Para-Péntek 20, avagy három kevésbé ismert csemege a horror rajongóinak!

Három olyan filmet hoztam el ma nektek, amiket talán kevesen ismernek, viszont mindenképp érdemes lehet rájuk nézni.

Az előző rész tartalmából

Aki régebb óta követi már az oldalt, az tisztában lehet vele, hogy nagyon odavagyok a horror műfajért. Legyen szó filmekről, játékokról vagy bármi egyébről, engem azonnal meg lehet venni akármivel, ami kapcsolódik a horrorhoz. Ez azzal jár, hogy nagykanállal fogyasztom természetesen a horrorfilmeket is, amiknek többsége még évek múltán sem jut el nemhogy a hazai mozikba, de DVD vagy Blu-ray kiadásba sem. Éppen ezért arra gondoltam, elindítom a Para-Péntek rovatot, amiben rendre három olyan horrorfilmet mutatok be nektek, amiket nem biztos, hogy ismertek, viszont a műfaj rajongóinak érdemes lehet rájuk nézni – kezdjük is a heti csemegékkel!

Aterrados / Terrified (2017)

Az argentin Aterrados elején megismerünk egy házaspárt, akik közül a feleség hangokat hall a konyhában, méghozzá a mosogató lefolyójából. Pár percre rá az éjszaka közepén felkel és kimegy a fürdőbe, majd a férje hangos dübörgésre ébred. Eleinte a szomszédra gyanakszik, át is szalad hozzá, nyomja a csengőt veszettül, de nagyon úgy néz ki, hogy a drága szomszéd vagy nincs otthon, vagy nem akar vele beszélni. A férj nagy dérrel-dúrral hazatér, azonban a dübörgés csak tovább folytatódik. Ekkor már feltűnik neki, hogy mintha a fürdőszobából érkeznének a hangok. Mikor benyit, borzalmas látvány fogadja: a halott feleségét valami földöntúli erő a levegőben ide-oda dobálja és csapkodja a falnak. A férj természetesen sokkot kap, amennyire erejéből még telik, megpróbál segíteni az asszonyon, de már késő.

img3117-1038x532.jpg

(Forrás: Modern Horrors)

Erős kezdés? Mindenképp. De nézzük tovább a történetet, mert az Aterrados itt még csak bemelegít. A nő meghalt, a rendőrség szemében a körülmények pedig egyértelműen gyilkosságot sejtetnek, ezért annak rendje s módja szerint le is tartóztatják a férfit. Azonban érkezik három paranormális esetekben jártas kutató, akik szentül hiszik, hogy nem gyilkosság történt és nekilátnak kivizsgálni az ügyet. Tulajdonképpen a film három történetből áll össze: az egyik a rejtélyes szomszédé, a másik az utca túloldalán élt, ám tragikus körülmények között elhunyt kisfiúé, a harmadik pedig mindezek összekapcsolása, mikor a három fős kutató-brigád egy nyomozóval együtt nekiáll kivizsgálni az eseteket a helyszínen. Őszintén szólva semmit nem vártam ettől a filmtől, sőt, a kissé gagyi plakát alapján még féltem is, hogy megint valami olyasmibe futok bele, amit idő előtt inkább kikapcsolok, de ezúttal pozitívan csalódtam. A hangulat például remek, a beijesztések parádésan jól eltaláltak, a látványvilág pedig kellően komor. Bár argentin alkotással van dolgunk, engem leginkább a 2000-es évek végén érkezett spanyol horrorokra emlékeztetett, ahol pont annyira fontos volt a megfelelő atmoszféra megteremtése, mint a hatásos ijesztgetések. Itt erre remek példa a sírból visszatérő kisfiú esete, aki igazából csak dermedten ül az étkezőasztalnál, de rendkívül creepy megjelenése és az a bizonyos elfordulás a végén simán elérik, hogy az ember hátán felálljon a szőr a jelenet láttán.

p15922346ih8aa.jpg

(Forrás: Rotten Tomatoes)

Mint horror, szerencsére remekül működik az Aterrados. A három történet alapból megállná a helyét még önálló filmként is, kellő mennyiségű feszültséget és misztikumot sűrítettek mindegyikbe, az emlékezetes rémalakokról már nem is szólva. A halott kisfiú például számomra legalább annyira para volt, mint A ház, amit Jack épített kipreparált gyereke. A sztori teljesen korrekt, mint említettem, tulajdonképpen három történetet kapunk egyetlen filmben, ami így végig képes fenntartani a figyelmet és persze a kellően nyomasztó hangulatot. Talán a színészek egy kicsit gyengébbek az átlagnál, de ez sem zavaró igazán, csak akkor tűnik fel, ha túl nagy elvárásokkal ülünk le a film elé. Ha azonban egy igazi csemegére vágyunk és szeretjük az ijesztgetős, kísértetekkel teli történeteket, akkor az Aterrados remek választás lehet!

Pyewacket (2017)

A harag sokszor szörnyű tettekre sarkall minket. Egy-egy meggondolatlanul kimondott szó talán még a jobbik eset, de amikor egy ordas nagy családi veszekedés után életre hívunk egy gyilkos démont, az már más tészta. Leah (Nicole Munoz) a saját bőrén tapasztalja meg mindezt, mikor olyasmit tesz, amit utána legszívesebben visszafordítana – de már késő. Leah egyébként a tipikus, okkult-dolgok iránt megszállottan érdeklődő tini, aki feketére festett körmökkel és a hátizsákján HIM-felvarróval mászkál. Barátai is olyanok, mintha épp egy dark wave/goth partiból jöttek volna az Akváriumból, az igazán kemény dió azonban Leah anyja (Laurie Holden), aki egyszerűen nem képes feldolgozni férje halálát. Emiatt piál, depizik és végül arra a következtetésre jut, hogy el kell költözniük a házból, mert ott minden csak a volt férjére emlékezteti. Szegény Leah pedig akaratlanul is, de rááll a dologra, viszont egyre jobban forr benne a düh az anyja iránt, aki sorra fosztja meg életének legfontosabb részeitől (barátok, suli, szerelem, satöbbi) a saját önös érdekei miatt.

pyewacket033.png

(Forrás: Mostmortem)

Leah az új házuktól nem messze, az erdő közepén végrehajt egy rituálét, életre hívja a Pyewacket nevű démont, hogy az végezzen anyjával. A harag vezérli, ezért meggondolatlanul cselekszik, de mire felfogja tettének súlyát, már túl késő. Az első néhány napban még nem történik semmi, aztán egyszer csak dobogás és léptek zaja hallatszódik a padlásról. Szegény Leah nem tudja mihez kezdjen, ezért goth barátaitól próbál segítséget kérni, akik közül persze akad aki szkeptikusan fogadja a lány vallomását – el is viccelik –, de legjobb barátnője például hisz neki, és vállalja, hogy náluk alszik, történjen bármi is (spoiler: történik is!). A sztori egyébként szépen formálódik, a kezdeti bizonytalanságot egyre inkább felváltja a rettegés, a végjátékban pedig végre tiszteletét teszi maga Pyewacket is, akit igazán hátborzongató módon alkottak meg. Amikor előmászik a házból, az valami zseniális jelenet! Egyedül csak azt sajnáltam, hogy a filmvégi csavart már korábban lelövik, pedig ügyes húzás lett volna végig bizonytalanságban tartani a nézőt, hogy akkor ki kicsoda valójában. Sebaj, ettől függetlenül is remek horror a Pyewacket, ami nem annyira a jumpscare-jelenetekre, sokkal inkább a feszültség folyamatos növelésére épít, miközben a démonos körítés mellett a háttérben egy felnövéstörténet és egy komoly anya-lánya kapcsolat is munkálkodik. Oké, azért ijesztgetéseket kapunk így is, és a film vége például tényleg parádésan jól teljesít ebből a szempontból, de összességében ez egy jóval komolyabb hangvételű alkotás.

Hagazussa: A Heathen's Curse (2017)

Mivel a 2015-ben kijött, eredeti folklórból táplálkozó The VVitch az utóbbi időkből az egyik legnagyobb kedvenc horrorfilmem, állandóan keresgélek, hogy hol találhatnék hasonlót, ami ennyire helyén kezeli a boszorkányság témakörét, és nem csak abból áll, hogy feketébe öltözött nők lovagolnak cirokseprűn a telihold fényében. Mivel sorozatban a könnyedebb hangvételű Chilling Adventures of Sabrina tökéletesen betalált nálam, mindenképp szerettem volna valami olyasmit is, ami nehezebben fogyasztható. Mert a The VVitch aztán minden volt, csak épp könnyen befogadható nem, és ez speciel egyáltalán nem is baj, hisz maga az érintett téma is jóval túlmutat a komfortzónán. A Hagazussa akkor jött velem szembe, mikor a Rotten Tomatoes horrorfilmes listáit böngésztem, ahol bizony az egyiknél első helyen szerepelt a film – méghozzá majdnem 100%-os értékeléssel. Nagyon kíváncsi voltam, hogy a németek miként formálják a saját képükre ezt az egész boszorkányság dolgot, és azt kell, hogy mondjam, a Hagazussa parádésan jól sikerült! Nyilván nem lesz belőle akkora klasszikus, mint a The VVitch – pedig bőven megérdemelné! –, de jóval több van benne, mint amit elsőre gondolnánk róla!

hagazussafeature.jpg

(Forrás: IMDB)

A 15. században, az Alpokban játszódó történet középpontjában Albrun áll, aki kislányként a nagymamájával él a hófödte hegyekben, a civilizációtól elzárva. A bigott falusi népek megvetik őket, boszorkányoknak tartják mind a kislányt, mind a nagymamát, és néha-néha megjelennek maszkokba öltözve a ház körül, hogy a frászt hozzák rájuk. Egyértelműen azokban az időkben járunk, amikor az emberek még félték a boszorkányokat, rettegtek sötét hatalmuktól és el akarták űzni őket, minél távolabbra. Egy napon Albrun mamája megbetegszik. Irtózatos kelések jelennek meg a testén, az ételt kihányja, lázálmok gyötrik és magában beszél – a pestis jelei mutatkoznak rajta. Aztán egy éjjel a betegség eltűnik, a nagymama pedig az ágyába hívja a lányt, aki mit sem sejtve mellé bújik. Azonban a mellette fekvő alak már nem a nagymamája többé. Mikor Albrun meglátja, hogy a vénasszony vért nyalogat az ujjairól, kiszökik az ágyból és elszalad. A nagymama ekkor fékevesztett tombolásba kezd, majd kirohan a sötét éjszakába. Másnap Albrun az erdő közepén találja meg, holtan, körülötte fekete kígyókkal. Innentől Albrun magára van utalva, egyedül kell túlélnie. A film négy részletre oszlik, amiket a Shadow, Horns, Blood és Fire alcímek jelölnek. A második részben Albrun már felnőtt nő, ugyanabban a viskóban él, kecskéket tart és van egy kisbabája. Megismerkedik egy kedves asszonnyal, aki úgy tűnik, hogy nem néz rossz szemmel rá, nem veti meg. Ha a kígyók nem lettek volna elegendőek, kettejük „barátsága” nyíltan megidézi a kísértést (a nő még egy szép piros almát is ad Albrunnek), ám a dolgok hamar megváltoznak. A falusi pap átadja a nagymama koponyáját, ezzel egyértelműsítve a kitagadás tényét, Albrun pedig hamar rájön, hogy akiket a barátjának hitt, azok valójában ugyanúgy megvetik, mint a falusiak, és borzalmas terveket szövögetnek vele kapcsolatban. A bosszú pedig nem maradhat el.

haga1.jpg

(Forrás: Talk Film Society)

Nem szeretnék többet elárulni a történetről, de arra mérget vehettek, hogy nem lesz egy leányálom! A kegyetlenség legmélyére szállunk alá, miközben Albrun egyre többször hallja halott nagyanyja hangját, amint őt szólítgatja. Egy erdei begombázás után – nem vicc, tényleg hallucinogén gombát fogyaszt szerencsétlen nő – aztán elszabadul a pokol, és totálisan érthetetlen jelenetek követik sorra egymást. A végkifejlet meghökkentő, bár elsőre úgysem fogjuk érteni, de ösztönöz arra, hogy utánaolvassunk a témának, és kicsit jobban elmélyedjünk benne. A fényképezés gyönyörű, a zene (de inkább csak zaj) legalább annyira hátborzongató, mint a The VVitch esetében, a színészek jók, a rendezés profi, a 102 perces játékidő pedig éppen elegendő. A Hagazussa pont annyira nehezen befogadható, mint a The VVitch volt annak idején, viszont pont emiatt legalább annyira fontos film ez is. Nem megy át művészieskedőbe, végig megmarad a realitás vérmocskos talaján, és pont emiatt érdemes próbát tennie vele mindenkinek!

Köszi a figyelmet, a jövő héten ismét jövök három filmmel!