaikat. Ugyanez vonatkozik a frissítésekre is: általában tudjuk, hogy az egyes csomagok mellett milyen funkciókat szeretnénk hozzáadni az alapjátékhoz, de mindig figyelembe vesszük azokat a fórumbeszélgetéseket, javaslatokat, amelyek tovább javíthatják, finomhangolhatják a játékélményt. A kezdetek óta folyamatosan érkező kiegészítéseknek és frissítésnek köszönhetően képesek vagyunk a játékosokkal együtt fejleszteni és alakítani a programot.

  • Miért jó a Planet Zoo játék fejlesztőjeként dolgozni?

A csodálatos csapattal való munkán kívül hihetetlenül felemelő látni, ahogy a játékosaink minden egyes frissítésre és DLC-re azonnal reagálnak, valamint megosztják csodálatos alkotásaikat a Steam Workshopban. Még olyanoktól is kaptunk visszajelzést, akiket a Planet Zoo sarkallt arra, hogy természetvédelmi pályára lépjenek. Fejlesztőként nagyon hálás vagyok, hogy ilyen hatással lehetek az emberek életére.

  • Mennyire fontos a részletekre való odafigyelés a Planet Zoo különböző állatainak megtervezésekor, és hogyan biztosítjátok, hogy minden állat valósághűen nézzen ki és viselkedjen?

Az állatok viselkedése és animációi többkörös ellenőrzésen mennek keresztül a fejlesztés során. Célunk, hogy az állatokat a lehető legrealisztikusabban ábrázoljuk, ezért a fejlesztési folyamat alatt nagyon fontos számunkra, hogy odafigyeljünk a legapróbb részletekre is. Amikor egy új érkező elkészítésébe kezdünk, meghatározzuk a modell kívánt kinézetét, méghozzá a méretektől, a színtől és a formáktól kezdve minden apró részletre kiterjedően, úgymint a szem szögelése, a fülek szőrzete vagy a paták és mancsok lépőfelületének kialakítása. A viselkedések megalkotása során a tervet hozzáadjuk a szimulációhoz, ezzel biztosíthatjuk az egyedi viselkedési formákat úgy, hogy az még kezelhető maradjon. Az 1.10-es frissítéssel megjelent kórus viselkedés például bevezette az állatok csoportos hangadásának képességét. Ehhez szabályokat hoztunk arra vonatkozóan, hogy mikor történjen meg ez a viselkedés, és fokozatosan finomítottuk, hogy a hangadás hossza-és száma, a résztvevők száma és a hangadás gyakorisága az egyes fajokra jellemző legyen, és ezáltal valódinak tűnjön.

  • Melyik a kedvenc állatod a játékban, és miért pont rá esett a választásod?

Nehéz kiválasztani egy kedvencet a sok különböző állat közül, amelyekkel lehetőségünk volt igen sok időt dolgozni. Nagyon kedvelem a gímszarvast, a tavalyi ingyenes évfordulós állatot. Igazán gyönyörű modell, kivételesen elegáns animációkkal.

  • Melyik állat megalkotása jelentette a legnagyobb kihívást?

Sok állat esetében szembesültünk olyan kihívásokkal, amikre különböző szakértői csapatainknak kell olyan megoldásokat keresniük, amelyek valósághűvé teszik a későbbi modellt, és emellett kiemelkedő játékélményt is biztosítanak az embereknek. A legutóbbi, Tropical Pack (Trópusi csomag) nevezetű DLC-vel érkezett a játékba sokak kedvence, a füstös háromujjú lajhár, amit a nagyobb méretű, bejárható férőhelyen tudunk bemutatni. A legutóbbi Developer Journalben beszéltünk arról a Fórumunkon, hogy milyen kihívásokkal kellett szembenéznie a csapatnak ennek az állatnak a megalkotásakor, de mindannyian nagyon elégedettek vagyunk az eredménnyel. Hatalmas kihívással néztünk szembe az Aquatic Pack (Vízi csomag) összes állatának készítésekor, mivel ezek voltak az első olyan állatok, amelyeknek képesek a víz alatti úszásra. Egy egész sor problémát kellett leküzdenie a kódoló, a programozó, az animációs és a dizájn csapatoknak annak érdekében, hogy a végeredmény egy egyészen más dimenzióba emelje az addigi élményt.

  • A Planet Zoo közössége rendkívül kíváncsi arra, hogy tervezitek-e valódi repülő madarak bevezetését a játékba. Be tudsz esetleg számolni bármilyen lehetséges jövőbeli fejlesztésről ezen a területen?

Arra vonatkozólag, hogy repülni képes madarakat hoznánk a Planet Zoo-ba, sajnos semmilyen információval nem tudok szolgálni.

  • A játék nagy hangsúlyt fektet az állatok jólétére, a természetvédelemre és a fajmegőrzésre. Mondanál valamit arról, hogy miért volt fontos ezeket a témákat beépíteni a Planet Zoo-ba, és milyen hatást szeretnétek vele elérni?

Mostanra a valódi állatkertek egyik legfontosabb feladata a veszélyeztetett fajok megőrzése és újbóli visszaengedése, valamint a látogatók oktatása, tájékoztatása. Ezeket az értékeket szeretnénk nyomatékosítani és támogatni a Planet Zoo segítségével. Már az alapjátékot is ezen értékek kiemelésével terveztük, de a nemrégiben megjelent Conservation Pack (Fajvédelmi csomag) lényegében csak ezen téma köré épül. A csomagban a témához kapcsolódó számos építőelemet, eszközt és öt olyan fajt találhatnak a játékosok, amelyek veszélyeztetettek, kritikusan veszélyeztetettek, vagy akár már ki is haltak – legalábbis a vadonban. A játékon belül található Zoopédiánkban rengeteg információ található minden egyes állatról, és reméljük, hogy ezzel egy kicsit hozzájárulhatunk ahhoz, hogy felhívjuk a figyelmet az emberiség környezetre gyakorolt hatására és arra, hogy mit is jelent az állatvédelem. A Planet Zoo elképesztő hatással van a felhasználókra. Kaptunk például üzeneteket olyanoktól, akik azt írták, hogy részben a mi játékunk ösztönözte őket arra, hogy a természetvédelem vagy az állattartás területén kezdjék meg tanulmányaikat, és építsenek karriert. Az ilyen felemelő üzenetek miatt érezzük csak igazán, hogy mennyire szerencsések vagyunk, amiért részesei lehetünk egy szórakoztató, és egyben sokakat inspiráló játéknak.

  • Mit gondolsz a modolt állatokról? Mik a modok használatának előnyei és hátrányai? Hogyan akadályozhatjuk meg, hogy a modok a játék összeomlását okozzák?

Megértjük és elismerjük a kivételesen tehetséges modderek munkáját, mert ezek lehetővé teszik a játékosoknak, hogy a hivatalosan nem elérhető állatokon keresztül még kreatívabbak lehessenek. A játékfájlok módosítása azonban kompatibilitási problémákat és összeomlásokat okozhat a futtatáskor (különösen, ha új frissítés jelent meg), éppen ezért a Planet Zoo nem támogatja a modokat.

  • Kilian Schmitt, köszönjük szépen az interjút!

Ha kedvet kaptál a játékhoz, vagy csak szeretnél még kreatívabb lenni, rengeteg tutorialt, gyorsépítést és végigjátszást találhatsz a YouTube csatornámon, természetesen magyarul. Ha pedig csak szeretnél beszélgetni a játékról, megosztanád az általad alkotott kifutókról készült képeket, vagy kérdésed adódna, keresd fel a Planet Zoo Magyar Közösség Facebook csoportot, ahol tapasztalt és kezdő játékosok osztoznak szenvedélyükön­, vagyis az állatkert építésen.