Réges-régen, egy messzi-messzi alvilágban...
Az eredetileg körökre osztott játékként fejlesztett akcióprogram 1997-es megjelenésével akkora éket vert a játékfejlesztés történelmébe, hogy valószínűleg még hosszú esztendőkig emlegetni fogjuk. Aki akkoriban még nem figyelt a számítógépes játékok világára: a C64-es és amigás hőskorszak után a szerepjátékok lassan, de biztosan a kipusztulás szélére sodródtak. A nyolcvanas években hatalmas divatnak indult "papiros" műfaj is ekkor került nagy válságba -- maga a Wizards of the Coast (a D&D kiadója) is vad csatákat vívott a fennmaradásért, és egyre inkább rábízta magát az 1993-ban indított Magic: The Gathering kártyajátékra.
A katasztrófa szélén az akkoriban főképp a fantasy-életérzésben tobzódó Warcraft első része miatt hatalmas tiszteletnek örvendő Blizzard ekkor úgy döntött, a játékostársadalom nyakába borítja a Diablo első részét. A korához képest elképesztően szép grafika, a fejleszthető karakterek, valamint az azóta is sokak által megkönnyezett, horrorjátékokat megszégyenítő gótikus-félelmetes hangulat egyszerűen nem tehette meg, hogy nem válik klasszikussá. A sajtó ódákat zengett róla, kortársával, a Quake első részével pedig valószínűleg őt vádolhatjuk az internetes játékok térhódítása miatt is -- azonban, ellentétben az id FPS-ével, itt a hangsúly főképp az együtt, és nem az egymás elleni csatákra lett helyezve. Azt azt hiszem kár tagadni, hogy bár a Diablo 1 közelebb áll a régi, játéktermes hack 'n slashekhez, mintsem a klasszikus RPG-khez, mégis "szájon át lélegeztette" a műfajt: a program sikere olyan játékfejlesztőknek adott saját bevallásuk szerint bátorságot, mint a BioWare (Baldur's Gate) és a Black Isle (Fallout), arról már nem is beszélve, hogy - bár ez nem bizonyítható -- a megjelenése és anyagi sikere után nem sokkal fogott bele többek között a Wizards is egy megújított D&D szabályrendszer megalkotásába.
Vissza a jövőbe
Ha valaki megijedne, hogy ennek tükrében minden bizonnyal egy Baldur's Gate-et kap, meg kell, hogy nyugtassuk: a komplexitás "nem mérgezi" meg a nagy elődök vérgőzös játékmenetét, vagyis azok, akik tojnak a körítésre és a történetre, akár keresztbe-kasul is átrohanhatnak a programon, hogy megszakítások nélküli akciót, de kevésbé élménydús és kidolgozott világot hódítsanak meg. A fejlesztők megbolygatják a nehézségi szinteket, ismételten hatalmas hangsúlyt fektetnek a kooperatív játékmódra, a program tényleg vérbeli 3D lesz (létrák, lépcsők mostantól nem jelentenek akadályt), emellett pedig visszatérnek az imádott csapdák, és a segítő nemjátékos karakterek is.
Lord of Error
A kezelőfelületre is érdemes szót pazarolni -- bár minden bizonnyal ez a legképlékenyebb az egész programban. Egyelőre úgy látszik, az öv helyét felváltja a "WoW-szerű", bár annál jelentősen egyszerűbbnek tűnő "hotbar", amelyben képességeinket tárolhatjuk, és amelyek között majd egérgörgővel, illetve TAB-bal is válthatunk a komolyabb csatákban. A tárgyfelvételi rendszer is teljes reformálásra kerül -- az aranyat minden karakter automatikusan begyűjti, ha rááll (így nem fordulhatnak elő olyan abszurd tízperces pihenők, mint például a második rész első felvonásában a Forgotten Tower, amikor a kalandozócsapat őrült klikkelgetés közepette rohangált a teljes területen szétszórt aranypénzek között), emellett azonban mindenki teljesítményétől függően kap majd tárgyakat - amelyeket csak és kizárólag ő lát, így nem kell attól félni, hogy egy-egy jól irányzott telekinézissel a legfontosabb tárgyainkat gyűjtik be felebarátaink előlünk.
Végül, de nem utolsósorban, itt vannak a kasztok, amelyekből egyelőre kettő van felfedve az ötből. Annyi bizonyos, hogy bárkivel is vágunk neki a világ megmentésének, megtehetjük azt női, illetve férfi variánssal is, valamint, hogy a Blizzard "nem szeretne" a barbáron kívül más, ismert karaktert átemelni az előző részekből. (Aztán természetesen van számtalan interjú, amelyben a fiúk önmagukat cáfolják, példának okáért a nekromanta kérdéskörben, amely a fejlesztők nagy kedvence, és amellyel kapcsolatban már a Witch Doctornál is leszögezték, hogy bár vannak hasonló képességei, nem jelenti azt, hogy lecserélték volna rá... ki érti ezt?). A két bejelentett hős egyike tehát a már általam is "regélt" Witch Doctor, amely a dzsungelek mélyéről érkezett, hogy vuduszerű mágiájával zombikból emeljen falat, egymásra uszítsa az ellenségeket, illetve élőhalott segítőket idézzen maga mellé. Közelharci képességeiben minden bizonnyal elmarad szinte mindenki mással szemben, azonban mágiája halálos lehet -- nem úgy, mint a jó öreg és bevált barbárnak, aki vidám danolászás közben gyakorlatilag egy az egyben át lett emelve a második részből, ugrótámadással, forgószélrohammal, illetve hasonló, már ismert nyalánkságok sokaságával együtt...
És nagy vonalakban kifújtak a tények, már ami a "majd amikor kész lesz" megjelenésű Diablo harmadik részét illeti. Azt hiszem, bátran mondhatjuk, hogy egyelőre csak és kizárólag bíztató információink vannak a készülő kasszasikerrel kapcsolatban -- most azonban jön a dolog legnehezebb része, a várakozás, méghozzá, ismerve ezt a céget, hosszú-hosszú esztendőkön keresztül. Azonban biztosak lehetünk benne: ha megjelenik, újabb álmatlan éjszakák tucatjai várnak majd ránk...