Az orosz illetőségű Targem Games több mint 10 éve készít játékokat, ez idő alatt pedig többféle stílusban is megmártották már a lábukat: készítettek szerepjátékot, TPS slashereket és versenyjátékokat is, a 2012-ben megjelent programjukkal pedig megint csak egy olyan zsánerben próbálták ki magukat, amiben addig még nem. A srácok ezúttal egy valós idejű stratégiai játékkal örvendeztettek meg minket, amelyhez a múzsa minden bizonnyal a Galcon, illetve a Galcon Fusion lehetett, ám azoknál egy jóval tartalmasabb, érdekesebb, és úgy összességében sokkal jobb játékot raktak össze a Planets Under Attack képében. De lássuk, hogy pontosan mi is ez!

ZŰR AZ ŰRBEN

A pénz reményében amúgy is sok mindenre képes az ember, de ha komoly adósságok fenyegetése kerül be a képbe, na, akkor pörög csak igazán a tettvágy, s még az sem válik elvetendő ötletté, hogy az univerzum alig feltérképezett peremére merészkedve a csak legendákban és gyerekmesékben hallott kincsek után kutasson. Elég csak erről megkérdezni a Planets Under Attack főszereplőjét, Mr. Goodmant, aki pontosan egy ilyen szorult helyzetbe került, ráadásul a kincsvadászat során idegen fajokkal, riválisokkal és persze a mindig türelmetlen behajtókkal is szembetalálja magát. Egyszóval mindenki ellene van, de ez hősünket egy cseppet sem zökkenti ki, hiszen a célját már kinézte: a szabadság, a dúsgazdagság, na meg a hírnév megszerzését.

Ez az alaptörténet, amivel a játék vár minket, s noha komoly dramaturgiai mélységekbe nem megyünk, a sztori kellemes, esetenként még meg is mosolyogtató kísérő a több tucatnyi küldetést felvonultató kampány során. A történetmesélés kellően igényes, a szinkron jól érzékelteti a statikus képek formájában megjelenő karakterek különböző személyiségét, a szereplők jellemvonásai pedig pont olyanok, mintha egy vasárnap délelőtti matinéból vették volna őket kölcsön. A fejlesztők így erősítették tovább a játék rajzfilmszerű, magát rögtön megszerettető stílusát, ami a grafikán és a zenén is végig tetten érhető. A külsőségek és a forgatókönyv azonban csak részei a teljes képnek, méghozzá ebben az esetben elég kicsiny szeletei, hiszen sem a főszereplő feledhető törekvései, sem pedig a látvány nem lenne elegendő önmagában a sikerhez, ha a játékmenet lapos és nem nyújt kellő kihívást – szerencsére ezen a téren sem mondott csődöt a Planets Under Attack.

MONEY, MONEY, MONEY

A játéktér egy-egy naprendszer, amiben bolygók és aszteroidamezők keringenek egymás körül, valamilyen véletlenszerű, de összetett pályán. Egy ilyen rendszerbe dob bele minket a játék a kampány kezdetén, legalább egy bolygóval a birtokunkban. Az első feladatunk az, hogy terjeszkedjünk, foglaljunk el egy-két planétát, hiszen az ezeken folyamatosan termelődő népesség adja a seregünk méretét, amit aztán rázúdíthatunk az ellenfeleinkre. A megszerzett bolygó méretétől és fejlettségétől függ, hogy maximálisan mennyi egységünk lehet, így aztán folyamatosan hódítanunk kell, ha lépést akarunk tartani a szintén terjeszkedő riválisainkkal – de nem árt ésszel csinálni mindezt, hiszen oda kell figyelni a pénzügyekre.

A képernyő bal felső sarkában láthatjuk a játék legfontosabb kijelzőjét, a rendelkezésre álló pénz mennyiségét. A hadicélokra felhasználható keret harcmentes időszakokban adó formájában folyik be a megszerzett, egyébként folyamatosan gazdát cserélő bolygókból, s ezt elköltve állíthatjuk hadrendbe a populáció egy részét, vagy akár a teljes egészét, illetve ezt az összeget fordíthatjuk az elengedhetetlen fejlesztésekre is. Minden bolygó háromszor léphet szintet, ráadásul a szituációnak megfelelően át is alakíthatjuk őket. Az alap planéta, ami csak a hadsereg méretét növeli, extra jövedelmet adó, tovább nem turbózható bankká, vagy a védelmet erősítő, automata ágyúkkal felszerelt erődítménnyé változhat némi befektetés után. És itt még mindig nincs vége a pénz szerepének! A játékmenetet befolyásoló további faktor a gazdagság, ami, ha magas szinten van, növeli a hajóink sebességét és tűzerejét, amennyiben viszont a pénztárcánk kiürül a fékevesztett költekezés közben, akkor az armadánk tohonyává és ügyetlenné válik, mintegy elveszítve a lelkesedést a zsold hiányában.

A pénz tehát a legnagyobb úr, s a bevételek menedzselése adja a Planets Under Attack velejét, de azért szórakoztató maga a csatározás is. Ennek menete pofonegyszerű, hiszen csak annyi a dolgunk, hogy az egerünkkel rákattintunk a kiszemelt, birodalmunkkal szomszédos bolygóra, s minél tovább tartjuk nyomva a gombot, annál több támadóhajó lepi el a célpontot. Az egységek feldühödött méhek módjára rajzanak ki a bázisainkról a célpont felé, automatikusan keresve meg a legrövidebb utat, ám szabályozhatjuk is mozgásukat, ha bolygóról bolygóra küldjük őket, összetettebb hadmozdulatokat kivitelezve így. És ha már taktikák: tudni kell, hogy a főszereplőnk útja során fejlődik, azaz képességfokozó perkek egész sora nyílik meg előttünk, amik közül mi választjuk ki, hogy melyik hármat használjuk, ezáltal még több stratégiai lehetőséget kapva a kezünkbe.

A játékmenet részleteit a fejlesztők fokozatosan mutatják be, így nem kell attól tartani, hogy a fent tárgyaltak egyszerre zúdulnának ránk, bőven lesz idő kiismerni és megismerni a kezelés fortélyait, hogy aztán magabiztosan nézhessünk szembe a komolyabb kihívásokkal, azokból ugyanis van bőven. A kampány során négy játékmód váltja egymást: a szimpla Elimination azt kéri tőlünk, hogy számoljunk le az ellenséges csapatokkal; a Domination célja, hogy gyűjtsük össze a győzelemhez szükséges pontokat egy kijelölt bolygó elfoglalásával; utóbbihoz hasonló a King of the Hill, amiben percekig tartanunk kell egy égitest feletti kontrollt; a Capture során pedig akkor nyerünk, ha az összes célpontot elfoglaltuk, vagy a riválisokat kiirtottuk. Elszórva találunk még bossharcokat és különleges, a behajtókkal vívott összecsapásokat is, de ezek ritkák, a legtöbb időnket az említett négy meccstípusban töltjük majd. Ha gép ellen szállunk szembe, akkor a sztori vagy a skirmish mód jön szóba: ezek három nehézségi szinttel várnak, fokozatosan több, a szintlépéshez szükséges jutalmat adva. Abban az esetben pedig, ha valódi emberekkel akarjuk megmérettetni magunkat, akkor online vagy helyi multiplayer módok közül választhatunk.

Itt érdemes megjegyezni, hogy nemcsak a Mr. Goodman által képviselt emberi fajjal szállhatunk síkra, hanem robotokat is irányíthatunk. A különbség az, hogy ezek a mesterséges létformák, mivel nem ismerik a pénz fogalmát, energiát használnak mindenre, és a saját testükből intézik a fejlesztéseket. Ez a módosulás, habár apróságnak tűnik, higgyétek el, hogy alaposan felkavarja a játékmenetet, hiszen másképpen kell gondolkodni és reagálni a gépek embertől eltérő látásmódja ismeretében. Ráadásul a robotokkal a pálya bármelyik részét közvetlenül megtámadhatjuk (nemcsak a birodalom melletti planétákat), ami okozhat kellemetlen meglepetéseket az ellenfélnek.

KALANDRA FEL!

A Planets Under Attack első pillantásra egy kifejezetten egyszerű, gyermeteg külseje miatt sokakból talán csak egy legyintést kiváltó játéknak tűnhet, de amint mélyebbre ás az ember, rögtön kiderül, hogy a Targem Games alkotása meglepően szórakoztatóra sikerült. Ez főleg a játékmenet jól kiegyensúlyozott, kellően változatos lehetőségeinek köszönhető, amiket nagyon könnyű elsajátítani, és még könnyebb használni. Persze nem tökéletes a játék, a mesterséges intelligencia magasabb szinteken például egyenesen kegyetlen, sőt, még azt is megkockáztatnám, hogy a gép csal, mikor elsőre leküzdhetetlennek tűnő túlerővel állít szembe minket. Ez azonban csak egy kisebb hiba, ami nem ront az egészen kellemes összképen.

KÓDBEVÁLTÁS

A DVD-tasakra nyomtatott kódsort nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni a DVD tasakjára nyomtatott kódsort, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában.

A DVD-tasakon található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csak óvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on!

PC Guru 2014/11